On és el president? Quatre dones l'esperen: una corresponsal de guerra que li ha de fer una fotografia, una intèrpret, la dona del mandatari i la seva millor amiga.
L'absent és un tirà, l'ambient enrarit presagia el ràpid esclat de la revolució i no se sap durant quant de temps continuarà al poder. Ell fa tard i elles l'esperen en un saló opulent, vestides amb roba de marca i amb un vodka a la mà...
Totes tenen secrets i totes corren perill en un món en transformació (una al·lusió a un món actual en plena descomposició política) en el qual ja estan començant a sonar els primers trets que anuncien la revolta.
Atrapades mentre esperen un desenllaç que potser serà fatal, aquestes dones fan front a la situació de maneres diverses: amb amabilitat extrema, lliurant-se a uns records romàntics que els permeten escapar mentalment, o aprofitant la situació per enriquir-se i posar de manifest, així, la naturalesa depredadora del supervivent.
Carme Portaceli és una directora inquieta, sempre atenta a les noves veus teatrals contemporànies. Ara ha triat una peça complexa, d'Abi Morgan, una dramaturga coneguda popularment sobretot per guions al cinema com la de Sufragistes. Portaceli busca sempre la veu de la dona en el conflicte que planteja la trama. En aquest sentit, Esplendor és una oportunitat quasi única perquè les quatre veus són de dones: quatre personatges que esperen un president de formes autoritàries que està sent qüestionat al carrer i que necessita el suport de l'opinió internacional.
L'obra necessita de la mirada de la periodista per poder interrogar els espectadors de la platea. Perquè, d'altra manera, seria un quadre un punt tribal, molt allunyat de l'aparent democràcia occidental. De fet, és una aproximació similar al d'aquell Penso en yu (Sala Beckett, Grec 2015) sense utilitzar la primera persona i situant l'occidental en un espai vulnerable. Míriam Iscla, de fet, acaba de representar un monòleg, Dona no reeducable (Lliure de Gràcia, 2015) que fa un retrat d'Anna Politkóvskaia. Aquella és, probablement, l'aproximacio més punyent de totes aquelles peces que juguen amb la introducció d'un periodista perque entrevisi un personatge complex i és perquè la protagonista mateixa és la periodista.
La tria de l'espai és estranya. Perquè s'ha optat per deixar despullades les parets del Teatre Romea, i s'il·lumina de forma molt general (només amb el joc de llums del cop de flaix). Aquesta fredor allunya molt del saló opulent que sí que indica el piano, els gerros i els gots de cristalleria russa. La peça insisteix en unes trucades de telèfon que són veritables amenaces velades que s'amaguen. Però es fa estranya la necessitat d'aquestes trucades a un fixe, quan serien molt més intrigants si les invectives arribessin al mateix mòbil de la dona del president i les seves acompanyants.
La peça parla de l'abús del poder, el mal de l'exèrcit que ataca i atemoreix la població fins que aquesta es rebel·la, i de quina misèria sobreviuen les ànimes rapinyaires. També de la la mort convertida en espectacle mediàtic, sigui a través de la retransmissió de la guerra d'Iraq o per un reportatge fotogràfic sagnant, que faria els honors al World Press Photo o al Visa pour l'image... Aquest abús, que avui s'està reproduint en molts governs de mà militar propera, queda arraconat, lluny de la veritat i la denúncia que podrien ser-ne testimonis.
L'obra la vam veure el primer dia de la prèvia, pel que cal suposar que hi haurà matisos. També, fins i tot, aplicar una benaurada tisorada a les repeticions de massa escenes que aporten noves llums cada cop però que acaba sent molt més el repetit que el que s'incorpora. Tot i així, cal celebrar el treball de les quatre actrius. Iscla, amb una estirada i insegura dona del president; Lluïsa Castell, com una dona feble, que només viu per sobreviure; Laura Aubert, en un paper un punt sarcàstic però que explota una agror que aguanta amb compostura (superant el seu domini dels papers còmics, en els que sovint queda limitada) i, finalment, Gabriela Flores en un paper de periodista fotògraf (és creïble que encara es mogui amb rodets de negatius?) molt amatent a desemmascarar la veritat, des de la prudència i l'enuig perquè l'han arraconat a un reportatge intranscendent que acabarà resultant una crònica fotogràfica d'un final de nissaga política.