Xenos

informació obra



Escenografia:
Mirella Weingarten
Il·luminació:
Michael Hulls
Vestuari:
Kimie Nakano
So:
Vincenzo Lamagna
Composició musical:
Vincenzo Lamagna
Dramatúrgia:
Ruth Little
Text:
Jordan Tannahill
Intèrprets:
Akram Khan
Producció:
Farooq Chaudhry
Coreografia:
Eun-Me Ahn
Direcció:
Eun-Me Ahn
Sinopsi:

No es pot parlar sobre l'escena de la dansa contemporània sense fer referència a Akram Khan, un intèrpret que va néixer i créixer a la Gran Bretanya però que té les arrels a Bangladesh. Pocs artistes exemplifiquen com ell la manera en què orient i occident es contaminen i enriqueixen mútuament. Acostumat a col·laborar amb creadors de les cultures més diverses, practica un estil de dansa que beu tant del kathak, una de les formes de la dansa clàssica del nord de l'Índia, com de la dansa contemporània. Aquesta mateixa mixtura torna a estar present en una coreografia que no només esdevé un punt de connexió entre est i oest, sinó també entre el passat i el present, i entre la tecnologia i el mite. L'espectacle pren com a protagonista un dels més de quatre milions de soldats colonials, bona part camperols procedents de l'Índia, que van ser mobilitzats per lluitar al servei de l'imperi Britànic durant la I Guerra Mundial i que van abandonar les seves famílies i cultures per submergir-se en un mar de mort i destrucció. Aquest soldat és un ballarí indi el cos ben entrenat del qual esdevindrà, a les trinxeres, una arma de guerra. En unes condicions en què l'ésser humà es comporta com si fos un déu a la terra, què vol dir ser humà? Encara en som, d'humans?

El Grec Festival de Barcelona coprodueix la darrera creació d'Akram Khan que, segons ha anunciat ell mateix, no tornarà a protagonitzar un solo coreogràfic. En aquesta ocasió, l'acompanya sobre l'escenari un equip de cinc músics (el percussionista B. C. Manjunath, el vocalista Aditya Prakash, la baixista Nina Harries, el violinista Andrew Maddick i la saxofonista Tamar Osborn), que interpreten en viu una banda sonora composta per Vincenzo Lamagna.

Finalista a espectacle de dansa internacional dels Premis de la Crítica 2018

Crítica: Xenos

04/07/2018

Saturats de so molest, embriac d'un col·lapse d'imatges en moviment

per Jordi Bordes

Akram Khan signa una coreografia amb grans contrastos. Perquè sap treure tot el suc a una mena de tobogan-trinxera i un joc de llum i disposició dels músics que sempre sobta. I perquè construeix preciosos elements que atrapen (com el gramofon, titella i focus de llum, alhora o la metàfora de les cordes arrossegant-se tot el passat i impedint  vincular la situació de la trinxera amb el passat). Però, en canvi, construeix un espai sonor molt dúctil. Des del so més tradicional amb la veu, la ppercussió i els cascavells als peus a un soroll que saturava les oïdes. Un element si no eixordador sí que molest que tapava el so inrterpretat en directe i que incomodava. Un recurs antipàtic però que, vist amb distància, podia remetre a la situació personal del soldat en aquella I Guerra Mundial, que insinua Akram Khan.

Com tot bon solo de dansa,  la coreografia permet veure els moviments més edspectaculars o emotius de l'intèrpret. Començant per un moviment d'equilibri vertical amb el kathak i unes braços en els que semblava desaparèixer l'estructura òssia, com si fossin onades a la platja. I uns peus que, rítmicament es movien a la velocitat infernal del tambor. Però, a mesura que avança la peça, Khan accedeix al terra, a un moviment horitzontal, amb més torsions de l'esquena i una sensació de patiment, d'emoció enroscada que acompanya a la veu en off (en què relata la sensació de fi del món i l'esperança també per a les noves generacions que han d'aprendre a conviure millor a la Terra.) Són escenes d'una intensitat oriental que cal deixar-se entrar sense l'obsessió d'entendre què és cada imatge, Perquè la peça és prou oberta perquè on un hi veu un soldat colonial que es troba lluitant a una Europa que desconeix, per imposició de la corona britànica, altres hi veuen exèrcits sencers. La metàfora es desplega amb la terra (l'origen, les arrels) però també la base per plantar nous arbres, per a nous coneixements personals i de la humanitat. Sempre l'esperança, per sort. Preciosa pluja lenta de pinyes que apel·la a la convivència per deixar als fills un món més humà. El romanticisme de lluitar per a acabar amb el Mal ja és caduc. Ara cal construir en conjunt, sense voler imposar una ideologia, una cultura, una economia per sobre de les altres. Un bonisme preciós que empelta, de fet, amb Sidi Larbi Cherkaoui (Puz/zle, 2013; Fractus V, 2016) amb qui van compartir passió per la música clàssica, la dansa contemporània i l'espai entès copm a instal·lació en moviment a Les Ballets de C de la B, o amb Alain Platel que a Nicht Schlafen també indaga sobre la violència en la I Guerra Mundial.