Macbett

informació obra



Autoria:
Eugène Ionesco
Direcció:
Ramon Simó
Intèrprets:
Anna Alarcón, Laia Alsina Riera, Pep Ambròs, David Anguera, David Bagés, Pepo Blasco , Joan Carreras, Josep Julien, Xavi Ricart
Sinopsi:

Ionesco despulla el poder i els seus mecanismes a través de l’humor, l’exageració i la paradoxa.

El Macbett de Ionesco converteix el Macbeth de Shakespeare en un relat còmic d’ambició, corrupció, covardia i excés, tot creant una farsa tràgica que porta la follia humana als seus extrems més salvatges. La confirmació dels innegables impulsos

destructors d’una humanitat que es mou per l’enveja, la gelosia i la convicció que només qui té poder pot arribar a ser lliure.

___________________________________________________________________________________________________


Macbett és una farsa tràgica que Ionesco va escriure el 1972 inspirada en la tragèdia elisabethiana, en l’Ubú rei d’Alfred Jarry i en les opinions de Jan Kott. Deia Kott que Shakespeare volia explicar en la seva obra que el poder absolut corromp necessàriament i que tot poder té alguna cosa de criminal. Però Shakespeare potser encara pensava en la possibilitat d’una versió honesta del poder. Per a Ionesco, com per a Jarry, això del poder bo és una falòrnia. Tots dos despullen el poder arrencant-li la màscara de la bondat i estripant-li la disfressa de la justícia.¡

Amb Macbett, Ionesco ens fa riure de la nostra pròpia brutalitat, absurda i intranscendent, però que reparteix dolor com qui dona les gràcies. En un text brillant, ple de troballes formals i textuals, de ritme trepidant i farcit de sorpreses, ens adverteix que el totalitarisme sempre està a punt per tornar si no es vigila de prop aquells que exerceixen el poder (i els seus gossos) perquè, mal que ens costi de reconèixer, qualsevol polític porta a la butxaca la llavor de la tirania.

Ramon Simó, director de l’espectacle.

Crítica: Macbett

01/04/2022

De reis i de punyetes

per Jordi Bordes


Ionesco ja havia trencat amb el convencionalisme i amb el llenguatge. Com també ho havia fet Samuel Beckett, que va anar allunyat-se del teatre i endisant-se més a un estadi d’emocions, d’impulsos, renunciant a la trama i, quasi paulatinament, als personatges. Ionesco, en canvi, s’agafa a Shakespeare per destripar el poder. Ramon Simó que, també és amic de trencar amb totes les armes possibles els privilegis del Poder (tot i que ell també gaudeixi d’una tarima de poder guanyat a força d’anys a l’Institut del Teatre, a la Sala Beckett o a la direcció del Grec), l’ha volgut traslladar als nostres temps. Si la forma i l’ànima dels actors crema com un tro, la peripècia no aguanta prou bé el temps. Perquè la farsa s’ha convertit en una nova forma d’empatitzar amb el poder: fer simpaticot el rei emèrit fa que, cara al paper matxé de les revistes del cor, de la premsa constitucionalista i, en certa manera, dels fulls de revistes còmiques com El jueves, el facin massa humà. En societats de picaresca, s’enveja tant la vida a cos de rei del monarca com la del que va ser capaç de robar una camioneta plena de bitllets d’un banc per a gaudi propi.

La lluita és lícita tot i que, sovint, es vagi repetint com en un bucle, que porta a una certa mirada farsesca. Perquè la impunitat que sembla esclatar amb la primera denuncia es revela permeable i duradora i es manté quasi intacta, en les successives revolucions. La moral es deixa per twitter. La veritat és molt més pragmàtica. En aquest sentit, atrapa la forma de la posada en escena així com les poderoses interpretacions, que revela, en papers protagònics al TNC, noms com Anna Alarcón Laia Alsina, Pep Ambrós, Xavier Ricart o David Anguera. Entranyables Josep Julien i Pepo Blasco que juguen un paper de sublevadors de poca traça que queden enganxats en els seus propis circumloquis. Joan Carreras és el Macbett solvent (després d’una celebrada adaptació de Ricard III, propiciada per l’escriptura de Gabriel Calderón). I David Bages el Duncan tirà, incapaç de veure que l’omba del seu assassí plana per la Cort.

L’operació de Simó sobre el text deu haver estat d’envergadura perquè ha fusionat Lady Macbett amb Lady Duncan i amb una bruixa, per exemple. I això insisteix a reproduir mimetismes com el que Ionesco veu entre Macbeth i Banquo (Macbett i Banco, en el seu text original). El paper de les bruixes, com volia Ionesco, no és només d’avançar el futur si no de propiciar-lo, de fer-se venir bé l'ambició dels homes per aconseguir els seus objectius; una labor manipladora que es desentèn del quadre final.

Simó presenta un Macol (el que serà el nou rei, després d’acabar amb la tirania de Macbett) que serà tant o més pervers i que vesteix unes inconfusibles punyetes. Si la monarquia abans era absoluta, l’Estat de Dret pretén equilibrar el Poder. Però, ja es veu com aquesta justicia té la pell fina o la pell dura segons qui seu al banc dels acusats. I , per tant, la impunitat dels monarques de l’època preelisabetiana escrit per Shakepeseare, ha trobat un mecanisme per aparentar un equilibri i seguir tenint la paella pel mànec. Potser per a aquesa evidència, amb uns manifestats que acaben qüestionant els seus propis eslògans, potser no calia aquest Ionesco de tres hores (tot i els encerts i la divertida tensió parateatral que es viu a la Sala Petita). Per cert, el pensador de Rodin ronda pels marges; mai en un espai central. La raó, com la Justícia i l'empatia, Ionesco i Ramon Simó la van deixar a casa.