Aquests dies de confinament no hi ha teatre. Amb l'objectiu de reconfortar i acompanyar aquests dies de soledat i estranyes, moltes companyies que han penjat vídeos dels seus muntatges. Recomana, sensible a la iniciativa desinteressada dels artistes, els ordena a través del web.
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1915. Una noia ha tingut una aparició de Crist a la capella del seu poble. 1968 Christiaan Barnard decideix fer el primer transplantament de cor a Ciutat del Cap. 2015. Una noia s'ha curat miraculosament després d'abandonar el tractament mèdic per la seva malaltia. Una historia sobre els visionaris i la fe. Què creiem? I què és el que ens porta a creure-ho? Sobre aquestes preguntes reflexiona El Profeta.
El Profeta és una obra que reflexiona, o més aviat dissecciona, la nostra manera d'enfrontar-nos a les creences. Per fer-ho, El Profeta visita tres èpoques diferents: una dominada per la fe, una altra per l'explosió de l'avenç tecnològic i una altra per la crisi del raonament científic. A cadascuna d'elles hi trobem tres personatges que encarnen tres postures diferents: el profeta, el creient i l'escèptic. L'objectiu no és altre que posar en contrast els mecanismes que ens fan creure o no en alguna cosa.
L'obra parteix d'un procés de creació col·lectiva a partir de la crisi del pensament científic i l'auge de les noves espiritualitats que en què vivim immersos actualment. Segons Israel Solà, director de l'espectacle, "ens sentim fascinats pels horitzons que aquestes espiritualitats que ens dibuixen, però creure sense més ens sembla pueril i per això, busquem a qualsevol preu demostracions científiques per aquestes idees, i automàticament les creiem. Però en el fons cadascú tria el que vol creure. És a partir d'aquesta idea que es desenvolupa l'espectacle".
Pasan los años, las décadas,
y el ser humano sigue agarrándose a las
creencias (sea la religión, la ciencia, la
meditación o lo que sea) para no caer en el abismo existencial. Creer o no
creer, esta es la cuestión que La Calòrica plantea en El profeta (Teatre Tantarantana), un
brillante pulso entre visionarios y
escépticos; entre ciencia y fe, que firma como creación colectiva sin el
concurso de su habitual dramaturgo Joan Yago y con el director Israel Solà al
frente. La compañía artífice de aplaudidas gamberradas no exentas de compromiso como
La nau dels bojos, L’Editto Bulgaro y Sobre el
fenomen de les feines de merda se ha puesto seria esta vez en sus formas en un
montaje que atrapa con una muy hábil y ágil dirección que engarza con extrema
precisión y claridad tres pequeñas historias
–con tres personajes cada una– que acontecen en épocas distintas.
Asistimos
al desconsuelo de una joven huérfana a la que
se le aparece el hijo de Dios en la capilla del pueblo, en 1915, frente a la feroz incredulidad de su hermana y el párroco;
viajamos al hospital de Ciudad del Cabo (Sudáfrica) donde en 1968 el visionario
Christiaan Barnard porfía por pasar a la
historia con un milagro científico: el primer
trasplante de corazón humano, y llegamos a
nuestros días con una mujer enferma de cáncer en fase terminal que huyó de un
centro hospitalario de EEUU para probar
terapias alternativas y reaparece sana al cabo de seis años. Su hermano le da
portazo mientras despierta la curiosidad de la cuñada, que la
pretende de conejillo de Indias para examinar su caso y racionalizar los hechos.
El excelente trabajo del reparto –Aitor
Galisteo-Rocher, Esther López y Júlia Truyol–, con sus mágicas transiciones y
desdoblamientos marca de la casa, apuntala
una función que se basta de tres puertas, una mesa y unos mínimos recursos de
vestuario para que el espectador salte de relato en relato, de
emoción en emoción, sin perder nunca el hilo. Lo facilita la claridad
expositiva y la concisión de unas historias
que ponen el acento en cómo ser partícipe de cualquiera de esas creencias
determina las relaciones con los otros.
La fascinación que despiertan hoy las nuevas espiritualidades y seudociencias, y la crisis del razonamiento científico, señales de
la necesidad de agarrarse a algo en este mundo
a la deriva, inspiró esta pieza que cuenta con
un final lapidario: «Es muy fácil creer en
aquello que te gustaría que fuera cierto». Lo que queda claro es que la
compañía La Calòrica nos sigue dando buenas razones para creer
en ella.
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