Tret que no us dediqueu a la ciència, potser no sabeu encara qui és Werner Heisenberg, però potser sí que heu sentit a parlar de l’afirmació que aquest físic teòric alemany va formular el 1927 i que es coneix com a Principi d’incertesa. És una de les bases de la mecànica quàntica i, explicant-ho de manera senzilla, diu que es pot conèixer amb precisió la posició d’una partícula o bé el moment lineal en què es troba, és a dir, el punt exacte de la trajectòria que segueix, però no totes dues coses a la vegada. És a dir, que si us mireu una cosa o una partícula en moviment de molt a prop, sabreu on és però us serà impossible saber cap a on va o la velocitat a la qual es mou, i a la inversa. Això, que és un principi elemental de la física quàntica, també es pot aplicar a la condició humana. Potser aquesta indeterminació us generarà ansietat, angoixa, por… o potser no, tot depèn de si la considereu com una amenaça o bé com una oportunitat. Això és el que ens proposa Simon Stephens en un muntatge que fa servir un principi científic com a metàfora de la incertesa en la vida humana i que ens mostra el món de possibilitats que obre la simple trobada, en una estació de tren de Londres, entre la Clare Burns, una dona de 42 anys, i l’Alex Priest, un ciutadà de 75 anys, carnisser de professió. Quines coses terribles, boniques, tristes o meravelloses ens podem fer a nosaltres mateixos o fer-nos l’un a l’altre?
Ha imaginat la història un dramaturg britànic que és un dels autors teatrals més coneguts del continent, autor de peces com Port (Premi Pearson a la millor obra teatral l’any 2002), On the Shore of the Wide World (Premi Olivier 2006 a la millor obra teatral), o Motortown, considerada millor obra de teatre internacional del 2007 per la revista teatral alemanya TheaterHeute. Els teatres de Londres, entre els quals el Royal Court Theatre o el National Theatre, acullen les estrenes dels seus textos, que s’han vist també a altres països europeus, als EUA o a Austràlia. Dirigeix la posada en escena barcelonina de l’obra de Simon Stephens (actual director artístic associat al Lyric Hammersmith de la capital anglesa i especialment vinculat durant molts anys amb l’Obrador d’Estiu Internacional de la Sala Beckett) Josep Maria Mestres, un dels grans noms de l’escena catalana que hem vist tant dirigint grans clàssics de la història del teatre com presentant-nos peces clau del teatre contemporani. Unes polaroids explícites (Grec 2001), Almuerzo en casa de los Wittgenstein (Ritter, Dene, Voss) (Grec 2010), Senyoreta Júlia (Grec 2012) o Amor & Shakespeare (Grec 2015) són algunes de les posades en escena que ha firmat al festival, on ara dirigeix Sílvia Bel i Pep Cruz.
No sé com aneu de física quàntica. Però sí sé ( en cas contrari, no estaríeu llegint aquests línies) que el teatre us agrada d’allò més . I si això us passa des de fa ja un cert temps, és molt probable que fa una dècada gaudíssiu al TNC de l’excel·lent obra de Michael Fryan “Copenhaguen”, en la qual Pere Arquillué interpretava a Werner Heisenberg, un dels pares de la física quántica. I el responsable precisament d’haver-li donat cos teòric al principi d’incertesa en què s’inspira aquesta altre també excel·lent obra teatral escrita pel mateix Simon Stephens responsable de l’adaptació escènica d’ “El curiós incident del gos a mitjanit”. D’altra banda, una peça en la qual Heisenberg no hi surt per a res, tret del títol . I no em negareu que també provoca certa incertesa, això d’estar veient una obra en la qual ni apareix el personatge que li dona nom, ni s’esmenta mai al llarg de tota l’acció. Encara que la seva teoria sí ensenyi el nas en boca de la seva coprotagonista , la Georgie, quan en pla casolà diu allò que Heisenberg t’hagués explicat de forma científica , i et recorda que “si mires alguna cosa molt de prop, no tens cap manera de saber on va i la velocitat amb què arriba”.
Quelcom que és una mica el que li passa a aquest londinenc carnisser de setanta-cinc anys anomenat Alex ,quan l’assalta verbalment a una estació de tren aquesta nord-americana de quaranta-dos anys anomenada Georgie que pertany a aquella classe de persones capaces de canviar-li la vida a qualsevol en un tres i no res… sempre i quant l’assaltat tingui certa disposició a deixar-se la canviar. I aquí és on, malgrat la distància que existeix entre aquest text i aquells guions, l’obra de Stephens en va recordar una mica l’estructura d’aquelles memorables “screwball comedies” que tant van abundar al Hollywood dels anys 30 i 40, i que tenen en “La fera de la meva nena” un dels seus màxims exponents. Si agafem la magistral pel·lícula de Howard Hawks com a referent, recordareu que en ella, un plàcid professor Gary Grant fins aquell moment poc donat a correr aventures emocionals ni de cap altra especie, es deixava sacsejar de valent per una frenètica i imprevisible Katharine Hepburn decidida a trancar-li els esquemes i fer-lo viure les situacions més absurdes imaginables. I evidentment, després de la sacsejada, el bo d’en Gary ja no podria imaginar una existència sense el terratrèmol de la Hepburn.
Doncs bé: la Georgie i l’Alex, en tenen alguna cosa de versió madura ( en el cas d’ella) i directament ficada ja en la vellesa ( en el cas d’ell) de personatges com aquells. Una versió desencisada que acumula ja molts fracassos, que sovint tira mà de mentides menys innocents i més interessades que les que circulaven per aquelles comèdies (d’això , la Georgie en sap força) , que és o es va fent cada cop més conscient de la urgència de no deixar escapar ja cap més tren, i que sap que sempre resulta millor fer un viatge sense cap esperança d’aconseguir l’objectiu que es pretenia amb ell, que lliurar-se a la desesperació. Stephens, ens presenta una molt equilibrada – comèdia dramàtica en la qual els embats de la Georgie i les cares de serena estupefacció de l’Alex es ban completant els uns amb les altres fins deixar en evidència fins a quin punt es venen a completar, i venen a ser demostracions d’un mateix sentiment de solitud .I la no menys equilibrada direcció de Josep Maria Mestres ( que sap com mostrar aquest joc entre equilibris desequilibrats mitjançant un hábil dispositiu escènic) troba en Sílvia Bel i en Pep Cruz els intèrprets ideals per a visualitzar la progressiva dependència i/o complicitat emocional que va sorgint entre aquests dos pols aparentment tan oposats. Ella, esplèndida i invasiva, desvetllant-nos poc a poc quanta fragilitat amaga la seva permanent impertinència . Ell, mostrant de forma encisadora aquella contradicció que es crea quan una persona vol fer veure que s’ha sentit molt ofès i que té moltes ganes de marxar, i alhora intueixes que no marxaria per res del món perquè s’han obert davant seu expectatives que ja, ni imaginava. Tots dos, desprenent tota la química necesaria per transmetrre’ns la tendresa, l’humor, els rampells patètics , les vulnerabilitats, la singular eròtica i el no menys singular afecte que va sorgint entre aquesta estranya parella.