La senyora Florentina i el seu amor Homer

informació obra



Intèrprets:
Carme Callol, Enric Cambray, Elisabet Casanovas, Gemma Martínez, Margarida Minguillón, Mercè Sampietro, Toni Sevilla, Teresa Urroz
Escenografia:
Max Glaenzel
Vestuari:
Mercè Paloma
Il·luminació:
Kiko Planas
So:
Jordi Bonet
Ajudantia de direcció:
Antonio Calvo
Producció:
Teatre Nacional de Catalunya, Ricci/Forte
Companyia:
Sinopsi:

A la Barcelona de principis del segle XX, les tristeses d’una professora de piano soltera es transformen en el vigorós procés de construcció d’una personalitat forta i lliure, davant dels ritmes marcats per un món de desitjos masculins. Una celebració de la independència femenina que en l’exili republicà de la seva autora també esdevé un lúcid clam pels valors democràtics.

Concebut des del diàleg directe amb una tradició escènica estroncada per la Guerra Civil, en un equilibri exquisit entre ironia i continuïtat, el teatre de Mercè Rodoreda és una baula fonamental a l’hora d’entendre aquesta veu tan assenyalada en la literatura europea del segle XX.

Finalista a actriu revelació (Elisabet Casanovas) al Premi de la Crítica 2017

Crítica: La senyora Florentina i el seu amor Homer

24/03/2017

Belbel converteix la tragicomèdia de la senyoria Florentina en un esclat de flors, gran espectacle, i humor amarg

per Ramon Oliver

Aixì són, les tragicomèdies quotidianes que ens expliquen històries de vides que s’han anat malbaratant sense fer massa soroll, com ara la d’aquesta Florentina que s’ha passat l’existència estimant  a un senyor Homer que mai no l’ha estimada com ella voldria ser estimada: aquesta mena de tragicomèdies, tant  te les pots prendre de forma ben  amarga, com remarcar-ne la capacitat de supervivència que amaguen dins seu, i la capacitat de re invenció personal que acaben transmeten. I no hi ha cap dubte que Sergi Belbel, és partidari d’aquesta darrera opció.

Belbel, fidel a ell mateix – però també del tot fidel al text de Rodoreda que posa en escena- retorna a la Sala Gran d’aquest teatre que ell va dirigir durant anys fent us dels mateixos instruments que feia servir quan la va deixar. Belbel ha demostrat sobradament ser un magnífic director de comèdies , i tenir una molt especial sensibilitat a l’hora de calcular el ritme que precisa la comèdia ( un gènere que alhora es pot presentar amb estils decididament diferents)  per arribar a l’espectador sense pauses farragoses, però també sense precipitacions excessives. D’altra banda, Belbel té no solsament un gran sentit de l’espectacle, sinó també una idea molt clara del joc que se li pot extreure a l’espectacularitat d’una proposta : mentre altres directors es poden arribar a sentir incòmodes davant aquesta espectacularitat ( per la mateixa Sala Gran, n’han passat uns quants exemples) , ell per contra  la veu com una bona aliada. I , en la mateixa línia, Belbel sap també extreure-li a una escenografia vistosa el màxim profit; sap com convertir-la en còmplice tant del text com dels seus intèrprets i dels mateixos espectadors. I sap que una sorpresa escenogràfica final , sempre funciona com la guinda que contribueix a que el públic se’n torni cap a casa amb un bon gust de boca.

Tot això, es fa ben present en el molt reeixit muntatge que ara ens presenta d’aquesta no menys reeixida comèdia dramàtica que Mercè Rodoreda va omplir de trets més autobiogràfics del que pugui semblar . Al cap i a la fi, també la vida de Rodoreda (tan diferent en aparença a la de la senyora Florentina)  està marcada per la presencia d’un senyor Homer , que en el seu cas responia al nom – o més aviat, al pseudònim – d’Armand Obiols. Cert: aparentment, tampoc l’existència d’ Obiols ( el nom real del qual era Joan Prat i Esteve) sembla tenir res a veure amb la del botiguer venedor de ciris que surt a l’obra. Però fiqueu una mica el nas ( paga la pena) en la història d’amor i exili que va unir aquests dos: us topareu de cara amb els paral·lelismes.

I d’altra banda, Florentina i Rodoreda estan unides també per un passat comú que té com  a escenari una torre de Sant Gervasi amb el jardí ple de flors. Per a Rodoreda, aquella finca de Sant Gervasi – la finca de l’avi-  i l’olor d’aquelles flors, constituïa quelcom molt semblant a l’Arcàdia perduda. “No sabré explicar-ho mai – va escriure Rodoreda d’adulta- ; mai no m’he sentit tan a casa com quan vivia a casa del meu avi amb els meus pares”. Rodoreda, amb el temps, es va tenir que separar d’aquell perfecte escenari vital, potser l’únic escenari de la seva vida en el qual va sentir una veritable sensació d’aixopluc. Per contra,  Florentina, no ho ha fet mai. Per a Rodoreda,  l’olor de les flors i la presència del jardí florit es va anar convertint en un record ideal. Per a Florentina, s’ha convertit en un presència continua que marca tant el pas del temps, com aquesta mena de suspensió del temps en què s’ha convertit la seva existència; passen els anys, però ella segueix esperant que el seu amor per Homer pugui florir d’una vegada en tot el seu esplendor, de la mateixa manera que encara que es trobi en ple hivern, intueix ja l’esplendor de les flors que ompliran el jardí quan arribi la primavera. Per això, el jardí escenogràfic que han dissenyat Belbel i Max Glaenzel, no obeeix al cicle de les estacions: l’esclat de flors hi és sempre present darrera els vidres del gran saló en el que transcorre l’obra. Un gran saló veritablement molt gran. I aquí, la necessitat d’omplir l’escenari de la Sala Gran, ve a coincidir també en la necessitat d’atorgar-li a aquest decorat una dimensió que va més enllà de la realitat: els salons dels records de la infància o els salons dels escenaris únics en els qual transcorre tota una vida, sempre semblen més grans del que són. O sempre són més grans del que poden veure els que no comparteixen aquest record o aquesta experiència vital.

Però encara que porti el seu nom, aquesta obra no li pertany  només a la  senyora Florentina tan ben defensada per una Mercè Sampietro que sap controlar perfectament el discret patetisme que podria transmetre el personatge . I encara li pertany menys al gairebé sempre absent senyor Homer,  la mediocritat plena de mentides del qual ens arriba molt ben dibuixada per Toni Sevilla. La segona escena compartida entre aquests dos personatges, ens mostra clarament que a Belbel no se li escapa gens ni mica ni el rerafons dramàtic ni la malenconia latent que amaga la peça . Però  Belbel, té molt clar que en molts sentits aquesta és una obra coral. I que la força d’aquest cor de dones integrat també per la serventa Zefarina ( que,  gràcies a la vis còmica d’una Elisabet Casanovas que constitueix el gran descobriment del muntatge, protagonitza  els més divertits moments de la representació) i  per les seves amigues/ veïnes ( estupendes Teresa Urroz, Margarida Minguillón i Carme Callol) amb existències més marcades per la frustració i la solitud  del que ens pugui fer creure la vitalitat i l’humor que mostren quan s’han pres unes quantes copetes de moscatell , constitueix el veritable motor del text. I Belbel té molt clar també que , malgrat les ferides emocionals, aquest cor de dones és capaç d’imposar les seves ganes de seguir vivint per damunt de mals records, amors frustrats , i rols assignats per la vida capaços d’arruïnar-te la vida. I quan això passa, quan s’imposa l’alegria d’aquest cor, les flors poden acabar envaint un gran escenari.