Un grup de joves performers amb presència escènica i una funció que té per tema la funció mateixa. Teatre de presència en presència. No hi ha argument, no hi ha un tema més que la funció mateixa en l'ara i aquí formada pel corpus escènic i alimentada per cada performer. La ficció i la no ficció es poden barrejar sense que sapiguem com. Només podem observar què passa i què ens passa com a públic. Emoció, acció i paraula. Una experiència teatral que s’escapa dels condicionants de l’estatus d’actor. I un experiment escènic que es completa només en presència del públic.
La directora polonesa Anna Karasińska, vinculada al Nowy Teatr de Varsòvia, va debutar el 2015 amb Ewelina's Crying, un espectacle metateatral carregat d'humor. De llavors ençà, la seva trajectòria ha estat fulgurant, tant en cinema com en teatre. Per aquest motiu, és a Temporada 21/22 del Lliure amb una proposta molt poc convencional.
Anna Karasińska (Łódź, 1978), directora d’escena, dramaturga i cineasta, va estudiar a l’Acadèmia de Belles Arts Władysław Strzemiński de Łódź i a la Facultat de Filosofia de la Universitat de la seva ciutat natal, graduada a la Facultat de Direcció de l’Escola Nacional de Cinema, Televisió i Teatre Leon Schiller de Łódź. Els seus curtmetratges, llargmetratges i documentals estudiantils s’han projectat en diverses desenes de festivals de tot el món i han guanyat premis internacionals. Va debutar al teatre amb la seva producció original de Ewelina’s Crying, representada el 2015 a TR Warszawa com a part del projecte TR Territory (TEREN TR). El 2016 va guanyar el premi promocional Kazimierz Krzanowski per Ewelina’s Crying al 51è Festival KONTRAPUNKT Small-Theatre-Forms. El 2016 també va dirigir la seva segona producció al Teatre Polonès de Poznań (Teatr Polski w Poznaniu), seguida aquell mateix any per Birthday, que es va representar com a peça de microteatre al Komuna / Warszawa. El 2017 també va dirigir una altra peça original a TR Warszawa: Fantasia, que es va mostrar, per exemple, al Festival de Teatre de Dublín el 2018, al Festival Trans-Américas, Kunstenfestivaldesarts i Zürcher Theatre Spektakel el 2019. El 2018 va dirigir 2118. Karasińska al Nowy Teatr de Varsòvia.
El venerat Peter Brook diu que hi ha teatre si una persona transita per l'escena i algú s'ho mira des de la platea. A Internacional no només hi interactuen quatre persones si no també una màquina de fer neu en pols artificial. La directora polonesa Anna Karasinska compleix amb el que explicava a la roda de premsa fil per randa. Una altra consideració és que això sigui suficientment interessant per a la mirada de l'espectador (i el crític). En la definició de Brook sobre l'acció mínima perquè hi hagi teatre, en cap moment diu si és bo, suficient o necessari. Diuen que des de l'estrena fins a la funció de divendres (que és la que vaig veure i des d'on escric aquest comentari) hi ha hagut canvis i alguna estisorada: ara dura 55 minuts.
Es veu que, a Polònia, es coneix el teatre d'Anna Karasinska i d'Ivan Viripàiev (que just aquests dies s'està representant Unes abraçades insuportablement llargues a la Biblioteca de Catalunya) com a teatre espiritual. Si Viripàiev apel·la a un món més enllà del real, Karasinska se circumsciu a una veritat sense filtres. Però, és cert, tot i així especula que ha d'haver una connexió invisible (espiritual?) entre la creació d'una polonesa i els espectadors catalans. De fet, el nexe és el mateix repartiment o la comunió teatral, per exemple. L'autora i directora els ha demanat que sentin el públic (quan es representa com se les va seleccionar) o se senten observades en l'apàtica escena de la platja: No passa res durant molta estona, ni un bri d'aire. Els intèrprets prenen el sol (o juguen amb la pilota despreocupadament) però, alhora, saben que són observats i exposen la seva presència amb fermesa, superant el joc de canalla de Los figurantes II, per exemple. Es trenca, sí amb el so de les onades i, una poètica ( i impossible) nevada a la platja Mediterrània al mes de juny.
Certament, ha aixecat molta polseguera aquest muntatge, sobretot a les xarxes. S'ha produït un linxament inusual en quan al nivell del muntatge (quan una obra no agrada, habitualment, passa desapercebuda). Cert és que hi havia una polèmica anrterior, de la qual una Comissió externa del Lliure está valorat si va haver suficient bon tracte amb la companyia. Fins a aquesta conclusió, és sobrer parlar-ne. eEtot cas dir que les participants asseguraven, a la roda de premsa, que s'havien sentit molt ben cuidades per tothom i no entenien la raó de la denúncia.
Internacional és una aposta del Teatre Lliure, la temporada que volien recordar Fabià Puigserver en els 30 anys de la seva mort (el fundador d'aquesta companyia va viure la infància i primera joventut a Varsòvia i es va inspirar en el teatre de l'Est per bastir el seu projecte). No és molt Internacional. Ara, pitjor va ser l'adaptació homenatge del Terra Baixa amb el joc teatral de Roger Bernat. Sí que han sabut enfilar bé (en relació a en Fabià) la repesca de Les tres germanes, un segon Txèkhov al costat del de L'oncle Vània. Vist amb perspectiva, si el Lliure hagués acceptat l'encàrrec de Ferran Utzet, amb el text de Viripaìev a Gràcia, haguessin fet molta més fortuna. Perquè Karasinska s'hagués enquadrat millor en el Katharsis de cada any: Però és molt fàcil fer una aposta quan les cartes estan destapades.
Sigui com sigui, l'equip de Juan Carlos Matel va optar per una carta blanca, amb el que suposa de risc i, per tant, requereix una dosi de confiança cap la creadora. Es repeteix el cas del primer any del nou equip: Carla Rovira va tenir la sort de poder fer una peça a la Fabià Puigserver però sense que, aparentment, ningú li aconsellés de res, i amb un pressupost (pel que es veu) molt menor del que correspondria una producció en aquesta sala. El resultat va ser Posaré el meu cor en una safata, que va resultar ser el muntatge més fluix de tota la trajectòria de Rovira (que, probablement) deu haver creat amb menor pressupost encara que l'ofert pel Lliure. No sempre el Lliure ha actuat igual. Raquel Cors va estrenar Una, amb el suport de Carlota Subirós a l'Espai Lliure i, casualitat o no, el resultat va ser ben diferent.
Darrera polèmica (que supera de nou la proposta artística): és lícit que el Llliure redueixi una setmana l'expltació d'un espectacle? S'argumenta falta de públic. Els actors deixaran de cobrar les funcions que no es realitzen? Si fos així, suposaria un desgreuge pels intèrprets. Si no ho fos (com és de suposar) desaprofita una setmana d'un teatre, quan hi ha companyies i productores que paguen de la butxaca o dels ronyons les seves temporades, mentre que un teatre públic pot tancar a costa del que paguem tots. En un ofici de precarietat, èticament és denunciable.