Ronda naval sota la boira

informació obra



Intèrprets:
Laura Aubert, Eduard Autonell, Bernat Cot, Núria Cuyàs, Xavier Frau, Laura Pau, Lluna Pindado
Direcció:
Adrià Aubert, Pere Riera
Dramatúrgia:
Maria Canelles, Adrià Aubert
Ajudantia de direcció:
Robert González
Escenografia:
Enric Romaní
Vestuari:
Maria Albadalejo
Il·luminació:
Jorge Mur
Composició musical:
Llorenç González
Autoria:
Pere Riera
Sinopsi:

L’obra de Pere Calders explica les peripècies de la tripulació d’un transatlàntic, El Panoràmic, que ha quedat encallat enmig d’uns estranys corrents circulars i envoltat d’una espessa boira que en dificulta el rescat, situació que portarà al vaixell, i a tota la tripulació, a l’inevitable naufragi. A través del dietari del protagonista, Oleguer Sureda i Armatell, podrem participar dels preparatius per l’esdeveniment fatal. Si la característica principal d’un naufragi és la imprevisió, en aquest cas està absurdament preparat: es reparteixen papers, s’assaja, es munta una orquestra per donar més solemnitat a l’esdeveniment, etc. El simulacre del naufragi esdevé el dia a dia dels personatges d’El Panoràmic. 

Amb aquesta obra, Calders es situa, ens situa, davant totes les possibilitats de la realitat, però des del límit. Volem utilitzar l’estructura volgudament caòtica de Ronda naval sota la boira per crear un espectacle d’univers caldersià on tingui lloc aquesta visió suvervsiva de la realitat que bascula entre l’humor i el compromís.

Adrià Aubert i Maria Canelles, finalistes en la categoria d'adaptació/ dramatúrgia. Premis de la Crítica 2016

Crítica: Ronda naval sota la boira

12/02/2016

Aconseguir fer real l´impossible

per Ferran Baile

Un transatlàntic ple de persones naufraga dins del Maldà. Els Pirates aconsegueixen fer realitat escènica de forma brillant i divertida la no-novel.la de Pere Calders, sense trair en cap moment l´esperit i el text de l´autor.

Anem a pams. Pere Calders va escriure Ronda naval sota la boira, el 1966. Un autèntic virtuosisme literari que s´avançava a l´època i que va ser poc compresa en el seu moment. A la novel.la, o millor dit no-novel.la,  Calders construeix de-construint la historia d´un naufragi anunciat des del moment en que el capità en té la certesa del fet i el dia i l´hora en que serà. Decideix abandonar-se al destí i no dir res ni a la tripulació ni al heterogeni conjunt de passatgers (des d´un hipnotitzador, a un assassí, passant per una senyora de casa bona, un espia soviètic, un periodista que va el.laborant la crònica dels esdeveniments i-o, entre d´altres, un aviador estadounidenc arribat amb paracaigudes amb el fí de descobrir l´ espia soviètic.

Un seguit de situacions dins del realisme màgic, amb pinzellades de delirant absurd, en que Calders desenvolupa hàbilment les seves històries, amb un us modèlic de la llengua i amb uns tocs d´eruditisme científic digne de Jules Verne. Val a dir que l´ historia dins d´un va i ve comença en una entrevista radiofònica posterior al naufragi i dins del rodatge d´un fals documental.

El resultat és un espectacle ple de frescor, màgic i molt divertit que honora al gran i singular escriptor que és Pere Calders, amb una nova interpretació coral de la companyia Els Pirates per a sucar-hi pà. Els actors i actrius es transfiguren en múltiples personatges, inclús intercanviant-se´ls. Ho fan amb un mínim de canvi de roba i aplics (bon treball de la figurinista María Albadalejo) y dins d´un espai escènic molt ben ideat per Enric Romaní (¿com crear dins de l´espai reduït de l´habitació del Maldà la sensació d´estar dins d´un transatlàntic?. Doncs ho aconsegueix plenament). L´adaptació del text i la dramatúrgia escénica són de María Canelles i Adrià Aubert, que asumeix també la direcció. Que millor que comentar el seu treball en la veu de Teresa Calders, filla de Per Calders, que va ser el dia de la representació i es va prestar a un col.loqui posterior!.

Quan en varen comunicar l´intenció d´adaptar teatralment la novel.la, els hi vaig dir que estaven bojos. Em semblava impossible. Però vist els resultats m´he quedat impressionada. Ho heu aconseguit. A força de ser sincera, però, he de dir que la primera part m´ha semblat impecable, reuneix tot l´esperit de l´obra. A la segona part, però, hi ha alguns números musicals, que certament donen acció i dinamisme i agraden molt al públic, però que no em semblen tan encertats. El final, això sí, em sembla impecable”.  

Un fort aplaudiment a tots als actors i actrius que configuren els viatgers del Panoràmic, nom dels transatlàntic, amb Xavier Frau, com l´inflexible i visionari capità al capdavant, Eduard Autonell, l´unic supervivent i cronista del fet, Laura Aubert, Núria Cuyàs,  Lluna Pindado, Bernat Cot i Laura Pau (que alterna amb Núria Deulofeu).

Pere Calders (Barcelona, 1912-1994), és un dels millors escriptors catalans contemporanis, a l´hora que dibuixant humorístic (va arribar a ser director de l´ històric setmanari humorístic L¨Esquetlla de la Torratxa). Desprès de la Guerra Civil, en la que va combatre amb l´exercit republicà, es va exiliar conjuntament amb la seva família i la del seu cunyat també dibuixant i escriptor, Avel.lí Artís-Tisner, a México on hi van viure durant vint-i-tres anys. Amb tot Pere Calders no va ser conegut i reconegut popularment fins l´històric estrena d´Antaviana, a cura de la Companyia Dagoll Dagom, l´any 1978.

Des de 1936 fins el 1995 va publicar tot un seguit de llibres de contes, més de vint volums.  Especialment recomanable és Antaviana, (Edicions 62-1979), que recull els contes que van pujar a l´escenari amb Dagoll Dagom. La companyia Teatre Nu ha adaptat el conte Raspall (Hymsa-1981), que manté en gira. El 2008, La Butxaca va publicar un recopilatori de Tots els Contes.

De les seves nou novel.les destaquem, Ronda Naval sota la Boira (Selecta-1966, que podeu comprar al teatre), L´ombra de l´atzavara (que recull les seves vivències a l´ exil.li a México) i Aquí descansa Nevares (Alfaguara-1967), que Ignasi Roda va adaptar, composar i dirigir transformant-la en un espectacle musical estrenat al Teatre Grec el 2014.  

La companyia Els Pirates Teatre va néixer el 2001, de la mà d´uns molt joves músics als que els hi agradava molt el teatre i que varen acabar formant-se paral.lelament en les dues besants. En els inicis varen coincidir a un espectacle musical, l´opera infantil Brundibar. Ara conformen la companyia 14 artistes professionals procedents del món del teatre, la dansa i la música. Des del 2013 gestionen amb èxit el Círcol Maldà, que s´ha convertit en un dels punts de referència del teatre alternatiu a Catalunya. http://elspiratesteatre.com

text : ferranbaile@gmail.com

Trivial