Mots de ritual per a Electra

informació obra



Intèrprets:
Dafnis Balduf, Àngels Bassas, Carme Callol, Josep Costa, Quimet Pla, Carme Sansa
Ajudantia de direcció:
Cristina Raventós
Vestuari:
Marta Rafa
So:
Lucas Ariel Vallejo
Caracterització:
Àngels Salinas
Escenografia:
Bibiana Puigdefàbregas
Il·luminació:
Quico Gutiérrez
Vídeo:
Xavier Manich
Autoria:
Narcís Comadira, Joan-Andreu Vallvé
Direcció:
Xavier Albertí
Sinopsi:

L’exili va escindir la cultura catalana durant el primer franquisme entre aquells que van marxar del país per respirar aires de major llibertat i aquells que s’hi van quedar per viure sovint en un exili interior. Palau i Fabre, que viuria tots dos exilis abans de tornar-se a instal·lar definitivament a Catalunya l’any 1962, va dedicar Mots de ritual per a Electra a l’ineludible amor incestuós entre Electra i el seu germà Orestes —la resistent interior i l’exiliat— per tal de fer front amb la contundència necessària a la tirania que s’havia instal·lat a la pàtria.

Orestes retorna disposat a venjar la mort del seu pare, disfressat amb una personalitat fingida. Allà es trobarà amb la seva germana Electra, que també camuflarà la seva identitat, i entre tots dos es consumarà una relació incestuosa que donarà un impuls definitiu a l’acompliment de la venjança. Aquesta reescriptura del mite clàssic és un crit d’alerta de gran lucidesa davant la necessitat de reconciliar una cultura escindida pels exilis, abans de proposar la construcció d’un projecte comú.

Una peça fonamental per entendre la profunda reflexió que fa Palau i Fabre sobre la funció que encara pot tenir la tragèdia en la cultura contemporània com a espai crític excepcional.

No creguis que mai ningú comprengui
el que hem fet, el que has fet. Només tu i jo podrem
comprendre’ns l’un a l’altre, i parlar, i respirar,
i imitar això que sembla que és la vida.
Només tu i jo podrem mirar-nos en els ulls.
Però potser és això l’amor, i és més que tot.

(Josep Palau i Fabre, Mots de ritual per a Electra)

Crítica: Mots de ritual per a Electra

17/05/2015

Orestes i Electra, els defensors de la cultura catalana ultratjada

per Jordi Bordes

Josep Palau i Fabre va escriure "Mots de ritual per a Electra", la seva peça teatral culminant en un moment que els intel·lectuals catalans es discutien des d'on es podria fer millor feina per defensar la cultura catalana. Els uns deien que des de l'exili, donaven ressò internacional a una injustícia política, social i cultural i no feien el joc al franquisme; els altres defensaven que calia mantenir la brasa viva dins de Catalunya i que ells eren els responsables de fer-ho, tot i ser titllats de col·laboracionistes. Palau i Fabre va marxar a l'exili però va tornar al cap de poc mes de dues dècades, al 1962. Aquesta peça, feta en els anys que plantejava la tornada a casa (1958), semblava donar un valor nou a Orestes i Electra: tots dos reclamaven una venjança per a restituir el poder a Agamèmnon, el seu pare. Com si vingués a dir que tant justa era la lluita des d'Argos (exili interior) que des de Corint (exili exterior) i que, la seva disputa genera una confusió innecessària.

Jordi Coca, gran estudiós en Palau i Fabre, decideix il·lustrar l'escena amb uns àudiovisuals que alternen la I Guerra Mundial amb algunes imatges contemporànies. No són imatges de la Guerra Civil per no limitar aquesta lluita fratricida a un sol cas i la I Guerra Mundial és considera el primer conflicte global. El to del muntatge és d'alta intensitat i, alhora d'una notable fredor, recordant la Fedra de fa poques setmanes al Romea, tot i que el vers no és declamat si no que guanya en ductilitat. La nuesa de l'escena i la contundència de l'espai (amb un suggerent i inacabable espai sonor) guanya en calor quan es produeix l'idil·li, un incest clau en la tragèdia clàssica que es revela del tot innecessari. Potser l'únic motiu d'Electra és fer-se passar per una "amiga" i fer convèncer "l'amic" d'Orestes que és imprescindible mantenir el braç fort per complir amb la venjança. 

 Qui guanya en l'estatisme interpretatiu és Carme Sansa (Erínia) pel que té d'intrigant i dolor el seu personatge. El seu batec final (amplificat i lleugerament reverberat) envaeix la platea i tanca la tragèdia amb força. És el millor final que podia haver, després d'un muntatge que no marca prou les intencions (o només respecta la lectura original, sense realçar-la, respecte el text clàssic) i deixa un pèl despistat l'espectador. Un treball que s'emmarca en l'epicentre "L'origen de l'oblit" del TNC: ha volgut ser tant fidel que, lamentablement, li falta context per a assaborir-ne els contrastos i les ambigüitats, que farien el text molt més modern (No pot Electra fer servir el seu braç? No té raó Clitemnestra quan diu que matant Agamèmnon va protegir tant Orestes com Electra d'un home que era més guerrer que pare?)

Trivial