Ruido - Ça Marche

informació obra



Companyia:
Ça Marche
Direcció:
Nico Jongen
Autoria:
Nico Jongen
Dramatúrgia:
Roberto Fratini
Intèrprets:
Juan Navarro, Núria Martínez Vernis
Escenografia:
Mariona Signes, Marc Salicrú
Vestuari:
Mariona Signes
So:
Aurora Bauzà, Judit Farrés
Sinopsi:

Fa més de mig segle que Beckett va sentenciar el final de tot plegat: Acabat, s’ha acabat, això s’acaba, això potser s’acabarà. Una sentència cada cop més vacil·lant, perquè potser no hi ha res que s’acabi de debò. Encara avui, l’eco del Big Bang perviu a l’univers en forma de soroll còsmic. A RUIDO, hi trobem qui podrien ser els dos últims éssers humans de la Terra, després que un cataclisme s’ho hagi endut tot. En aquest cas, els protagonistes del segon origen no es diuen Alba ni Dídac, com al Mecanoscrit de Pedrolo, sinó Núria Martínez-Vernis i Juan Navarro. I les runes amb què conviuen no són físiques sinó digitals: en comptes de llenya per fer foc, apleguen restes de fitxers de vídeo que han perdut el so.

Són diverses les propostes que enguany ens plantegen la necessitat d’un reinici: a A Beginning #1616D, l’Aurora Bauzà i en Pere Jou ens conviden a desenvolupar nous sentits per traspassar la foscor d’un futur postapocalíptic. A Las lámparas, la Leticia Skrycky ens convoca al voltant d’una foguera, bressol de la imaginació i de les històries. RUIDO també ens situa davant un silenci que cal reomplir. Aquí, però, la llum no prové de les flames d’una foguera, sinó de la lent d’un projector, i el joc d’ombres i ficcions que la Núria i en Juan reinventen no correspon tant a la corporeïtat del teatre com a l’artifici del cinema.

Així és com aquests dos éssers, a la vegada narradors i espectadors de la fi del món, passen a encarnar la figura del foley o dissenyador de so cinematogràfic: algú que treballa amb l’engany i l’astúcia per aconseguir una sensació de veracitat. Algú que omple buits. 

Amb aquesta peça, Ça marche pren distància del món dels infants que ha acompanyat els seus últims projectes, però manté intacta l’aposta pel joc, així com la fascinació pels espais limítrofs de la cultura, allà on l’empremta de la civilització és més difusa. Per a una humanitat en fase terminal, la Núria i en Juan donen vida a la possibilitat de tornar a actuar com infants.

Crítica: Ruido - Ça Marche

29/09/2023

El soroll que no sona

per Jordi Bordes

Ça Marche ha obert una nova investigació que, més enllà d'una un conte a la vorta del foc que s'explica, aborda una exploració sobre l'espai sonor. Si al Grec del 2022 va fer un primer treball cap a un nou prisma (Cantus gestualis, premi Adrià gual 2022), ara sembla que han trobat una base més ferma. Ara, reproduir a escena els sorolls que antigament servien per complementar el ràdio-teatre ja és una experiència que va provar altres companyies, com ara Atresbandes a La guerra dels mons. Però fugen narrar res, exposen un estat d'opinió posant-lo en practica (i, en certa manera, caient volgudament en contradicció).

La jove companyia no pretén narrar gaire res però sí remoure. Tant soroll és el que molesta a les oïdes com la cadena d'imatges i situacions aleatòries, com qui va fent zapping compulsiu al comandament de la tele o perseguint imatges al vol de google. La transcendència d'un home que plora per portar una espelma d'una punta a una altra del que podria ser les restes d'una església decau i s'esfuma amb el brogit de llums i accions desbocades. L'univers gore dels zombies (amb un cert grau de fàstic per allò de les baves i les degotalls de sang regalimant per tot el rostre) ja l'havia practicat fa uns anys Pere Faura (Incurables ) i uns quants més encara Sergi Faüstino (Radicals Lliure, 2009). En tot cas, és des d'on s'articula aquesta prova en què obliga a ser actiu l'espectador. Si en la seva sèrie anterior (Los figurantes, Lo viejo y lo nuevo) contemplar el joc innocent de la canalla podia arribar a ser pervers, ara l'univers és molt més abstracte.

D'entrada, la taula on agafen aparells per a fer ressonar (com si fos un taller dels sons, pot recordar l'univers instal·latiu de CaboSanRoque (Bestiari) que, ara han traslladat la seva mmirada a Rodoreda a la Sala Tallers del TNC (Flors i viatges) però la màgia de dixar d'utiitzar aparells convida a un joc nou de dissassoaicació. Si el cervell identifica el so repetitiu i rítmic amb el trotar del cavall, Ça Marche busca trencar-ho, navegar-hi en contra, puntualment. Per això, deixar elements sense utilitzar pot ser un cant a imaginar tots aquells sons que queden per identificar, com restes de la seqüpència de l'ADN, com aquells personatges imaginats per Pirandello que no acaben de sortir mai a escena i vaguen pels llimbs (Sis personatges en cerca d'autor). La imatge il·lustra de sons que podrien produir-se (com el xerrar del públic abans de la funció). O la música èpica que ajuda a enquadrar més un duel a mort entre dos cavallers amb armadura.

Després d'una caòtica primera part de la trilogia, cal admetre que en aquesta estació la companyia híbrida ha aconseguit captar l'atenció des de la forma i des d'un discurs que ells mateixes remaen (fent més soroll a la denúncia dels missatges buits, incomprensibles). Veurem cap a on depara la tercera estació i si es refugia, finalment en algun relat o si es manté en el món ombrívol de les sensacions.