A la nit, a vegades sospitem com comença tot però ningú no sap com acabarà. Amb el teatre, amb la ficció passa el mateix... Un home discuteix amb un client. Què vol oferir-li? Només allò què desitja. La nit, com la ficció, empara espais i personatges que semblen sorgits del no-res. I de mica en mica l'escenari s'omple d'actors que són pesonatges i de personatges que són actors i avancem pel bosc d'Ardem i ens perdem com Rosencratz i Guilderstern, amb Di Filippo contat passes en un escenari, amb Txèlhov, amb Handke, amb l'amic Eleuteri d'Espriu i molts d'altres. Les paraules ens arrosseguen i ens porten molt més lluny del que podríem imaginar a un espai nou, a una històra nova, on l'art i la vida se citen i el resultat sempre és soprenent.
Espectacle premiat en la categoria d'adaptació/ dramatúrgia. Premis de la Crítica 2015
Quan un s’aboca a fer el que li ve de gust i té ofici i talent és molt probable que les coses li surtin bé. Per més arriscat que sigui. Oriol Broggi s’ha embrancat en una proposta 100% teatral que aglutina grans obres del gènere (i també de la poesia i altres arts) a través de fragments dels seus textos. Colze amb colze amb Marc Artigau han configurat un espectacle amb escenes cèlebres, de gran intensitat, que conviden l’espectador a transitar per una infinitat de paraules escrites per ser escoltades, vistes i sentides.
Així és ‘Al nostre gust’, un muntatge sorgit de ‘Al vostre gust’ que s’ha esmunyit de l’exclusivitat de la ploma de Shakespeare per integrar moltes altres veus de tots els temps. Sòfocles, Calderón de la Barca, Molière, Henrik Ibsen, Anton Txékhov, Edmon Rostand, J. V. Foix, Joan Salvat-Papasseit, Salvador Espriu, Federico Fellini, Harold Pinter, Tom Stoppard, Bernard-Marie Koltès i Wajdi Mouawad, entre d’altres. Perquè sí, com diuen en un moment de l’obra: “2.000 anys de teatre es poden fer en uns pocs metres de fusta”.
Aquest patchwork de referents teatrals està cosit amb uns fils que abracen retalls minuciosament triats per constituir una peça única i harmònica. Que ningú s’espanti! No cal ser un erudit per gaudir-ne. És cert que reconèixer els mots, els personatges i les situacions aporta satisfacció íntima, però no deixeu que aquest afany us prengui la delícia de deixar-vos endur per la màgia que es genera a l’escenari. Si els doneu permís, La Perla 29 us faran volar entremig d’aquests instants de veritat i ficció que omplen l’espai de conceptes i formes i viureu el present dels protagonistes.
Segona consideració: Són dues hores de funció sense una dramatúrgia convencional. És a dir, no s’explica una història que arrenca, hi passen coses i acaba. Es produeix una altra mena de transmissió, més etèria, lligada al món teatral i al llegat de la cultura, però no s’ha de considerar tampoc un treball endogàmic ja que, per si mateix, és tot un espectacle.
D’altra banda, no hi ha treva, però s’hi crea un clima que permet que respiri. El relleu de to de cada autor, l’entrada i sortida de personatges construïts del no res, la combinació de monòlegs, diàlegs i converses (fins i tot se n’inclouen en VO!), l’estaticisme enfront del moviment coreogràfic, la intimitat davant l’expansió... permet passar en pocs segons de la tensió controlada a l’experiment catàrtic.
La il·luminació també és clau per aconseguir aquest clima fent que l’espai cobri dimensions diferents. L’acció transcorre sobre un escenari de fusta central –aquest cop la sorra de Broggi hi és, però queda relegada– amb públic a banda i banda i amb una escenografia pràcticament nua. Una solució coherent que realça la universalitat dels textos, la paraula i la interpretació dels actors.
Ara bé, malgrat la idoneïtat de tots aquests recursos, l’atenció i silenci que requereix l’espectacle poden resultar excessius pel públic menys assidu o poc enamorat de les arts escèniques.