Helverova noć (La nit d’Helver)

informació obra



Companyia:
Kamerni Teatar 55, Cia. La Reial
Intèrprets:
Ermin Bravo, Mirjana Karanovic
Producció:
Kamerni Teatar 55
Escenografia:
Kemal Hrustanovic
Vestuari:
Ramiza Saric
Dramatúrgia:
Ljubica Ostojic
Il·luminació:
Elvedin Bajraktarevic
So:
Edin Hajdarevic
Estrena:
Grec 2015
Sinopsi:

En una ciutat sense nom, en algun lloc d’Europa, Helver i Carla s’amaguen. De fet, podrien ser a qualsevol país sotmès a crims, guerres o persecucions: des de l’Alemanya nazi a Ruanda o l’antiga Iugoslàvia. Aquí es viu una guerra civil que ho assola tot, d'aquí que els protagonistes s'amaguin, tot i saber que és només qüestió de temps que els trobin. Corren perill, però Helver, que pateix una discapacitat intel·lectual, ho veu tot com si fos només un joc de soldats.

"La nit d’Helver", una obra del polonès Ingmar Villqist dirigida per Dino Mustafić (Sarajevo, 1969), ens parla de com el militarisme creixent contamina les societats i s'infiltra fins i tot en els assumptes domèstics. Estrenada a Sarajevo el 2004, ens ofereix una visió sobre el comportament humà quan s’esgoten les possibilitats de fugida. La companyia Kamerni Teatar 55 va mantenir la seva missió de «resistència cultural a l’agressió i la barbàrie» en la Sarajevo assetjada, entre 1992 i 1995. Entre bombes i foc de morters, el grup es va mantenir fidel als seus principis i va celebrar fins a vint-i-vuit estrenes d’un repertori sense adscripcions polítiques, nacionals ni religioses.

Crítica: Helverova noć (La nit d’Helver)

05/07/2015

Testimonial

per Francesc Massip

És certament un luxe veure en directe una de les muses de Kusturica i el cinema serbi postiugoslau. Mirjana Karanovic és una actriu de fonda presència, que recorda l’enyorada Anna Lizaran, i que a Helverova noc fa un paper pedregós i costerut, al costat d’Ermin Bravo en el difícil rol del “gagà” que es disfressa amb l’uniforme nazi sense advertir el perill. Són interpretacions intenses i potents, però el text d’Ingmar Villqist o, més ben dit, l’adaptació escènica de Dino Mustafic deixata i refreda. Una mostra crepuscular del recorregut resilient del Kamerni Teatar 55, el grup que va mantenir la flama escènica contra la guerra durant el setge de Sarajevo, un testimoni indefugible i altament respectable.


Trivial