La Dama de les Camèlies

informació obra



Direcció:
Hermann Bonnín
Dramatúrgia:
Sabine Dufrenoy
Traducció:
Anna Soler Horta
Intèrprets:
Nausicaa Bonnín, Albert Prat, Joan Sureda, Toni-Lluís Reyes, Òscar Intente, Laia de Mendoza, Montse Guallar, Pep Jové, Joan Anguera, Anna Gonzalvo, Aida Oset
Escenografia:
Hermann Bonnín
Vestuari:
Nidia Tusal
Il·luminació:
Josep Maria Civit
So:
Jordi Bonet
Assesor de moviment:
Leo Castro
Caracterització:
Toni Santos
Ajudant de direcció:
Maria Junyent
Producció:
La Seca Espai Brossa
Estrena:
Estrena a La Seca Espai Brossa
Sinopsi:

La Dama de les Camèlies (1848) és una novel·la signada per Alexandre Dumas, fill. Aquesta obra està inspirada en un fet real de la seva vida. Un romanç amb Marie Duplessis, una jove cortesana de París que va mantenir diferents relacions amb grans personatges de la vida social. La protagonista és una dona que destil·la sensualitat i melancolia, una feminista abans d’hora que il·lustra la lluita per la llibertat i la independència econòmica de la dona en el París del s. XIX, una societat acomodada en la seva doble moral on el valor en alça ja no és la virtut, sinó els diners.

Recuperar avui per al teatre, La Dama de les camèlies des de noves sensibilitats ens permet rellegir els orígens del drama modern. La dama de les camèlies és un text essencial, una obra presumiblement precursora amb la que Dumas va obrir les portes al realisme en l’escena francesa i va qüestionar els valors morals i socials de la seva època. De fet, La Dama de les Camèlies segueix sent, encara avui, un crit de llibertat i provocació a la moral establerta.

Crítica: La Dama de les Camèlies

12/05/2014

UNA CONVINCENT DAMA DE LES CAMELIES

per Ferran Baile

Teatre en estat pur, ple d´encerts. Antològica l´escena final. Escenari nu i bons actors interpretant un text que esdevé un clàssic intemporal. Una brillant composició de la jove Nausicaa Bonnin que surt airosa i amb nota alta del repte, confirmant les seves dots de notable actriu, ben arropada per un molt bon elenc d´actors, fins a onze. Una direcció precisa d´Hermann Bonnin i una acurada dramatúrgia de Sabine Dufrenoy

El públic a banda i banda de l´escenari. Una hora quaranta cinc minuts sense interrupció, que no es noten. Des de l´inici l´espectacle t´atrapa. Situada en un temps intemporal i estructurada en quatre escenes que corresponen a les quatre estacions (primavera-estiu-tardor-hivern, seguint els estats d´ànim de la protagonista), el muntatge busca en la sobrietat seguir el drama interior de la protagonista.  Nausicaa Bonnin, que tan sols compte amb 29 anys recent complerts (28 abril), treballa el personatge des de l´interioritat, combinada amb un cuidat treball corporal i una perfecte matisació del text. Un  treball molt intens que la deixa esgotada al final de cada representació, però que aconsegueix transmetre´t  plenament el drama viscut per la protagonista. Al seu costat destaquen Montse Guallar, que interpreta amb mestria a la frívola i interessada amiga Prudence, i els veterans Joan Anguera, Duval pare, i Pep Jové, sempre efectius. El jove dubitatiu, noble però immadur Armand està també molt ben interpretat per Albert Prat. De la resta de l´elenc destaquem especialment a Laia de Mendoza, que interpreta la seva criada Nanine, l´única persona que li és fidel, i a Joan Sureda, l´amic d´Armand. 

Cal fer menció que el text d´aquest muntatge s´inspira en la novel.la, en una molt bona traducció d´Anna Soler Horta, i no en el text de l´obra de teatre. Destacar també el cuidat vestuari, de carrer-disseny, en tons grisos, i sols color pastel vert i trajo llarg en el cas de Prudence. Dins d´aquesta tonalitat suau destaca el vestit vermell de la protagonista en la primera escena que presenta la seva falsa vida social. Del vermell fins el negre íntim de l´escena final. 

Alexandre Dumas fill (1824-1895), va escriure aquesta obra amb sols 24 anys, inspirant-se en una persona real, una cortesana parisenca amb la que va tenir un breu romanç. El gran èxit de la novel.la va estimular la seva versió teatral, estrenada també amb gran èxit el 1852. Dumas, fill del mitic autor d´Els tres mosqueters, va escriure dotze novel.les i diverses obres teatrals i si bé va ser un autor d´èxit, la seva obra més coneguda segueix sent La dame aux camèlies, que va inspirar la famosa òpera La Traviata de Giusseppe Verdi.

Grans actrius han interpretat a la protagonista des de la mítica Eleonora Duse, fins la no menys mítica Margarida Xirgu i la gran Núria Espert (TVE). Al cinema segueix sent la de Greta Garbo (Camille-Margarita Gautier), l´interpretació més recordada, dirigida per George Cukor el 1938, i amb un jove Robert Taylor com Armand Duval i Lionel Barrymore, com el pare.

Nausicaa Bonnin i Dufrenoy (Barcelona, 1985), des de molt petita ha tingut contacte amb el món artístic. Als nou anys va debutar al teatre (Contes dels boscos de Viena) i als onze al cinema (Andrea). La seva intervenció a El cor de la ciutat (2005-08) i especialment la seva premiada interpretació (premi Gaudí a la millor actriu principal), a la pel.lícula Tres dies de familia, de Mar Coll, li van donar popularitat.  A diferència de la no gaire comunicativa família de la pel.lícula, en aquest muntatge hi són en perfecte harmonia els seus pares.

Hermann Bonnin (Barcelona, 1935). És un dels noms fonamentals del tetare a Catalunya. Professor-director-actor-gestor, va dirigir l´Institut del Teatre (1971-81), contribuint  a la seva re fundació i configuració actual. Va ser també director del Centre Dramàtic de la Generalitat de Catalunya (1982-88). Amb el màgic Hausson va fundar  el Brossa Espai Escènic, el 1998. Teatre que des del 24 de setembre del 2011 es va traslladar a l´espai històric de La Seca del carrer Flassaders, constituint-se com a La Seca-Espai Brossa. Ha dirigit més de vint muntatges des de 1979, en que va dirigir un magnífica posta en escena La Gavina de Txékhov, portant a l´escenari obres de Marguerite Duras, Edward Albee, Strindberg, Kafka, Pirandello, Joan Brossa, Baltasar Porcel i Josep Palau i Fabre, entre d´altres. Com a actor ha intervingut en més de deu  pel.lícules i també a co-dirigit. El 2003 va rebre el Premi Ciutat de Barcelona en la categoria d´Arts Escèniques i el 2013 el Premi Nacional de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

Sabine Dufrenoy  És llicenciada en Langue et lettres espagnoles per l´Universitat de Vincennes de Paris. Estudiosa teatral i traductora, ha estat molt de temps vinculada al món de la dansa i al de la gestió, direcció i producció teatral. Entre els seus recents treballs literaris editats destaca La piège de Médusse, d´Erik Satié (2009-Arola Editors) i conjuntament amb Anna Soler, L´acte inconnu, de Valère Novarina (2012-Lleonard Muntaner editor)


text : ferranbaile@gmail.com