Després de Sketchofrenia i Flirt, Guillem Albà presenta aquest espectacle visual, que viatja de la comèdia a la poètica, passant per l’absurd i el teatre de titelles. Es va poder veure a la Fira de Tàrrega del 2012, i compta amb la col·laboració especial d'Anna Roig i d'Alfred Casas.
Benvinguts. Passeu, seieu, i deixeu-vos portar. Segurament no heu vist mai un món com aquest. I, segurament, encara que potser us recordi a algú, tampoc no heu vist mai un personatge com el que esteu a punt de conèixer. Guarda tot el que viu. Envasa i emmagatzema tots els moments abans que arribin al final. Moments inacabats. Sí, a mi el primer cop també em va sobtar. Relaxeu-vos i deixeu enrere tot el que heu viscut avui. Ara comença una altra història.
Diuen que el temps és or i és cert, però donar-li més valor del que té et pot acabar prenent la vida. El protagonista d’aquesta història viu obsessionat pel pas d’unes agulles de rellotge que mai s’aturen i que l’obliguen a mantenir-se despert per no perdre ni un dels minuts que brinden en moure’s. Tampoc entoma bé els finals, ja siguin en un llibre, en una tassa de cafè o en una situació de felicitat. Per això, i aquest és el seu secret, emmagatzema moments en el seu punt àlgid. Si no s’acaben es poden mantenir vius, creu... i això el reconforta, encara que no els pugui degustar fins l’últim sospir, encara que se li esvaeixin de cop deixant-li una immensa buidor, un trau que cada cop es va fent més i més gran, més i més dolorós.
‘Trau’ és un conte preciós creat des de la senzillesa per tocar temes tan profunds com la manera en què vivim la vida. És un regal de 65 minuts perquè desconnectem del nostre món i tafanegem la manera de ser i de fer d’algú que intenta ser feliç però no se n’adona de tot el que se li escapa. I és, sobretot, una peça amb un univers visual, poètic i sonor (la composició musical és d’Anna Roig, vocalista del grup Anna Roig i L’Ombre de Ton Chien) de gran bellesa, que hipnotitza l’espectador i el transporta oníricament per aquest particular i revelador viatge. S’explica amb gestos –magnífica la metàfora per expressar la voluntat de capturar els moments–, poques paraules, teatre d’objectes i titelles i altres tècniques com les ombres xineses, i es pren el seu temps perquè el públic el pugui respirar relaxadament.
Guillem Albà –en el paper protagonista– i Blai Rodríguez –en el de “l’altre”, l’amic incondicional que tot ho aguanta– fan un tàndem de pallassos excel·lent que es complementa orgànicament amb la mà invisible dels tècnics que aporten tot allò que apareix del no res i contribueix a generar la màgia que impregna l’espectacle. Sens dubte, és clau l’imaginatiu i estètic espai escènic de sacs, ginys, palanques i contrapesos dissenyat i construït per Alfred Casas, un veterà de l’escenografia que fa ja 40 anys que treballa amb reconegudes companyies de titelles del país.
‘Trau’ és el tercer espectacle d’Albà, després de ‘Sketchofrenia’ i ‘Flirt’ i abans de ‘Marabunta’ i el recent estrenat ‘Pluja’. Si als dos primers hi vèiem essencialment el treball de clown fresc, energètic i desimbolt que engendraria l’exitosa fórmula de ‘Marabunta’ amb The All In Orchestra (a ‘Sketchofrenia’ ja hi treien el cap alguns dels seus personatges i gags, i a ‘Flirt’ hi va sumar l’acompanyament musical d’una banda –l’Always Drinking Marching Band– i s’erigia com a xouman), a ‘Trau’ va atrevir-se a explorar un registre nou, més intimista, que li ha permès fer créixer l’element poètic i visual. És dins d’aquesta línia d’on ha nascut ‘Pluja’, la més sentida de les seves produccions, al costat de Clara Peya. La companyia es mou, doncs, en estils ben diferents, sense allunyar-se mai de l’humor i el gest (marca de la casa) i els missatges que canten a la vida, a sentir-se bé, a compartir els sentiments. Esperem amb delit descobrir per on anirà la propera creació...