Dominique Daviet, Wajdi Mouawad
Christelle Franca
David Dury
Michel Maurer
Au Carré de l’Hypoténuse, Abé Carré Cé Carré, Los Torreznos
Los Torreznos

Una dona experta en mediació de conflictes condueix durant una tempesta de neu en direcció a Ottawa, on ha de pronunciar una xerrada. El seu compromís i les difícils condicions meteorològiques la duran fins a la cambra d'un hotel on tot, des dels llums fins a la nevera, s'activa mitjançant la veu i de manera bilingüe, en anglès i en francès. Però què passarà quan la protagonista no pugui activar algun aparell utilitzant la seva pròpia llengua?

Annick Bergeron interpreta un “monòleg” on, gràcies a les projeccions audiovisuals, no és l’únic personatge. L'obra és el segon lliurament del cicle «Domèstic» de l'autor canadenc, que va començar amb Seuls, símbol del fill (vista al Teatre Lliure), continua amb Germanes (Soeurs), seguirà amb Frères i acabarà amb Père et Mère. El muntatge vol ser una mena de puzle escènic elaborat a partir de la intimitat i l'autoficció. Aquí, el text és només una part d'un conjunt de materials diversos que Bergeron ha anat aplegant, per encàrrec del director, i que n’inclouen alguns obtinguts per l'actriu a partir de la llarga relació que ha establert amb Nayla, la germana gran de Mouawad.

Crítica: Soeurs

19/07/2015

Un Mouawad excesivamente light

(...) A través de la comedia, el montaje introduce la resistencia de la protagonista contra el uso predominante del inglés por encima de un cada vez más minoritario francés en Canadá. Tras dar una conferencia en Ottawa, la protagonista se encierra en su habitación de hotel donde permanecerá durante el resto de la obra. Un juego de puertas corredizas y sistemas inteligentes que podrán el toque cómico al drama.

Y aunque el texto y la dramaturgia prometen en el inicio, más tarde se pierden, se convierten en un sustento más light que las paredes que lo cobijan. Mientras esperas que pase algo que vaya más del simple titular, una multitud de personajes aparecen ante tus ojos, no quiero pensar que no haya legitimidad para su presencia, pero parecen piezas inconexas pegadas al azar en un gran puzzle. Y la guerra, tan presente en otras piezas de Wajdi Mouawad aquí vuelve a mencionarse, pero no va más allá de un simple pegote, de un añadido a modo de referencia que más que aportar entorpece el relato.

Nada que objetar a la interpretación de Annick Bergeron que se desdobla para ser la piel de cada personaje. Una gran actriz para un texto que le falta alma, que nos envuelve con un manto más frío que la nieve que no para de caer fuera de la habitación de Ottawa.

La puesta en escena es quizás la parte más destaca del montaje. Salvamos los muebles y las proyecciones que ayudan a crear los personajes secundarios. La habitación inteligente que habla aunque no siempre en el idioma que deseamos para entenderla. Pero lo que para Wajdi Mouawad resulta el tema central del montaje, a los pocos minutos se convierte en una mera anécdota. (...)