Síndrome de gel

informació obra



Direcció:
Xicu Masó
Dramatúrgia:
Clàudia Cedó
Escenografia:
Laura Clos (Closca)
Sinopsi:

Com ja va fer amb El metge de LampedusaXicu Masó s'endinsa un altra vegada en la crisi migratòria cap a Europa, ara acompanyat per Mohamad Bitari Clàudia Cedó. Aquest projecte parteix de l'estudi de la metgessa Elisabeth Hultcrantz sobre la 'síndrome de la resignació', observada ja a Suècia als anys 90 del segle xx, que afecta infants i joves provinents de l'Est, de Síria i particularment a la minoria religiosa yazidita. Una malaltia que porta a la letargia en resposta al trauma del desarrelament.

Fugint de la guerra de l’Iraq, l’Eman i les seves dues filles, la Baran i la Ginar, van arribar fa uns anys a Suècia, el paradigma de la societat del benestar somiada un dia pel socialdemòcrata Olof Palme. Avui han rebut una carta oficial, que la Baran ha traduït a la seva mare, que diu que els neguen el permís de residència. I la Baran, després, s’ha posat malalta: no parla, no juga, no fa res. Desesperada, l’Eman la porta a l’hospital. Amb la filla malalta, haurà de tornar i reviure, totes tres, l’experiència demolidora de la guerra?

A finals del noranta va aparèixer a Suècia un fenomen únic que semblava que afectava només als nens i joves refugiats. Els casos van continuar durant dues dècades fins arribar a un pic de 350 casos entre el 2004 i 2005. Nens i joves que deixaven de comunicar-se i menjar per endinsar-se en una estranya letargia, propera a l’aparença del coma. No sense debat, la comunitat mèdica va denominar aquest fenomen com a “síndrome de resignació”. Aquest és el rerefons documental –amb el llibre de la metgessa Elisabeth Hultcrantz per font principal– que han fet servir Xicu Masó i Clàudia Cedó per construir una metàfora sobre la insuportable angoixa dels qui viuen tenallats per la por de tornar a un lloc de mort i sofriment, del qual van poder fugir. Una amenaça que es fa massa present quan l’esperat lloc de acollida no acaba per resoldre el seu status i els deixa als llimbs. Suècia vas ser un dels països més oberts als refugiats fins el creixement de la ultradreta, precisament a finals del segle xx.

El projecte és una construcció poètica que farà servir diverses dimensions per ficar-se en la ment d’aquests cossos que han dit prou, que es desconnecten del món. Un mirall brutal que els creadors col·loquen davant del públic sobre la violència del desarrelament i el malson del passat que pateixen els refugiats, que continua amb l’esperit de denúncia que també era el motor de l’anterior muntatge de Xicu Masó.


Crítica: Síndrome de gel

31/03/2022

El resignat malestar de la societat del benestar

per Ramon Oliver

No deixa de ser quelcom ben simptomàtic i alhora quelcom carregat de valor metafòric, que la síndrome de la qual ens parla aquest espectacle, només hagi estat detectada i definida com a tal a la societat sueca. Tan local ha estat aquesta detecció, que ni els mateixos autors del text dramàtic que ara dirigeix Xicu Masó n’havien sentit a parlar mai, abans d’implicar-se en el projecte. Cedó explica com en va quedar de sorpresa i colpida, quan Masó la va informar de l’existència d’una afecció que ella mateixa defineix com a “aquesta estranya malaltia”. I  quan Cedó va buscar la col·laboració de Mohamad Bitari, un autor nascut a un camp de refugiats palestins i posteriorment format a Síria abans d’establir-se a Barcelona , es va trobar que tampoc ell, malgrat la seva experiència personal i els molts coneixements que en té sobre la matèria, coneixia l’existència d’aquesta síndrome que va ser observada com a tal per primer cop fa ja a la vora tres dècades. Doncs, tenint en compte que el síndrome ataca exclusivament a criatures i adolescents  de famílies refugiades, i gairebé sempre sotmeses a la pressió psíquica que implica l’amenaça de ser retornades al mateix lloc del qual van tenir que fugir , s’imposa fer-se la mateixa pregunta que es va fer al seu moment la doctora Elisabeth Hultcrantz: què passaria , si aquests nens i nenes fossin suecs?.

Esclar que , a primera vista ,si aquests nens i aquestes nenes fossin suecs, en teoria no es veurien abduïts per un estat psíquic que poc a poc va anul·lant les connexions amb el teu entorn; que poc a poc, et va fent perdre les ganes de seguir menjant, de seguir parlant, , de seguir vivint . I no: no és que aquest jovent desitgi la mort. El que desitja precisament és seguir vivint de debò. I això, exclou la possibilitat de tornar a un infern abocat permanentment a la mort. Però això potser no ho poden entendre, els fills ( la majoria d’ells; tampoc en aquest entorn està exclosa l’exclusió social que et pot obligar a retornar a inferns domèstics ) d’aquella  potser mitificada societat sueca que durant molt de temps ha vingut a representar davant del món un model de societat del benestar.  I que fins i tot subjecte a desmitificació, segueix representant en una mesura que potser no sigui ideal però si és força més ideal que altres models i mesures que corren pel món, un bon model d’organització social. I si dic això jugant-me la possibilitat de ser condemnat per emetre aquesta opinió, és justament perquè una de les febleses del bon però irregular text que ens proposa aquest espectacle, és justament la de mostrar envers aquest model un caràcter condemnatori que de vegades no té en compte la complexitat d’allò que intenta analitzar. Quelcom que es fa massa evident en el retrat que l’obra ofereix d’un personatge que, més que ser un veritable personatge, funciona com a funció simbòlica d’un sistema. El doctor Röckström interpretat per Carles Martínez, se’ns presenta inicialment com un ferm defensor d’aquells progressos socials defensats per l’ideari socialdemòcrata de l’emblemàtic Olof Palmer. Però a mesura que va repetint els mantres que canten les virtuts del model que defensa, es va convertint cada cop més en un estereotip , d’aquells que encobreixen sota la pell del bon jan obert a una concepció del sistema sanitari veritablement obert atothom, el llop del racista elitista que mai serà capaç de reconèixer la seva condició.

L’estereotip, funciona alhora també massa sovint per a bona part de la resta de personatges diguem-ne que nòrdics reunits al text. Curiosament, aquests personatges diguem-ne també que fortament vinculats a unes institucions dins de les quals treballen, a les quals venen a representar, de les quals de vegades reneguen, i a les quals s’acaben sovint rendint quan entren en joc masses incerteses vitals pròpies, poden recordar una mica aquells altres dels quals  Cedó n’oferia un tan ben dibuixat retrat a “Mare de sucre”. Aquí, en canvi, el retrat, sense deixar de ser hàbil, resulta un xic menys intensament colpidor, un xic massa vinculat a l’estratègia dramatúrgica previsible, de la mateixa forma que aquells rampell onírics que tan acuradament ha sabut manejar Cedó en altres ocasions, agafen aquí un tarannà massa calculadament poètic. Arrossegats per la força que ofereix el dramàtic carrer sense sortida al qual es veuen abocades les víctimes d’una síndrome que tant ens diu sobre les malalties constitucionals de la nostra societat, ni el director ni la dramatúrgia acaben  de controlar com caldria les irregularitats interpretatives del repartiment , o els desnivells d’una narrativa que s’allarga en excés en alguns trams. Som doncs davant d’un important treball que té l’encert de deixar a la vista els efectes demolidors del  maquillat malestar encobert que acumula el nostre força deficitari sistema social i polític. Però que, malgrat tot, no pot evitar agafar per moments un format al qual li manca una mica aquella intensitat lliure de clixés.