Síndrome de gel

informació obra



Direcció:
Xicu Masó
Dramatúrgia:
Clàudia Cedó
Escenografia:
Laura Clos (Closca)
Sinopsi:

Com ja va fer amb El metge de LampedusaXicu Masó s'endinsa un altra vegada en la crisi migratòria cap a Europa, ara acompanyat per Mohamad Bitari Clàudia Cedó. Aquest projecte parteix de l'estudi de la metgessa Elisabeth Hultcrantz sobre la 'síndrome de la resignació', observada ja a Suècia als anys 90 del segle xx, que afecta infants i joves provinents de l'Est, de Síria i particularment a la minoria religiosa yazidita. Una malaltia que porta a la letargia en resposta al trauma del desarrelament.

Fugint de la guerra de l’Iraq, l’Eman i les seves dues filles, la Baran i la Ginar, van arribar fa uns anys a Suècia, el paradigma de la societat del benestar somiada un dia pel socialdemòcrata Olof Palme. Avui han rebut una carta oficial, que la Baran ha traduït a la seva mare, que diu que els neguen el permís de residència. I la Baran, després, s’ha posat malalta: no parla, no juga, no fa res. Desesperada, l’Eman la porta a l’hospital. Amb la filla malalta, haurà de tornar i reviure, totes tres, l’experiència demolidora de la guerra?

A finals del noranta va aparèixer a Suècia un fenomen únic que semblava que afectava només als nens i joves refugiats. Els casos van continuar durant dues dècades fins arribar a un pic de 350 casos entre el 2004 i 2005. Nens i joves que deixaven de comunicar-se i menjar per endinsar-se en una estranya letargia, propera a l’aparença del coma. No sense debat, la comunitat mèdica va denominar aquest fenomen com a “síndrome de resignació”. Aquest és el rerefons documental –amb el llibre de la metgessa Elisabeth Hultcrantz per font principal– que han fet servir Xicu Masó i Clàudia Cedó per construir una metàfora sobre la insuportable angoixa dels qui viuen tenallats per la por de tornar a un lloc de mort i sofriment, del qual van poder fugir. Una amenaça que es fa massa present quan l’esperat lloc de acollida no acaba per resoldre el seu status i els deixa als llimbs. Suècia vas ser un dels països més oberts als refugiats fins el creixement de la ultradreta, precisament a finals del segle xx.

El projecte és una construcció poètica que farà servir diverses dimensions per ficar-se en la ment d’aquests cossos que han dit prou, que es desconnecten del món. Un mirall brutal que els creadors col·loquen davant del públic sobre la violència del desarrelament i el malson del passat que pateixen els refugiats, que continua amb l’esperit de denúncia que també era el motor de l’anterior muntatge de Xicu Masó.


Crítica: Síndrome de gel

29/03/2022

El fals paradís suec

per Pep Vila

Fa ja bastants anys, al segle passat, el socialdemòcrata Olof Palme, aleshores primer ministre suec, va prometre un país i un món millor, sense desigualtats, amb oportunitats i sanitat per a tothom, sense entrebancs pels que vinguessin de fora. Aquest concepte mesiànic se'n va en orris quan, temps després, comencen a detectar.se unes estranyes malalties en els grups migratoris. El pitjor és que els suecs s'han cregut aquelles promeses i es neguen a acceptar l'evidència, entre ells el doctor Christopher Röckström, qui esdevindrà un malèfic homòfob, en el fons sense saber.ho.

El somni suec pels aires, el somni dels iraquians i orientals que escapen del seu païs intentat trobar aixopluc, també. Així, una de les filles de l'Eman no solament no aterra en la societat del benestar sinó que pateix la que després es coneixerà com la síndrome de la resignació, que les assumeix en un estat catatònic. NO diuen res, no parlen, gairebé no mengen, tenen por del que han vist al seu païs i sobretot tenen por què les facin tornar. I quan els deneguen la renovació del permís de residència, encara pitjor.

La crisi mgratòria cap a Europa, i en aquest cas la por per nopoguer assolir una certa estabilitat, centren el relat que han escrit a quatre mans Claudia Cedó i Mohamad Bitari i que ha dirigit Xicu Masó. Es un ampli estudi d'investigació que abarcarà altres terrenys ben treballats com ara l conciència social dels treballadors socials que volen ajudar els afectats, la metgessa que en comptes de jubilar.se s'hi aboca, però també els entrebanscs que ells mateixos trobaran en el mateix sistema, per poguer ajudar.los. I que en alguns casos, els faran tornar a enrera i declinar l'ajut.

Així, apareixeran altres qüestions a debat com ara els entrebancs burocràtics administratius, la falsa solidaritat del govern (en aquest cas, elsuec), el masclisme i la homofòbia.

Condensar en un relat tots aquests elements i fer.ho de forma concisa i ben treballada és certament admirable, però crec que en aquest cas el contingut del missatge ha prioritatzat sobre l'escenificació i d'això se'nm ressent el relat. No és que no sigui interessant, que ho és, tal com era “El metge de Lampedusa”, anterior i brillant obra de Masó, però aquí, segons la meva opinió, li falta contundència, no vull dir duresa. Contundència en el sentit que sembla massa planera, que va fluiïnt sense acabar d'arribar a l'espectador, ja d'entrada conscient i solidaritzat amb la causa, però que segurament necessitaría algún tipus més d'aportació, potser a nivell interpretatiu i de tempo.

Per tant, a “Síndrome de gel” li falta potser punch, potser carisma interpretatiu (hi han desequil.libris en les actuacions) però no deixa de ser una obra necessària per veure i per debatre un cop més si cal.