Mots de ritual per a Electra

informació obra



Intèrprets:
Dafnis Balduf, Àngels Bassas, Carme Callol, Josep Costa, Quimet Pla, Carme Sansa
Ajudantia de direcció:
Cristina Raventós
Vestuari:
Marta Rafa
So:
Lucas Ariel Vallejo
Caracterització:
Àngels Salinas
Escenografia:
Bibiana Puigdefàbregas
Il·luminació:
Quico Gutiérrez
Vídeo:
Xavier Manich
Autoria:
Narcís Comadira, Joan-Andreu Vallvé
Direcció:
Xavier Albertí
Sinopsi:

L’exili va escindir la cultura catalana durant el primer franquisme entre aquells que van marxar del país per respirar aires de major llibertat i aquells que s’hi van quedar per viure sovint en un exili interior. Palau i Fabre, que viuria tots dos exilis abans de tornar-se a instal·lar definitivament a Catalunya l’any 1962, va dedicar Mots de ritual per a Electra a l’ineludible amor incestuós entre Electra i el seu germà Orestes —la resistent interior i l’exiliat— per tal de fer front amb la contundència necessària a la tirania que s’havia instal·lat a la pàtria.

Orestes retorna disposat a venjar la mort del seu pare, disfressat amb una personalitat fingida. Allà es trobarà amb la seva germana Electra, que també camuflarà la seva identitat, i entre tots dos es consumarà una relació incestuosa que donarà un impuls definitiu a l’acompliment de la venjança. Aquesta reescriptura del mite clàssic és un crit d’alerta de gran lucidesa davant la necessitat de reconciliar una cultura escindida pels exilis, abans de proposar la construcció d’un projecte comú.

Una peça fonamental per entendre la profunda reflexió que fa Palau i Fabre sobre la funció que encara pot tenir la tragèdia en la cultura contemporània com a espai crític excepcional.

No creguis que mai ningú comprengui
el que hem fet, el que has fet. Només tu i jo podrem
comprendre’ns l’un a l’altre, i parlar, i respirar,
i imitar això que sembla que és la vida.
Només tu i jo podrem mirar-nos en els ulls.
Però potser és això l’amor, i és més que tot.

(Josep Palau i Fabre, Mots de ritual per a Electra)

Crítica: Mots de ritual per a Electra

09/05/2015

La tragèdia contemporània d'Electra

per Andreu Sotorra

Tothom és esclau del seu temps i de l'etiqueta que li pengen. A Palau i Fabre, per mèrits propis, sel recorda més com a estudiós i expert en l'obra de Pablo Picasso i també, esclar, com a poeta, amb la seva obra escrita entre el 1936 i el 1950 reunida en el volum 'Poemes de l'Alquimista'. Però la seva flaca, i potser el seu reconeixement frustrat, va ser el teatre. Palau i Fabre volia ser dramaturg, però quan la guerra i l'exili van torçar-ho tot, segons quines vocacions van passar als llimbs dels oblits.

D'aquí ve que el Teatre Nacional de Catalunya hagi dedicat el cicle 'L'origen de l'oblit' al teatre sepultat per les circumstàncies polítiques i socials entre els anys quaranta i els anys seixanta del segle passat. Oblit a mitges, esclar, perquè Josep Palau i Fabre (Barcelona, 1917 - 2008) va poder veure encara en vida algunes de les estrenes que l'Espai Escènic Joan Brossa (a l'antiga seu) li va fer a principis de segle XXI, precisament per recomanació del mateix Joan Brossa.

El director Hermann Bonnín li va estrenar el 2001 l'obra 'La confessió i l'esca del pecat', amb Marta Domingo, Joan Diez i Francesca Piñon... i amb Palau i Fabre a primera fila, constatant i gaudint de com es representava el seu erotisme poètico-teatral en viu. Dos anys després, el 2003, Bonnín hi va tornar amb una versió de l'actual 'Mots de ritual per a Electra', també amb l'actriu Marta Domingo, a més de Xavier Ripoll, Marisa Josa i Carles Arquimbau. (...)

La tragèdia que ha dirigit ara Jordi Coca clarifica la introducció amb un audiovisual d'època que situa l'acció no tant en el final de la guerra civil sinó en un context bèl·lic que tant pot ser el de la Gran Guerra com podria ser el de la Segona Guerra Mundial. L'actor Josep Costa, en pantalla, és l'encarregat, a tall de pròleg, de situar els espectadors sobre el que es pensen que veurien i el que realment veuran: el retrobament dels germans Orestes amb Electra, després que no es reconeguin, l'acte d'incest que la versió de Jordi Coca ha tintat de vermell erotitzant, la venjança sobre Clitemnestra i Egist dels dos germans i la presència de l'ànima en pena d'Erínia.

Palau i Fabre trava en quatre parts –tot plegat una hora i quart— el moment de l'espera i la desesperació d'Electra, l'arribada d'Orestes —revestit d'un nom fals—, la topada amb Clitemnestra i Egist, mare dels dos germans i amant d'ella respectivament, i l'epíleg breu i intents d'Erínia. I ho fa, a més, havent recorregut a una llengua que vibra musicalment, a través de 543 versos lliures on, si hi ha alguna rima com diuen, als espectadors els passarà gairebé desapercebuda per l'excel·lent expressió dels intèrprets. (...)

Trivial