Un intèrpret i un munt de caixes ens parlen del risc inherent a l’existència. Les estructures que veureu en escena es mantenen en un equilibri precari no gaire diferent del que regeix les nostres vides.
Rudo tracta sobre persones que han conviscut amb la rudesa, l’esforç físic i uns reptes personals duts fins a l’extrem més absurd. A l’espectacle, un home crea torres i figures amb caixes de fusta pesants. S’enfila sobre construccions fràgils per fer uns equilibris precaris que són fruit del desig i la il·lusió. La música de violí i violoncel interpretada en directe serveix de contrapès líric a l’esforç titànic del personatge, que gruny, sua i no decau en el seu deliri. A Rudo l’espectador es trobarà atrapat dins d’un espai íntim, en una grada que, com el mateix protagonista de l’espectacle, es manté en un equilibri difícil i sempre sembla a punt de caure. Aquesta proximitat amb la pista convida a compartir els perills i els anhels de la vida.
Premi al Millor espectacle de carrer a l'edició de 2014 d'Umore Azoka, la Fira d'artistes de carrer de Leiola.
Recomanat per a espectadors i espectadores a partir de 7 anys.
No
fa massa temps que el món es movia per la força bruta de les
persones, aleshores la jornada laboral estava farcida d'un conjunt
d'esforços físics que en res s'assemblen a les sedentàries
ocupacions d'oficina actuals. Aquell treball de desgast esculpia uns
homes cepats i corpulents, rudes en certa manera, unes
generacions no tant llunyanes a les quals el nou espectacle de Manolo
Alcántara ha volgut retre homenatge. Ho fa, per una banda, a través
d'un eixut i entranyable personatge protagonista i, d'altra, per
mitjà d'una cuidada ambientació i estètica que ens transporta fins
aquells desendreçats ambients portuaris de les fotos en blanc i negre,
tot un bombardeig de sensacions visuals, sonores i, fins i tot,
olfactives que abracen l'espectador ja des de l'accés a la petita
carpa on es desenvolupa l'acció.
Tot
seguit veurem com s'aixequen un conjunt d'estructures de fusta,
caixes apilonades que es disposen en precari equilibri, impulsades
sempre per l'embranzida i el vigor d'un ésser rude i forçut que es
comunica amb grunyits i gestos. La tosquedat de l'estibador contrasta
amb la fragilitat inestable del funambulista que després desplegarà
el seu art davant d'un petit aforament de grans i menuts. Números
consagrats a la força bruta es combinen amb les vacil·lants passes
sobre la barra fixa de ferro o, fins i tot, amb la manipulació d'un
delicat titella que balla des de l'altura amb el gegant protagonista.
Completen el quadre de sensacions el violí i el violoncel de,
respectivament, Laia Rius i Maria Bou, que interpreten en directe la
música creada per Clara Peya a més de jugar els papers antagònics
d'alguns dels números proposats. Un conjunt, en definitiva, arranjat
i precís de resultats evocadors.