Los esqueiters

informació obra



Estrena:
Estrena a Temporada Alta 2014
Dramatúrgia:
Nao Albet i Marcel Borràs , Martí Sánchez-Fibla
Direcció:
Nao Albet i Marcel Borràs
Intèrprets:
Kristina Westad, Alfredo Baccetti, Mike Deal, Dallas, Nao Albet i Marcel Borràs, Martí Sánchez-Fibla
Producció:
La Brutal , Grec Festival de Barcelona 2015, Temporada Alta 2014/ El Canal
Escenografia:
Max Glaenzel
Il·luminació:
Lluís Martí
Coreografia:
Nao Albet i Marcel Borràs, Anna Hierro
Composició musical:
Nao Albet i Marcel Borràs
Sinopsi:

Si el teatre català fos una pel·li de Tarantino, Nao Albet i Marcel Borràs serien John Travolta i Samuel L. Jackson, discutint sobre hamburgueses mentre disparen a tort i a dret. Amb només 24 anys ja han dirigit mitja dotzena de muntatges sorprenents, bogeries cent per cent cinematogràfiques, farcides de referències a la cultura pop, que desbordaven originalitat i rauxa per tot arreu. Al festival estrenen Los esqueiters, una reflexió sobre la llibertat a partir de la trobada impossible entre uns intel·lectuals i una colla de skaters. Per als que vulguin saber com serà el teatre de les generacions que vindran. 

Crítica: Los esqueiters

24/07/2015

Filosofia sobre rodes

per Toni Polo

Nao Albet i Marcel Borràs han retallat la versió d’una hora i mitja a una hora pelada i han deixat una obra tancada, molt estudiada, divertida, crítica, actualíssima i contundent, marcada a foc pel seu estil inconformista, descarat i incontestable. Fins al punt que es permeten preguntar-se què és la felicitat? Què és la vida? Què és la llibertat? Què és el Hail Sky? Plantejada així, Los esqueiters podria semblar un conyàs d’obra. Però no. Tot el contrari. I… això del Hail Sky, per cert, què és? És un concepte skate indefinible, pot ser una mena d’orgasme definitiu, d’alliberament total, de felicitat plena. Però hi ha tants obstacles per definir-lo que arribar a gaudir-lo conscientment sembla impossible. Filosofia pura. Sobre una taula amb rodes.

Un parell de filòsofs (aparentment pedants, saberuts, tiquismiquis) contracta un grup d’skaters per entendre i aprendre d’aquella vida que ells, des de les finestres de la facultat, a primer de carrera, veien que se’ls escapava en forma de joves de qualsevol lloc fent l’acrobàcia més impossible sobre una taula de patinar. I resulta que, amb aquelles pintes, amb aquells accents, amb aquell llenguatge, aquells joves busquen el mateix que han buscat tants filòsofs al llarg de la història. Els paral·lelismes entre Plató, Schopenhauer, Voltaire... i els esqueiters són meravellosament genials. El text de l’obra, sobretitulat quan parlen els esquiters –en italià, anglès, norueg i francès-, de fet, juga un paper crucial en el mar de coreografies, de moviments, de sons i de música (en directe, pels mestres de cerimònies) que predomina en la posada en escena.

Actors-ballarins que ni són actors ni són ballarins deixen anar els seus instints sobre rodes. El moviment els acompanya en tot moment. (Fins i tot al començament de l’espectacle, quan fan l’estàtua i el moviment és en el so de rodes rodant.) Coreografies de carrer orquestrades per Albet i Borràs amb cura i originalitat i poderosament executades pels altres protagonistes, de vegades a ritme de clavicèmbal il·lustrat, de vegades al de la música electrònica o al del rock més kanyero.

Sense complexes, amb desvergonyiment, orgullosos de “preferir menjar Cheetos que no pas entrar a un museu per no entendre-hi res”, però amb tot el sentit i la coherència de la vida, aquests éssers que pertorben pels carrers amb una estètica rara (com a mínim) potser no són tant menyspreables com molts poden haver-se pensat.