Escrita per l’artista encara adolescent, Ivànov és la història d’un home atrapat entre la fi d’un món i la por de viure. Sol, desagradat de tot i de tothom, antipàtic i lúcid. El primer Txékhov d’Àlex Rigola.
"És absurd parlar massa d’Ivànov a priori. És molt millor que la versió que presentem s’expliqui per ella mateixa. Molt millor no definir aquesta peça que crea una gran diversitat d’opinions sobre el seu protagonista i el seu entorn. Un entorn confús, com el que vivim en l’actualitat.
En tot cas, insinuem que potser parla d’algú imperfecte, com nosaltres; ple de contradiccions, com nosaltres; que en un moment de crisi i/o saturació, ens interpela sobre el sentit de l’existència i sobre el nostre comportament.
Kierkegaard deia que tenim llibertat per prendre decisions morals per dirigir la nostra vida, però que la consciència d’elecció ens crea angoixa.
Sartre deia que la consciència de la nostra existència ens fa crear el nostre propi objectiu en la vida, per tal de donar-li un sentit.
Camus afirmava que la nostra vida no té una finalitat fonamental i, per tant, per afrontar l’angoixa que això ens provoca, hem d’escollir entre acceptar la banalitat i l’absurditat de la nostra existència o deixar d’existir.
Tots nosaltres hem tingut moments de crisi a la vida, cada u per diverses raons, que ens han creat angoixa. Observem ara, doncs, què li passa a Ivànov i als seus companys en una societat perduda, desestabilitzada i amb valors molt tocats. Us sona?
Anem bé?"
Àlex Rigola
Premi de la Crítica 2017 a dramatúrgia (Àlex Rigola)
Finalista a espai sonor (Nao Albet) al Premi de la Crítica 2017
Ja pots tenir l’escenari ple de gats de la sort d’aquests que- sempre amb una pota en perpetu moviment – tots el botiguers asiàtics ( i ara també, molts que no ho són) deixen ben a la vista als seus establiments: quan la sort t’ha abandonat, i s’ha emportat amb ella tots els teus gastats somnis juvenils, no hi ha res a fer. I aquest és evidentment el cas de l’Ivanov, el protagonista d’una obra que Anton Txékhov va escriure als 27 anys per encàrrec : un encàrrec que no va complir massa rigorosament , perquè li havien demanat una comèdia breu, i es va presentar amb aquest notable i extens drama que Rigola ha deixat reduït als seus elements essencials . I aquest text que precedeix a les grans obres mestres del mestre rus, però que conté ja en gran mesura bona part de les obsessions temàtiques i el perfil de personatges que l’acompanyarà per sempre més, s’ha convertir precisament en el primer Txèkhov de Rigola.
El director, sap molt bé com ficar-nos en situació abans que comenci la representació pròpiament dita. I fa que els actors/personatges (aquí, els noms de l’original desapareixen per tal que cada intèrpret se’ns presenti amb el seu propi nom) ens rebin en aquest espai que s’ha dividit en dues grades frontals separades per l’espai central on tindrà lloc l’acció del drama ( un espai amb dues pantalles situades a banda i banda) jugant un amistós partit de futbol, entre cançons emblemàtiques ben entonades per Nao Albet, i projeccions de fotografies particulars de tots els membres de la companya en les més diferents edats de la seva existència. Així doncs, i mentre l’espectador s’acomoda, Rigola ja ha assolit dos objectius fonamentals. D’una banda, li ha deixat clar l’estil (pura essència rigoliana servida amb aquell talent falsament “casual” de qui domina tots els recursos que ha posat en moviment) amb el qual es desenvoluparà la representació. I de l’altra, i com qui no vol la cosa, li ha ficat per les venes una bona dosi de melangia tkékhoviana dissimulada sota les formes d’alegre festa entre companys d’escenari. Aquesta desfilada de fotografies que per als intèrprets en van carregades de significat i de records , aquest joc de pilota que remet a aquella època de la vida en la que el futur podia semblar encara un bon joc entre col·legues , aquestes estupendes cançons carregades de significació que, més o menys, formen part de la banda sonora particular tant de bona part del públic que seu a la sala com del mateix repartiment de la funció, són quelcom més que un eficaç recurs per implicar-nos des del primer moment amb el que vindrà a continuació. Aquest preàmbul, introdueix ja a l’escenari el fantasma del passat que especulava sobre un futur que ara ja és present. I , d’una o altra manera, està ja tocat d’aquesta melangia i d’aquest sentiment de pèrdua que han situat Ivanov al carrer sense sortida en el qual es troba.
Rigola, com ja us he dit, fa que els actors i les actrius es diguin a l’escenari pel seu nom , creant així una mena de vincle personal amb el personatge molt en sintonia amb el recull de fotografies totalment personals que hem vist abans. I dividint el teatre en aquestes dues grades que es miren cara a cara, fa també que l’efecte mirall entre l’espectador i els personatges , s’amplifiqui: tots, per una cosa o per una altra, podem trobar quelcom nostra entre ells. D’altra banda, aquí els actors i les actrius, són sempre presents a l’escenari. Quan no els hi toca sortir a una escena, segueixen pendents del que diuen els seus companys, i són els primers en saber de quina forma el que estan dient, està modificant alhora ja el destí dels deus propis personatges. En aquest sentit, l’excel·lent “Ivanov” de Rigola crea un vincle entre l’actor , la seva persona i el seu personatge, que em va fer pensar en aquella molt notable “Gavina” que Ostermeier va presentar al festival Temporada Alta.
Entre gats de la sort i pluges de paper daurat que fan molt de festa, però que no poden fer-nos oblidar que per a Ivanov ( i de retruc, per tothom qui l’envolta ) s’han acabat ja els dies de festa, el muntatge de Rigola avança llimant les arestes del drama fins fer-les de vegades gairebé invisibles, però sense poder impedir que aquest, ho acabi devorant tot. El de Rigola, és un espectacle en el qual les escenes es solapen l’una a l’altre gairebé sense deixar temps per a les transicions; quelcom que per moments pot provocar un cert desconcert en l’espectador . I potser de vegades, el fet d’haver deixar reduïts els personatges al seu esquelet , fa que alguns d’aquests personatges se’ns presentin amb unes dimensions excessivament reduccionistes. Però per damunt d’aquests elements qüestionables, resta la força d’una proposta plena de coherència, resolta de forma brillant, i capaç de recordar-nos de quina forma el buit que sent dins seu Ivanov, aquest buit que el porta a prendre decisions sovint discutibles, a pronunciar paraules d’aquelles que no haurien d’haver ser dites o a caure en miratges transitoris de redempció, continua sent el nostra buit.