La crisi ha posat de moda que
parlem més de diners. Però ho fem realment? Quina relació tenim amb els
diners? Quin valor els donem en el nostre dia a dia? En som esclaus o
són sovint l'excusa per convertir-nos-hi? Els diners són potser el
nostre últim tabú?
Per mirar de trencar-lo, dins del cicle 'Tot pels diners', hem demanat a cinc creadors, Nao Albet, Marcel Borràs, Iván Morales, David Selvas i Victòria Szpunberg, que facin tres propostes sota el mateix signe: estem disposats a fer-ho tot pels diners?
“Disputes d’odi i de sang tot anhelant supremacia, tots morts jaureu al fang quan el sol acomiadi el dia.”
Prop de l'antiga Khalpe (l'actual Alep), al bell mig d’una vall plena
de coves a vessar de pedres precioses, tres famílies conviuen en
harmonia, admirant la bellesa natural d’aquests minerals tal com els
nens contemplen el caminar d’un cavall: sense voler dominar-ne cap
petjada. Però amb l’arribada d’un home misteriós, la pau és alterada i
apareixen odis i rancúnies entre els hereus de cada família.
Mammó, que en arameu significa «riquesa» i en hebreu «tresor», és per
als cristians el dimoni de l'avarícia i era pels fenicis el Déu de la
bonança. El relat mitològic d’aquesta figura ens servirà per abordar la
qüestió de la Síria actual, un país immers en una de les guerres més
cruels del nostre segle.
Finalista en la categoria de text. Premis de la Crítica 2015
Mima Riera, finalista en la categoria d'actriu de repartiment, juntament la seva intervenció a Cleopatra. Premis de la Crítica 2015
Una obra esbojarrada, kanyera, brutal. No es pot negar que la parella de creadors tenen ja un segell original que agrada i que controlen en tot moment, encara que de vegades sembli que la cosa se n’anirà de mare. Nao Albet i Marcel Borràs ens plasmen una obra potent en contra del poder dels diners, evidenciant el (poc) valor que arriben a tenir els fins nobles. El fi justifica els mitjans, podríem dir, però el poder corromp el fi, podem afegir. La idea de fer una obra per denunciar in situ la situació a Síria no pot prosperar per manca de diners. El muntatge esdevé, doncs, una peregrinació a un dels temples de la pasta gansa, Las Vegas, per obtenir diners fàcils. L’aventura, però, serà una mena de viatge al forat negre dels diners amb un alt risc que ser xuclats per aquesta força superior de la natura que ens demostra que pot amb tot.
Els autors-actors i la resta del repartiment, combinant amb equilibri vídeo, performance, teatre, efectes sonors, música... tot marca de la casa, aconsegueixen aixecar la veu (i molt) contra el lema del cicle que es pot veure a l’espai lliure: ‘Tot pels diners’. Doncs no. Si ho donem tot pels diners, anem malament!