Després de vint anys, en aquest 2014 d’aniversari, els sis creadors de La Fura dels Baus tornen a inventar conjuntament un espectacle revolucionari. Benvinguts a una experiència de futur pensada perquè pugueu jutjar el present des d’una perspectiva nova.
A partir de l’evocació de la població assetjada, La Fura ens proposa M.U.R.S., un experiment ciutadà, un espectacle instal·lació on el públic podrà interactuar lliurement només seguint criteris d’intel·ligència i eficiència. M.U.R.S. vol ser el primer smartshow de la història, un repte col·lectiu que instal·larà l’espectador en la vivència d’un món en què les premisses que hauran de governar les ciutats del futur seran explotades fins a les darreres conseqüències. Fins on serem lliures i capaços de dirigir i comprendre la nostra pròpia vida? Podrem distingir la veritat de la mentida? Podrem o sabrem revoltar-nos i sortir de tots els setges (comunicatius, tecnològics, polítics…) als quals potser ens veurem sotmesos?
Assessorats per dos prestigiosos centres universitaris, el departament d’Open Systems de la Universitat de Barcelona i la Universitat Rovira i Virgili, els components de La Fura dels Baus han treballat uns mesos al Futurelab de l’Institut Ars Electronica de Linz (Àustria) i al Massachusetts Institute of Technology (MIT) per tal de desenvolupar els fonaments de l’smartshow amb què s’ha construït M.U.R.S.
(*) Per gaudir al màxim d'aquest espectacle, es recomanarà als espectadors que tinguin un smartphone que es descarreguin una app específica.
Situar-se a l'avantguarda de la creació teatral comporta sempre un gran risc. La fura dels baus ha volgut bastir un espectacle comptant amb la interacció del públic a través del telèfon mòbil i l'experiment ha resultat fallit. Hi ha d'una banda l'element més tècnic: es demanava que els espectadors haguessin descarregat prèviament una aplicació en el seu terminal. Un cop al castell de Montjuïc -molts no havíem fet els deures-, l'espai Wifi habilitat per a l'espectacle va resultar del tot insuficient (les descàrregues eren molt lentes i molts no les van completar); aquest fet va generar en un ampli sector del públic un comprensible sentiment de frustració. Hom pot tenir múltiples motius per acostar-se a M.U.R.S., en cap cas però, vol sentir-se incompetent en l'ús de les noves tecnologies. L'espectacle es concep com un itinerari amb tres espais de diferents formes d'interacció amb el dispositiu mòbil. En un moment determinat, entren en joc uns elements disruptors amb la intenció de crear una mena de caos entre el públic. Però hi ha també, i sobretot, un error de concepte: voler tractar el públic com a personatge/agent col·lectiu de l'espectacle amb un element tan individualitzador com és un mòbil és una complicada paradoxa. Algunes de les grans troballes teatrals que van convertir La fura en una companyia de renom internacional queden a M.U.R.S. engolides per la complexitat tecnològica de l'espectacle. El discurs, en cas que existeixi, resta ocult.