Arriba a escena el projecte guanyador del concurs per adaptar el Llibre de les bèsties de Ramon Llull en motiu del 700 aniversari de la mort de l’autor. Un musical exemplar.
Renard, la guineu, no veu amb gaire bons ulls que les bèsties en assemblea hagin escollit el Lleó com a rei. De manera que l’astut Renard, tot just després de la coronació, aprofitarà les picabaralles que hi ha a la cort entre carnívors i herbívors, i començarà a maquinar plans per apropar-se pas a pas fins al tron.
Renard o el Llibre de les bèsties és una versió lliure de la famosa obra de Llull que pren la forma d’un musical vibrant i encomanadís.
Sense que el ritme s’aturi, i presentant una galeria d’animals que també inclou lleopards, bous, elefants i fins i tot algun humà d’allò més bèstia, la peça vol apropar als més petits l’art d’explicar faules, que en el cas de Llull reben el nom d’eximplis.
Espectacle recomanat de 7 a 12 anys.
Premi de la Crítica 2016 categoria espectacle familiar
Brillant muntatge i molt encertada revisió adaptada i actualitzada del text El llibre de les bèsties de Ramón Llull en clau de musical cabaretesc. Per aquest homenatge a l´autor en motiu del 700 aniversari de la seva mort, el Teatre Lliure en co-producció amb Teatre Obligatori, ha comptat amb un equip de treball entre el bó i el millor dels joves creadors i intèrprets actuals.
Marc Rosich, és el director i l´autor-adaptador del text i de les lletres de les cançons, aconseguint una original actualització perfectament entenedora, que en absolut traeix el text original. Tot comença davant d´un camió fod-trucks ubicat en un districte financer d´alt standing, en el que servils executius menjats d´ambició es disputen la darrera hamburguesa per portar-li al seu boss-king de les finances. De la selva urbana dels humans-deshumanitzats passem a la selva dels animals. Poques diferències hi han entre una i l´altre i més encara desprès dels darrers esdeveniments que ens precipiten en un món més salvatge encara que el dels propis animals. L´assemblea de les bèsties ha nombrat el consell governatiu: el lleó, será el rei (un lleó certament beneit i no gaire intel.ligent) i tot el consell està format per animals carnívors amb el llest lleopard assumint la tasca de conseller major i de fet qui pren les decisions. L´astut guineu, carnívor com ells, però menystingut pels felins, busca aprofitar les pors i el malestar dels herbívors, utilitzant al noble elefant per fer lluny el lleopard i prop del poder buscar com fer-se amb el tron.
La música
A ritme de faules, dites “exemplis” en el llibre de Llull, l´espectacle esdevé un musical cabaretesc, amb una magnífica banda sonora composada per Clara Peya, que acompaña ella mateixa al piano i interpretada per cinc extraordinaris actors-actriuss, cantants i ballerins. Els cinc artistas tots ells i elles amb una preparació actoral-vocal excel.lenti i en el punt d´edat en el que maduresa i joventut es junten, han coincidit en diversos muntatges. Aquesta complicitat els fa gaudir especialmente a l´escenari i aquest gaudi arriba de ple a l´espectador.
Els actors i les actrius
Ellas són: Laura Aubert (l´heu vist recentment al TNC-A teatro con Eduardo, a la Biblioteca de Catalunya- Al nostre gust, al Lliure-Els ferestecs i al Círcol Maldà-Ronda naval sota la boira, i és membre fundador d´Els Pirates que de forma tan encertada dirigeixen el Círcol Maldà), interpreta l´elefant i cal destacar la seva supèrbia interpretació del Blues. Queralt Albinyana (l´heu vist a Rent, Los Miserables, Grease, La bella i la bèstia i a la Trilogía Mozart de la compañía Dei Furbi), és a més una destacada cantant de blues i acaba d´editar el seu primer disc, When I meet the Blues), interpreta a la lleoparda i el bou, impressionant el seu registre vocal interpretant el bram del bou.
Ells són: Toni Viñals (l´actual protagonista d´Scaramouche de Dagoll Dagom, i a qui heu vist també en els muntatges de Dei Furbi i a Mar i cel), acuradíssima interpretació del guineu amb notables registres vocals. Marc Pujol (també component de Dei Furbi i a qui heu vist al TNC amb Liceístes i cruzados) i Joan Vázquez (recentment a l´Almeria Teatre-Flor de nit, cabaret i al Gaudí Teatre-Sondheim tribute), destaquem el duel box-claqué d´ambdòs.
Els creadors director i compositora
Marc Rosich (Barcelona, 1973), col.laborador habitual en les dramatúrgies dels muntatges de Calixto Bieito, és un incansable escriptor, traductor, director i guionista. Dins del marc de l´espectacle per a infants i joves va estrenar i dirigir el 2013 al TNC, la seva obra, La dona vinguda del futur.
Clara Peya és pianista, concertista i compositora. Forma part d ela promoció ESMUC-2007 i ha compossat per a forces espectacles tetarals, a l´hora que ha editat cinc CD. El darrer porta per títol, Mímilus. www.clarapeya.com
L´equip tècnic
Destaquem també el suggestiu vestuari dissenyat per Núria Llunell, que manté l´ambivalència del ser humá i la bèstia, aquest transformable food-truck-teatre de cabaret creat per Laura Clos “Closca” i les coreografies de Roberto G. Alonso.Menció també per l´il.luminació de Sylvia Kuchinov i el disseny del só de Josep Sànchez Rico.
Ramón Llull, les bèsties i les meravelles
Va néixer a Palma de Mallorca el 1232. Va morir el 1316. Escriptor, filòsof, professor, místic, teòleg i missioner és un dels grans escriptors de la llengua catalana amb una extensa obra publicada, redactada en català, occità, llatí i àrab.El llibre de les bèsties, publicat el 1280 és una breu narració de carácter politic-social que forma part d´El Llibre de les Meravelles. Al text original el guineu és jutjat, condemnat pel rei lleó i mort com a traidor.
Exemplis final
Si pensem en la data que va ser escrit i ho comparem amb els temps actuals, veurem, no sense força tristor, que el seu humà poc ha evolucionat i seguim sent depredadors de nosaltres mateixos.
Text: ferranbaile@gmail.com