La crisi ha posat de moda que
parlem més de diners. Però ho fem realment? Quina relació tenim amb els
diners? Quin valor els donem en el nostre dia a dia? En som esclaus o
són sovint l'excusa per convertir-nos-hi? Els diners són potser el
nostre últim tabú?
Per mirar de trencar-lo, dins del cicle 'Tot pels diners', hem demanat a cinc creadors, Nao Albet, Marcel Borràs, Iván Morales, David Selvas i Victòria Szpunberg, que facin tres propostes sota el mateix signe: estem disposats a fer-ho tot pels diners?
“Disputes d’odi i de sang tot anhelant supremacia, tots morts jaureu al fang quan el sol acomiadi el dia.”
Prop de l'antiga Khalpe (l'actual Alep), al bell mig d’una vall plena
de coves a vessar de pedres precioses, tres famílies conviuen en
harmonia, admirant la bellesa natural d’aquests minerals tal com els
nens contemplen el caminar d’un cavall: sense voler dominar-ne cap
petjada. Però amb l’arribada d’un home misteriós, la pau és alterada i
apareixen odis i rancúnies entre els hereus de cada família.
Mammó, que en arameu significa «riquesa» i en hebreu «tresor», és per
als cristians el dimoni de l'avarícia i era pels fenicis el Déu de la
bonança. El relat mitològic d’aquesta figura ens servirà per abordar la
qüestió de la Síria actual, un país immers en una de les guerres més
cruels del nostre segle.
Finalista en la categoria de text. Premis de la Crítica 2015
Mima Riera, finalista en la categoria d'actriu de repartiment, juntament la seva intervenció a Cleopatra. Premis de la Crítica 2015
El diner tot ho arrossega. De fet, Nao Albet i Marcel Borràs fan bona la tesi de Txèkhov: no es pot combatre contra el destí. Ho fan amb una peça que s'inspira en un viatge real (o no) a Síria de Marcel Borràs, tot relacionant-lo amb una lectura bíblica i també amb un conte escrit a les pedres de l'antiga civilització, avui encara a desenterrar.
Tot pren aire de conferència magistral, vist que no es pot fer la funció (per raons que s'aniran descobrint a mesura que avanci la peça). Tant és la peripècia (divertida i molt ben exagerada per Paula Blanco i Javier Beltrán). L'aparició de Manel Sans és genial: un personatge que engalipa que fa fort, que podria ser un magnat però que s'ho ha cremat tot pel desig de viure la vida al límit, sense fre. I una de les seves còmplices i víctimes alhora és una noia que pot ser un amulet infal·lible per superar una mala època.
El duet Borràs/Albet són una garantia en el gust per l'excés però des de l'espai buit. El vídeo és un element indispensable per desenvolupar la trama que es completa amb una interpretació directa, que apunta al públic sense dissimular. Que busca una divertida provocació i que rarament fereix la sensibilitat (és clar que empassar-se un peix no fos massa ben vist en ell seu debut de "Teenager experience: straithen con freigthen", al 2007). Ara, aquell aire gamberro l'enfronten a un problema moral, de responsabilitat dels diners entregats per a una labor concreta. El final és de traca i mocador.