Ubu Roi

informació obra



Companyia:
Cheek by Jowl
Producció:
Cheek by Jowl, Barbican (Londres), Les Gémeaux / Sceaux / Scène Nationale, La Comédie de Béthune-CDN du Nord-Pas-de-Calais
Autoria:
Alfred Jarry
Dramatúrgia:
Declan Donnellan
Direcció:
Declan Donnellan
Escenografia:
Nick Ormerod
Intèrprets:
Xavier Boiffier, Camille Cayol, Vincent de Boüard, Christophe Grégoire, Cécile Leterme, Sylvain Levitte
Assesoria de moviment:
Jane Gibson
Il·luminació:
Pascal Noel
Direcció Musical:
Davy Sladek, amb músiques addicionals de Paddy Cunneen
Vídeo:
Benoit Simon, Quentin Vigier
Ajudantia de direcció:
Bertrand Lesca
Sinopsi:

El director d’una companyia que és tot un mite de l’escena recrea una obra que va canviar la manera de fer teatre. En aquest muntatge el caos, l’ambició i la crueltat tenen com a marc un sopar elegant en una sofisticada llar francesa.

El 1896, Alfred Jarry va causar un gran impacte amb el retrat salvatge d’un tirà cruel i covard amb una ambició sense límits. Era difícil recuperar ni que fos part d’aquella sensació, però el director de la companyia britànica Cheek by Jowl ho fa, amb la complicitat d’un repartiment francès, en situar l’acció d’Ubu Roi en un entorn domèstic: un sofisticat sopar burgès. La imaginació del fill de la família, un adolescent conflictiu càmera en mà, convertirà els seus progenitors en el Pare i la Mare Ubú, i els convidats, en les víctimes de l’afany de poder del tirà protagonista. Sí, l’obra transcorre en un menjador burgès amb mobles de color crema, però un rotllo de paper de cuina, un molinet de pebre o una galleda de gel fàcilment es poden convertir a les mans de Donnellan en símbols del poder que ens recorden que som al regne d’Ubú.

Premi de la Crítica 2014 a l'espectacle internacional

Crítica: Ubu Roi

14/07/2014

Jarry y Donellan sacan sus monstruos a escena

per Juan Carlos Olivares

Este Ubu Roi es para los que siempre han comulgado con el teatro de Cheek by Jowl y empezaban a tener síntomas de cansancio con su despojamiento shakespeariano. Este Ubu Roi es para los que creen que nunca es tarde para reinventarse, para los que como Declan Donnellan cortan a tajo con el pasado a los sesenta años y lo hacen con una energía avasalladora. Este Ubu Roi es para los que disfrutan con la mirada perversa que Haneke lanza sobre la clase media cultivada. Este Ubu Roi es para los que sospechan que la civilización es una fina capa siempre amenazada por los monstruos y animales que aguardan su momento para asaltar la ciudadela de la cordura. Este Ubu Roi es para los que sospechan que la adolescencia es campo libre para la angustia. Este Ubu Roi es para los que disfrutan con el terror de nueva generación y sus tonalidades de verde bilis de cámara nocturna. Este Ubu Roi es para los que se identifican con el teatro de la crueldad de Artaud. Este Ubu Roi es para los que aplauden la entrega absoluta de los intérpretes cuando se les pide un trabajo que les obliga a la bipolaridad y la extenuación mental y física. Este Ubu Roi es para los que creen que el buen teatro es inagotable.