Macbett

informació obra



Autoria:
Eugène Ionesco
Direcció:
Ramon Simó
Intèrprets:
Anna Alarcón, Laia Alsina Riera, Pep Ambròs, David Anguera, David Bagés, Pepo Blasco , Joan Carreras, Josep Julien, Xavi Ricart
Sinopsi:

Ionesco despulla el poder i els seus mecanismes a través de l’humor, l’exageració i la paradoxa.

El Macbett de Ionesco converteix el Macbeth de Shakespeare en un relat còmic d’ambició, corrupció, covardia i excés, tot creant una farsa tràgica que porta la follia humana als seus extrems més salvatges. La confirmació dels innegables impulsos

destructors d’una humanitat que es mou per l’enveja, la gelosia i la convicció que només qui té poder pot arribar a ser lliure.

___________________________________________________________________________________________________


Macbett és una farsa tràgica que Ionesco va escriure el 1972 inspirada en la tragèdia elisabethiana, en l’Ubú rei d’Alfred Jarry i en les opinions de Jan Kott. Deia Kott que Shakespeare volia explicar en la seva obra que el poder absolut corromp necessàriament i que tot poder té alguna cosa de criminal. Però Shakespeare potser encara pensava en la possibilitat d’una versió honesta del poder. Per a Ionesco, com per a Jarry, això del poder bo és una falòrnia. Tots dos despullen el poder arrencant-li la màscara de la bondat i estripant-li la disfressa de la justícia.¡

Amb Macbett, Ionesco ens fa riure de la nostra pròpia brutalitat, absurda i intranscendent, però que reparteix dolor com qui dona les gràcies. En un text brillant, ple de troballes formals i textuals, de ritme trepidant i farcit de sorpreses, ens adverteix que el totalitarisme sempre està a punt per tornar si no es vigila de prop aquells que exerceixen el poder (i els seus gossos) perquè, mal que ens costi de reconèixer, qualsevol polític porta a la butxaca la llavor de la tirania.

Ramon Simó, director de l’espectacle.

Crítica: Macbett

16/04/2022

Oblideu.vos del clàssic!

per Pep Vila

No, no, no! Qui tingui por que "Macbeth" sigui una revisió del clàssic de Shakespeare (pels qui estiguin cansats de revisions), que se n'oblidi. I que vagi i gaudeixi d'una de les obres més divertides, descarades, grotesques i gamberres de la temporada. I podriem seguir amb els adjectius. Que se n'oblidi del clàssic, ja que com a màxim trobarà els protagonistes amb el nom dels personatges de l'obra original. I sí, majoritàriament s'ajusta a l'argument, però poc té a veure amb la solemnitat shakesperiana. Si el bard va dibuixar un gran retrat de l'ambicio i del poder i del què suposa, i de cóm aconseguir.ho sense reparar en mitjans, per aconseguir.ho, Ionesco ho agafa li dona la volta i diu: "aqui no hi ha res a fer. El poder i els tirans o reis sempre seran els mateixos en tota la historia de la humanitat i no importa a qui emboliquen per aconseguir el que volen" . Es més, els poderosos es quedaran a la retaguardia dels conflictes bèl.lics mentre moren milers d'innocents complint les seves ordres. Les guerres, passades o recents. Us sona, no?

Per tant, ionesco tira la casa per la finestra i el director Ramon Simó el segueix a cor què vols i cuïna una barreja de violència i humor sense fronteres, i afegeix el cabaret, les ombres xinesques, Tarantino, i fins i tot el film "1917" (la primera seqüència de la guerra) , i tot aixo a un ritme vertiginòs que fa que les tres hores que en principi podien espantar, et passin volant. 

I es que la conjugació d'aquests elements funciona, encara que per sobre de voldria destacar el frenètic timing des del primer minut: personatges que entren i surten fent mes d'un paper, ara comicitat, ara violència, ara l'absurd. Però no l'absurd beckettià, sino el de Ionesco, es a dir l'absurd gamberro. Se'n fot de tot i els qui estan a l'escena s'ho passen d'allò més be i ens ho fan passar be a nosaltres.

Només hi han uns minuts de davallada general, en concret l'últim quart d'hora de la primera meitat, que coincideix amb l'aparició de les bruixes, i que fa que dubtem una mica sobre com serà la continuació.

Doncs res més lluny de la veritat. Des dels primers instants, el repartiment coral agafa les regnes i brinda una represa sensacional, superior a la primera part. 

Evidentment calia gent amb cara i ulls per tirar.ho endavant. I tant! Com sempre l'omnipresent Joan Carreras es fa l'amo de la funció, amb una frase ja et captiva. Però es que al darrera hi ha un esplèndid i histriònic rei Duncan en forma de David Bagés. Impagable tanmateix la parella Josep julien i Pepo Blasco. Una sensual Lady Macbeth/Duncan (Anna Alarcón) i la resta, també magnífics, contribueixen a fer créixer l'obra.

En una temporada coom l'actual amb poques coses gamberres, aquesta ho es i amb majuscules. Irreverent i grotesca al màxim, quedara també en la retina de l'espectador i de qui això escriu el genial gag de la curació dels malalts, seqüència que van el.laborar entre tots i que fa esclatar a la graderia. Tot plegat, un magnífic divertiment.