Heisenberg

informació obra



Autoria:
Simon Stephens
Direcció:
Josep Maria Mestres
Intèrprets:
Sílvia Bel, Pep Cruz
Sinopsi:

Tret que no us dediqueu a la ciència, potser no sabeu encara qui és Werner Heisenberg, però potser sí que heu sentit a parlar de l’afirmació que aquest físic teòric alemany va formular el 1927 i que es coneix com a Principi d’incertesa. És una de les bases de la mecànica quàntica i, explicant-ho de manera senzilla, diu que es pot conèixer amb precisió la posició d’una partícula o bé el moment lineal en què es troba, és a dir, el punt exacte de la trajectòria que segueix, però no totes dues coses a la vegada. És a dir, que si us mireu una cosa o una partícula en moviment de molt a prop, sabreu on és però us serà impossible saber cap a on va o la velocitat a la qual es mou, i a la inversa. Això, que és un principi elemental de la física quàntica, també es pot aplicar a la condició humana. Potser aquesta indeterminació us generarà ansietat, angoixa, por… o potser no, tot depèn de si la considereu com una amenaça o bé com una oportunitat. Això és el que ens proposa Simon Stephens en un muntatge que fa servir un principi científic com a metàfora de la incertesa en la vida humana i que ens mostra el món de possibilitats que obre la simple trobada, en una estació de tren de Londres, entre la Clare Burns, una dona de 42 anys, i l’Alex Priest, un ciutadà de 75 anys, carnisser de professió. Quines coses terribles, boniques, tristes o meravelloses ens podem fer a nosaltres mateixos o fer-nos l’un a l’altre?

Ha imaginat la història un dramaturg britànic que és un dels autors teatrals més coneguts del continent, autor de peces com Port (Premi Pearson a la millor obra teatral l’any 2002), On the Shore of the Wide World (Premi Olivier 2006 a la millor obra teatral), o Motortown, considerada millor obra de teatre internacional del 2007 per la revista teatral alemanya TheaterHeute. Els teatres de Londres, entre els quals el Royal Court Theatre o el National Theatre, acullen les estrenes dels seus textos, que s’han vist també a altres països europeus, als EUA o a Austràlia. Dirigeix la posada en escena barcelonina de l’obra de Simon Stephens (actual director artístic associat al Lyric Hammersmith de la capital anglesa i especialment vinculat durant molts anys amb l’Obrador d’Estiu Internacional de la Sala Beckett) Josep Maria Mestres, un dels grans noms de l’escena catalana que hem vist tant dirigint grans clàssics de la història del teatre com presentant-nos peces clau del teatre contemporani. Unes polaroids explícites (Grec 2001), Almuerzo en casa de los Wittgenstein (Ritter, Dene, Voss) (Grec 2010), Senyoreta Júlia (Grec 2012) o Amor & Shakespeare (Grec 2015) són algunes de les posades en escena que ha firmat al festival, on ara dirigeix Sílvia Bel i Pep Cruz.

Crítica: Heisenberg

24/07/2021

La precisió de la incertesa

per Marc Sabater

L’any 1927, el físic alemany Werner Heisenberg va formular l’anomenat Principi d’Incertesa, una teoria de l’àmbit de la mecànica quàntica que ve a dir, molt resumidament i des de la més absoluta ignorància sobre el tema, que és impossible mesurar quelcom amb completa precisió perquè aquesta mesura partirà, sempre, d’un instrument que no és perfecte. Aquesta formulació, entre d’altres, li va valdre a Heisenberg el Premi Nobel de Física de 1932 i serveix d'excusa al dramaturg britànic Simon Stephens per construir, a Heisenberg, una comèdia amarga i elegant amb la incertesa com a nucli, que ha arribat a la cartellera catalana en una novament magnífica traducció de Joan Sellent.

Heisenberg exposa dos personatges aparentment antagònics: Alex Priest, un home de 75 anys, fet i dret, tímid i tranquil, a qui sembla que la vida ja no pot sorprendre més; i Clare Burns, una dona de 42, expansiva, manipuladora i un punt extravagant. La seva trobada (casual?) en una de les grans estacions de tren de Londres és el punt de partida d’una relació basada en la incertesa. Res del que els espectadors veuen damunt l’escenari és previsible, començant per la forma com vesteixen i acabant pels objectius que dipositen la seva estranya però factible coneixença. Tot plegat per concloure que, davant de la incertesa que presideix la vida, només ens podem apuntalar en suposicions i impressions momentànies i indubtablement perennes.

Sense ser l’extraordinària i magnífica peça teatral que ens anuncien al programa de mà, l’obra d’Stephens està ben tramada i té una indubtable capacitat d’enganxar l’espectador i fer-lo qüestionar constantment cap on va la cosa. I, sobretot, construeix dos personatges dramatúrgicament molt atractius que són un regal per als seus intèrprets i acaben constituint el principal valor de la proposta més enllà de la seva peripècia.

En aquest panorama marcat per la incertesa, brilla la certesa que Pep Cruz i Sílvia Bel aprofiten l’ocasió i exprimeixen els seus rols per oferir un treball brillant i compenetrat. Després d’una primera escena una mica trontollant, Bel acaba fent una exhibició de recursos extraordinària, secundada per un Cruz contingut i elegant. Cal agrair a Josep M. Mestres una direcció que no vol anar més enllà dels actors i posa en solfa tot allò que cal per explicar bé la història i, sobretot, els protagonistes.

I, en aquest sentit, és absolutament imprescindible citar el també extraordinari paper que en tot plegat juga l’escenografia de Paco Azorín, una minimalista estructura que bascula amb l'argument, parlant com un personatge més i subratllant el text de forma magistral ajudada per una grandíssima il·luminació d’Ignasi Camprodon.