Després de vint anys, en aquest 2014 d’aniversari, els sis creadors de La Fura dels Baus tornen a inventar conjuntament un espectacle revolucionari. Benvinguts a una experiència de futur pensada perquè pugueu jutjar el present des d’una perspectiva nova.
A partir de l’evocació de la població assetjada, La Fura ens proposa M.U.R.S., un experiment ciutadà, un espectacle instal·lació on el públic podrà interactuar lliurement només seguint criteris d’intel·ligència i eficiència. M.U.R.S. vol ser el primer smartshow de la història, un repte col·lectiu que instal·larà l’espectador en la vivència d’un món en què les premisses que hauran de governar les ciutats del futur seran explotades fins a les darreres conseqüències. Fins on serem lliures i capaços de dirigir i comprendre la nostra pròpia vida? Podrem distingir la veritat de la mentida? Podrem o sabrem revoltar-nos i sortir de tots els setges (comunicatius, tecnològics, polítics…) als quals potser ens veurem sotmesos?
Assessorats per dos prestigiosos centres universitaris, el departament d’Open Systems de la Universitat de Barcelona i la Universitat Rovira i Virgili, els components de La Fura dels Baus han treballat uns mesos al Futurelab de l’Institut Ars Electronica de Linz (Àustria) i al Massachusetts Institute of Technology (MIT) per tal de desenvolupar els fonaments de l’smartshow amb què s’ha construït M.U.R.S.
(*) Per gaudir al màxim d'aquest espectacle, es recomanarà als espectadors que tinguin un smartphone que es descarreguin una app específica.
L'obertura del Festival Grec s'ha marcat un repte massa ambiciós. M.U.R.S. necessita més temps per prosperar, per créixer. El Grec ha possibilitat plantar la llavor a la Fura dels Baus. Cal més treball de dramatúrgia i d'interacció per traslladar el llenguatge furero del caos, al món 2.0.
La tecnologia resulta un mur (precisament) per a molts espectadors que no disposen de l'aparell compatible amb l'aplicació. Tot i tenir-lo, les accions amb el mòbil es converteixen en un joc, no hi ha la mateixa sensació de vulnerabilitat com la que es produeix quan l'acció és física (actors rodolant un bidó que el públic ha d'esquivar). La Fura necessita aquest canvi d'espai (saalrtar a l'amenaça tecnològica) després que les sales i les regles de prevenció d'incendis hagin afeblit la seva rauxa animal. El mòbil, a més, ha de permetre regenerar el seu públic: el seu discurs radical, sense concessions, combrega amb la indignació juvenil i social majoritària.