Inspirada en la noció de l’ordre i el desordre, aquesta companyia de dansa barcelonina amb una trajectòria internacional destacada centra la mirada en el funcionament dels sistemes de l’ésser orgànic, considerat com un microcosmos.
Entre el joc i el control, entre l’harmonia i el caos. Entre aquests extrems se situa la nova coreografia de Guy Nader i Maria Campos, que porta al llenguatge del moviment la complexitat de la natura, concebuda com la unió de molts organismes diversos. De la mateixa manera que les partícules es mouen amb extrema precisió, però de manera aleatòria i impredictible, aquesta proposta és el resultat físic d’una recerca que encarna el grup de nou ballarins que veurem en escena. Es reorganitzen i es reinventen constantment, sempre cercant l’equilibri i la màxima perfecció. No és, potser, una mostra de resiliència davant aquest caos que és el destí últim de tots els sistemes físics? Elements materials i sonors donaran consistència a l’organisme col·lectiu que, en escena, balla al so d’una música composta per Coti K. i que, amb patrons rítmics repetitius, ofereix una sensació de caos organitzat. Una mena d’oda a la vida i al seu fràgil entorn.
És la nova coreografia de GN|MC, companyia amb base a Barcelona fruit de la col·laboració, des de l’any 2006, entre Guy Nader i Maria Campos. Els seus treballs s’han vist en festivals i escenaris de tot el món, i han creat coreografies per a grans companyies de dansa europees i també d’Àsia. Premi Ciutat de Barcelona 2019 en la categoria de dansa i premi Der Faust a Alemanya l’any 2017, la companyia està integrada per la barcelonina Maria Campos, ballarina i coreògrafa formada a Àustria i als Països Baixos que ha treballat amb companyies com Meekers, Protein Dance, Sol Picó i Àngels Margarit / Cia. Mudances, entre d’altres, i pel coreògraf i ballarí libanès Guy Nader, graduat a l’Institut Nacional de Belles Arts de la Universitat Libanesa, a Beirut.
És com ballar l'aire, el vendaval i la quietud. Com ballar allò que s'observa en la natura i procurar traslladar-ho amb senzillesa a l'escenari. No sempre una tija de blat es vincla cap al mateix costat. La seva verticalitat per apropar-se al sol de manera innata pot torçar-se amb el pes de les gotes d'aigua i en la recollida final quan se sega la base amb la falç. Així és el moviment que transmet la coreografia de GN|MC Guy Nader | Maria Campos.
Les seves coreografies s’interessen, novament, per la fisicitat del cos. Pel seu pes i per com l’afecta la gravetat. És física bàsica aplicada a una dansa absorbent, que va evolucionant cap a una diversitat de moviment, com si els elements poguessin caure de formes diverses. Construeixen amb aquesta aleatorietat, per explicar com tots els éssers socials tendeixen a una certa harmonia, fins que l’acumulació els aboca a un caos que planteja un nou espai d’equilibris i desequilibris. Si la natura és única, la ciència sembla que vulgui avançar-s’hi amb probabilitats quàntiques, en escenaris futurs.
Aquest aparent ordre natural de les coses tant es desplaça verticalment com horitzontalment, tant projecta salts a l’aire com contacte físic de cossos que rodolen l’un per sobre de l’altre. És una dansa que, en aquest nou estadi després de la seva trilogia Time takes the time time takes (2015) Set of sets (2018) i Made of space (2021), procura establir relacions entre els diferents elements d’un quadre més enllà del tipus de moviment, com havia estat el pèndol o l’espiral en els treballs anteriors. Queda per descobrir un tercer pla. L’obra compta amb un plafó al fons en el qual no s’intervé. Encara. Sembla evident que, en la propera peça, la suspensió permetrà (d’alguna manera) que els ballarins es desplacin per la paret, com ara ho fan pel terra. El so, les ombres, les fronteres són a escena per superar-les per produir la sorpresa i la lúcida presència.
La companyia GN|MC atrapa per una dansa que és hipnòtica perquè se centra en la forma, i no tant en el relat. No hi ha situacions de dansa teatre, sinó una indagació del moviment. Des de la quietud a la dansa acrobàtica. Un cos quiet, inert a la seva escena té una densitat especial. Una quietud orgànica. Sembla que la resta del que succeeix dins (i fora) del linòleum blanc estigui relacionat amb el seu estar, com si generés un nou centre de gravetat. La suspensió, ara, ve modificada per la intervenció dels altres ballarins. Com quan al salt vertical d’una intèrpret se la projecta cap a un costat empenyent-la, com qui pica una bola de criquet.