Tirant lo Blanc

informació obra



Adaptació:
Roger Cònsul, Pere Planella
Direcció:
Pere Planella
Producció:
TNC i Institut del Teatre
Autoria:
Alfonso Pexegueiro, Narcís Comadira
Sinopsi:

Després de l’experiència del primer any de la ITNC Jove Companyia, el Teatre Nacional vol apostar fermament per consolidar aquest projecte de formació acadèmica per a postgraduats de l’Institut del Teatre, amb la voluntat de proporcionar a joves actors noves eines d’especialització que els permetin treballar amb major qualitat i rigor el nostre patrimoni dramatúrgic.

Aquesta temporada la Jove Companyia presentarà una versió teatral del Tirant lo Blanc, que permetrà un treball poc habitual sobre els nostres escenaris amb la llengua d’un dels textos més complexos i fascinants que ha donat la cultura catalana. Un clàssic extraordinari sobre l’amor pel coneixement i la fascinació pels plaers del món, un monument a la curiositat entesa com a essència de l’individu modern. Les nombroses adaptacions de què ha estat objecte aquesta obra, que pot ser considerada com la primera novel·la moderna europea, demostren el renovat interès que les seves aventures han despertat en les successives generacions que han tingut l’ocasió de descobrir-la. 

Sin querer cansarse más en leer libros de caballerías, mandó al ama que tomase todos los grandes, y diese con ellos en el corral. [...] Por tomar muchos juntos se le cayó uno a los pies del barbero, que le tomó gana de ver de quién era, y vio que decía: Historia del famoso caballero Tirante el Blanco. Válame Dios dijo el cura, dando una gran voz; ¡que aquí esté Tirante el Blanco! Dádmele acá, compadre, que hago cuenta que he hallado en él un tesoro de contento y una mina de pasatiempos. [...] Dígoos verdad, señor compadre, que por su estilo es este el mejor libro del mundo; aquí comen los caballeros, y duermen y mueren en sus camas, y hacen testamento antes de su muerte, con otras cosas de que todos los demás libros de este género carecen.

 (Miguel de Cervantes, El ingenioso hidalgo Don Quijote de la Mancha)


Crítica: Tirant lo Blanc

23/02/2015

El muntatge se centra en l'episodi de Tirant a Constantinoble i en l'apartat que es fa més atractiva per als joves

per Andreu Sotorra

Si en temps de Shakespeare, els que pujaven a l'escenari eren tots homes, ni que haguessin de fer papers de dones, no ha d'estranyar ara que, la jove companyia del Teatre Nacional de Catalunya (ITNC - Jove Companyia) estigui formada en aquesta temporada en un 99,99% només per actrius, ni que facin papers d'homes. L'única excepció, en aquest cas, és la de l'actor Enric Cambray, que fa el paper protagonista, el del jove cavaller Tirant lo Blanc de Roca Salada. (...)

El cert és que totes les actrius i l'actor del repartiment del muntatge no debuten ara als escenaris amb aquest espectacle. Algunes d'elles, i ell també, ja han format part d'altres espectacles teatrals i d'iniciatives i grups d'última fornada. Arriben, doncs, a 'Tirant lo Blanc' amb un bagatge enriquidor que és beneficiós per a l'actual espectacle i que, darrere d'una proposta jove, reflecteix el pòsit d'una bona experiència professional. (...)

La interpretació dels nou integrants del repartiment és molt ajustada, cadascuna en el seu paper. El muntatge se centra en l'episodi de Tirant a Constantinoble i en l'apartat de la novel·la que es fa més atractiva per als espectadors joves, la relació amorosa del mateix Tirant amb Carmesina i les relacions de caràcter romàntic que s'estableixen entre Diafebus, Plaerdemavida, Estefania, a més de la relació adúltera de l'Emperadriu amb Hipòlit, i de les males arts i l'enveja de la Vídua Reposada, enamorada secretament de Tirant. (...)

Trivial