Síndrome de gel

informació obra



Direcció:
Xicu Masó
Dramatúrgia:
Clàudia Cedó
Escenografia:
Laura Clos (Closca)
Sinopsi:

Com ja va fer amb El metge de LampedusaXicu Masó s'endinsa un altra vegada en la crisi migratòria cap a Europa, ara acompanyat per Mohamad Bitari Clàudia Cedó. Aquest projecte parteix de l'estudi de la metgessa Elisabeth Hultcrantz sobre la 'síndrome de la resignació', observada ja a Suècia als anys 90 del segle xx, que afecta infants i joves provinents de l'Est, de Síria i particularment a la minoria religiosa yazidita. Una malaltia que porta a la letargia en resposta al trauma del desarrelament.

Fugint de la guerra de l’Iraq, l’Eman i les seves dues filles, la Baran i la Ginar, van arribar fa uns anys a Suècia, el paradigma de la societat del benestar somiada un dia pel socialdemòcrata Olof Palme. Avui han rebut una carta oficial, que la Baran ha traduït a la seva mare, que diu que els neguen el permís de residència. I la Baran, després, s’ha posat malalta: no parla, no juga, no fa res. Desesperada, l’Eman la porta a l’hospital. Amb la filla malalta, haurà de tornar i reviure, totes tres, l’experiència demolidora de la guerra?

A finals del noranta va aparèixer a Suècia un fenomen únic que semblava que afectava només als nens i joves refugiats. Els casos van continuar durant dues dècades fins arribar a un pic de 350 casos entre el 2004 i 2005. Nens i joves que deixaven de comunicar-se i menjar per endinsar-se en una estranya letargia, propera a l’aparença del coma. No sense debat, la comunitat mèdica va denominar aquest fenomen com a “síndrome de resignació”. Aquest és el rerefons documental –amb el llibre de la metgessa Elisabeth Hultcrantz per font principal– que han fet servir Xicu Masó i Clàudia Cedó per construir una metàfora sobre la insuportable angoixa dels qui viuen tenallats per la por de tornar a un lloc de mort i sofriment, del qual van poder fugir. Una amenaça que es fa massa present quan l’esperat lloc de acollida no acaba per resoldre el seu status i els deixa als llimbs. Suècia vas ser un dels països més oberts als refugiats fins el creixement de la ultradreta, precisament a finals del segle xx.

El projecte és una construcció poètica que farà servir diverses dimensions per ficar-se en la ment d’aquests cossos que han dit prou, que es desconnecten del món. Un mirall brutal que els creadors col·loquen davant del públic sobre la violència del desarrelament i el malson del passat que pateixen els refugiats, que continua amb l’esperit de denúncia que també era el motor de l’anterior muntatge de Xicu Masó.


Crítica: Síndrome de gel

30/03/2022

Una societat amb els valors congelats

per Manuel Pérez i Muñoz

(...) melodrama efectista que, més enllà del segrest emocional habitual en aquests temes, fomenta reflexions de pes polític sobre una Europa amb els valors congelats. Error del sistema Tot pivota sobre la història d’Eman, una mare que arriba a Suècia amb les seves dues filles fugint de la guerra de l’Iraq. Davant la deportació imminent, una de les nenes contrau la síndrome de la resignació. Comença llavors una carrera administrativa per aturar l’expulsió que embarca dues doctores de l’hospital i un treballador social. La identificació amb la causa és transparent, no hi ha dubte. En contrapartida, s’introdueixen subtrames que giren la mirada cap a l’error del sistema. En aquest sentit destaca el personatge del doctor Röckström (Carles Martinez), defensor de la socialdemocràcia d’Olof Palme des d’una posició que a la pràctica va carregant-se d’objeccions. (...)

(...)Sobre una estructura que evoca els telefilms procedimentals, els diferents fils van progressant i, cap al final, l’acumulació d’històries sembla embussar el ritme a un coll d’ampolla. És una de les poques pegues que se li poden posar a un muntatge que Masó ha dirigit amb detall i precisió, sense deixar que el sentimentalisme es desbordi. Per a això és crucial el to i la sincronia del repartiment. Hi destaquen Muntsa Alcañiz i Judit Farrés –contrastos entre l’esperança i la desil·lusió– i brilla la joventut de Roc Martínez, amb aquesta mirada que es va perdent davant la promesa d’una Europa que no respon.

LLEGEIX LA CRÍTICA SENCERA A 'EL PERIÓDICO DE CATALUNYA