Romeu i Julieta. La Brutal.

informació obra



Direcció:
David Selvas
Dramatúrgia:
Joan Yago
Traducció:
Yannick Garcia
Intèrprets:
Emma Arquillué, Guillem Balart, Anna Barrachina, Albert Baró, Nil Cardoner, Pau Escobar, Adrian Grösser, Andrew Tarbet, Xavi Ricart
Producció:
La Brutal
Escenografia:
Alejandro Andújar
Vestuari:
Maria Armengol
So:
Damien Bazin
Il·luminació:
Jaume Ventura
Vídeo:
Mar Orfila
Composició musical:
Paula Jornet
Sinopsi:

A La Brutal hem decidit seguir la nostra línia d'actualització de clàssics fent una revisió de Romeu i Julieta de William Shakespeare. I per fer-ho, ens hem envoltat del bo i millor del teatre català: Joan Yago, aclamat dramaturg de la Calòrica, ens farà adaptació i el Yannick Garcia Porres ens farà una nova i necessària traducció. La nostra serà una versió contemporània i poc romàntica del text de Shakespeare. Els nostres Romeu i Julieta seran dos joves que s'enamoraran i posaran les seves vides en perill, i que convertiran el seu amor en un crit desesperat per deixar en evidència l'absurditat de l'odi que enfronta a les seves famílies. Volem fugir d’allò anecdòtic i capriciós que té l'amor romàntic i fer-los més conscients i actius en la recerca d'un nou paradigma. I tot explicat amb la bellesa de la paraula de Shakespeare, més viva que mai, que ens emocionarà i ens portarà a reviure la història d’amor més famosa de tots els temps, ara amb l’especial enfoc que La Brutal dona als seus espectacles. 

Crítica: Romeu i Julieta. La Brutal.

22/06/2022

Shakespeare encara més modernitzat

per Pep Vila

Reeixit intent de donar una nova versió al clàssic del bard. Joan Yago a la dramaturgia, Yannick Garcia Porrtes a la traducció i David Selvas a la direcció han format un trident valuòs per reconvertir aquest drama romàntic en un al.legat contra la violència, que només conduirà al augment de la mateixa violència.

No hi ha dubte que l'objectiu és que el públic jove en tingui una altre visió d'aquest clàssic universal, què puguin acostar.se més a Shakespeare, i també per què els que ja l'han vist prou vegades, en treguin noves conclusions. S'ha de dir també que no és extremadament innovador, però funciona i, en efecte, els joves reaccionen positivament davant el brillant i més que entretingut espectacle que poodem veure al Poliorama. Personalment, a l'hora de transgredir, qui escriu encara hagués estgat molt més radical i, per què no, comptes d'ambientar.ho a Verona, hagués pogut ser en un païs en guerra, en l'actualitat. O moltes més referències a temes actuals (per què no involucrar la pandèmia, la pujada de la llum, els desnonats, però ara m'estic ficant en temes que no em competeixen). D'acord que està molt bé l'aposta per la música house, pel “welcome to the party”, pel disseny en els vestits i fins i tot pel remembering “West side story”, però posats a canviar...

Tot i això, l'aposta runciona, Ja des de l'inici, els llençaments a una cistella de bàsquet estan avisant l'espectador que allò serà diferent. I, en efecte, passem d'alguna escena que ens recordi el mític “West side story” a una festa i un ball dignes del Primavera Sound o del Sónar. I a partir d'allà, de Dire Straits a Rosalia....una magnífica barreja que a moments recorda la revisió molt personal que d'alguns clàssics ha fet en el cinema un director com Baz Lührman amb el mateix “Romeo i Julieta”, amb Leo DiCaprio al capdavant, o el mateix “Moulin Rouge”.

Amb un gran sentit del ritme, desapareixen les vdstimentes clàssiques i es passa a l'americana i corbata o la presència de personatges tan singulars com l'extraordinari (un altre cop) Guillem Balart, ara en un paper secundari però tan brillant alhora (i més meritori encara, perquè ara no porta el pes de la funció, com succeïa a “Hamlet Aribau” o “Robadors”).

I, en efecte, el text arracona els elements més romàntics i prioritza l'odi i la violència que al final de l'obra mereixen la reivindicació musical de l'emotiva “Everything must change”de Nina Simone, que sona en els instants finals.

Però falta la cirereta: els elements canviants, el ritme, l'escenografía no serien suficients, com sempre, sense l'encertat repartiment que ha unit veterania amb joventut. Així amb pilars tan essencials com Anna Barrachina, Andrew Tarbet i sobretot Xavi Ricart (memorable el seu paper maquiavèlic, mascliste, pare de Julieta), apareixen Adrian Gröss, Albert Baró i un altre trident: Emma Arquillué-Nil Cardoner i Pau Escobar. Els dos primers, brillantíssims, joves i enamorats, empoderats i el segon, l'amic de Romeu, una barreja de de delinqüent d'extrarradi amb el més fidel dels amics. Tots ells, naturalment, envoltats pel poder escènic de Guillem Balart, que sorgeix en moments cabdals per enlluernar encara més l'obra. No, definitivament no sobra aquesta nova versió del clàssic: moderna, intel.ligent, vibrant i amb un repartiment molt equil.librat.