Maria Estuard

informació obra



Direcció:
Sergi Belbel
Intèrprets:
Míriam Alamany, Jordi Banacolocha , Sílvia Bel, Àlex Casanovas , Carles Martínez , Fina Rius, Marc Rius, Francesc Garrido, Òscar Rabadán
Escenografia:
Max Glaenzel
Vestuari:
Mercè Paloma
Caracterització:
Toni Santos
Il·luminació:
Kiko Planas
So:
Jordi Bonet
Ajudantia de direcció:
Antonio Calvo
Producció:
Teatre Lliure
Sinopsi:

Amb l’ajut de nobles del seu seguici, Maria Estuard, reina d’Escòcia i presonera al castell de Talbot per ordre de la seva cosina Isabel I d’Anglaterra, conspira per salvar la vida i recuperar el poder polític. Un enfrontament entre dues reines, dues religions, dues nacions, però també, i sobretot, entre dues dones amb poder.

"En un moment de convulsions polítiques, a casa nostra i a tot Europa, és bo reinterpretar aquells clàssics que ens recorden que la lluita pel poder (polític, social, religiós) ha estat sempre plena de conspiracions, males arts, jocs bruts i també això que ara anomenem ‘personalismes’. Dues grans dones, representants de dues grans nacions dins un mateix territori, s’enfrontaran acarnissadament per veure qui domina qui. 

Plantegem una nova lectura del text de Schiller condensada només en set personatges i anant a l’arrel del conflicte, tant polític com humà". 

Sergi Belbel

Mercè Paloma, finalista en la categoria de vestuari. Premis de la Crítica 2016


Crítica: Maria Estuard

06/05/2016

Romanticisme apassionat servit en fred

per Jordi Bordes

El trio d'actors Sílvia Bel, Míriam Alamany i Carles Martínez van fer un preciós i vaporós Pinter a la Sala Beckett. Eren els Vells temps, que navegaven de la comèdia i l'equívoc a la violencia soterrada i a la gelosia. Ara, novament, sota la direcció de Sergi Belbel són els principals protagonistes d'aquesta Maria Estuard, que regna al privilegiat palau del Lliure de Gràcia. El tema històric i la mirada romàntica de Schiller han obligat a marcar una distància notable amb l'espectador. Tot i que el conflicte sigui entre dues dones poderoses, que recelen de l'ombra que pugui fer una a l'altra, el text carregat d'imatges és un viarany dificultós per on han de dir els actors i que l'espectador ha de respirar amb avidesa. És complex el doll de metàfores i girs gramaticals per a una trama amb un conflicte ben concret . Aquest terreny a desbrosar contrasta amb un espài escènic que té poc de romàntic. D'un fort simbolisme, construeix un castell conceptual, amb unes reixes que tanquen Maria Estuard i unes butaques que Isabel I anirà llençant a terra, (com qui sacrifica els peons d'una partida d'escacs o exclou de la confiança del govern). 

Míriam Alamany té un recorregut gràcies a què el seu personatge transita de la seguretat per disposar del poder absolut, de tenir una posció dominant al tauler a patir un escac que pot ser mortal en l'acte tercer. Hi ha el clímax central, quan Sílvia Bel (amb una Maria Estuard mutant, que salta de la sorpresa a la veneració i, de la demanda de pietat a l'amenaça i l'atac desesperat). Schiller va disposar entre tots els personatges històrics, un jove, Mortimer, (Marc Rius) que és qui l'ideari romàntic, despesperat, que prioritza l'amor, el desig, a la freda raó. El que podria haver estat deixeble del covard Leicester (Àlex Casanovas) i un maquinador William Cecil (Carles Martínez) no ho podrà ser per haver estat impregnat pel virus del romanticisme. En la posada en escena de Belbel, aquest personatge arriba, ja, massa desbocat a l'escena: no es pot veure com fa la transformació que, de fet, també coincideix prou amb el Hamlet de Pol López i Pau Carrió, tot i que aquests sí que connnectaven amb l'emoció del públic.

L'obra, d'una factura preciosa amb un espai que va embrutant-se (molt bona troballa) amb les restes de l'escena anterior, té moments desesperats però que no connecten amb el públic. Sí, ressona llunyament la politització de la Justícia (amb el Tribunal Constituacional que atura tot allò que el govern espanyol en funcions o no, no pretén discutir) el discurs de Maria Estuard però no afecta al cor de l'espectador. La gravetat d'una execució desmesurada, injusta, per salvar aristòcrates vulgars, que juguen a ser grans estrategs sense comptar que altres hi perden la vida és contundent però no commou el públic. Potser aquest és el gran problema d'aquesta producció, sobretot si pretén fer justícia al mar de fons romàntic, que tot ho ha d'embriagar, que tot ha de ser sentit i implicar actituds més desesperades. El metall de Maria Estuard és ben modelat però mortalment fred. Belbel, com ja li va passar amb aquella Fedra (Romea, 2015) aposta per una posada tant clàssica que acaba sent una sutura asèptica, ensupida. Sense necessitat a recórrer als tòpics de Manel al Mort d'un heroi romàntic potser sí que hauria d'esquirtxar d'alguna forma aquest batec dolorós i carregat de ràbia de les dues reines a la platea, en unes grades que confronten un espai extremadament llarg. És panoràmic com aquells Vells temps però no hi ha espai per al punt de fuga amb el que juga Broggi a la Biblioteca de Catalunya algun cop i que resulta tant suggerent i catàrtic.