Un psicòpata, assassí en sèrie, després de cometre els seus crims, enregistra en vídeo les seves sensacions. No sent cap remordiment pels seus actes. Ho explica detalladament a la seva “última” víctima: una infermera i psicòloga que té segrestada i a la qual mostra fotografies de les víctimes. Ell li planteja jugar a un joc aparentment innocent: el de les paraules encadenades. A poc a poc, segrestador i segrestada van mostrant les seves cartes, la seva veritable història…
Un dels primers textos de Jordi Galceran (1995) amb l’enginy característic d’un dels dramaturgs més universals de casa nostra. Un -thriller psicològic que ja es va estrenar el 98 amb gran èxit i que ara torna sota la batuta de Sergi Belbel amb Mima Riera i David Bagés com a únics protagonistes.
El Grec Festival de Barcelona ha rescatat de la memòria les ‘Paraules encadenades’ de Jordi Galceran que, ara fa 20 anys, van representar Jordi Boixaderas i Emma Vilarasau. Un joc pervers, tant dialèctic com físic, entre un psicòpata i la dona que té segrestada.
La nova versió està dirigida per Sergi Belbel i interpretada per David Bagés i Mima Riera i funciona com una bomba de rellotgeria. Un autèntic thriller que no decau en ritme ni en interès gràcies, sobretot, a uns emboscats girs argumentals. Galceran, autor del consagrat ‘El mètode Grönholm’ i de ‘Burundanga’ o ‘El crèdit’, entre d’altres –tots ells posteriors a ‘Paraules encadenades’–, ja ens hi té acostumats, però no per això deixen de sorprendre’ns.
Com més verge es vagi a veure l’obra millor, per això no entrarem a detallar-ne la història. Donem garantia d’un text intel·ligent i ben travat, amb uns actors a l’alçada que el defensen convincentment. La imaginativa escenografia de Max Glaenzel i el precís disseny lumínic i sonor de Kiko Planas i Jordi Bonet, respectivament, transporten l’espectador on l’han de transportar, i el fet de complementar l’acció amb l’audiovisual, a més de jugar a favor de la trama, en reforça la versemblança.
Són 90 minuts amb l’alè congelat, amb l’ànsia de saber com acabarà tot plegat. Malgrat l’horror i rebuig que desperten la successió de fets, s’hi mescla l’humor (sobretot negre, però també blanc) i esperem que el públic hi trobi un espai per a la reflexió i la denúncia.
Buscat o no, té tots els ingredients per ser un espectacle polèmic i, casualment (?), ha coincidit en la cartellera d’un festival que ha programat propostes tan antitètiques com ‘Aüc’ de Les Impuxibles i Carla Rovira o ‘Perra de nadie’ de Marta Carrasco. Reserveu-vos una estona per parlar-ne en sortir del teatre, el paireu i assaborireu millor.