Traces. Wim Vandekeybus

informació obra



Coreografia:
Wim Vandekeybus
Direcció:
Wim Vandekeybus
Sinopsi:

Wim Vandekeybus s’inspira en la natura dels Carpats, l’últim reducte natural del vell continent, per parlar de la tensió entre un temps que ha quedat aturat i un temps que avança directe, irreflexivament, desbocat.

Una peça inspirada en la natura dels Carpats, a Romania, l’últim reducte natural del nostre vell continent. Traces parla de la tensió entre un temps que ha quedat aturat i un temps que avança directe, irreflexivament, desbocat. Un temps del món animal que contrasta amb el temps del món humà. Vandekeybus busca la «història interna», la història que es desplega més enllà del llenguatge i que només es pot explicar mitjançant la pulsió de la dansa i la música.

Wim Vandekeybus és coreògraf, ballarí, cineasta i fotògraf. A mitjans dels anys vuitanta, va fundar la companyia de dansa ÚLTIMA VEZ, que va debutar amb gran èxit. Amb el seu segon espectacle, Les porteuses de mauvaises nouvelles (1989), va guanyar un Bessie. Al llarg de les darreres dècades, ha presentat la seva obra arreu del planeta, amb un llenguatge del moviment en què juxtaposa intuïció, impuls i instint amb energia, risc i perill. Vanderkeybus té una forta relació amb Barcelona on des dels anys vuitanta ha presentat la majoria de les seves creacions. Després d’un temps d’absència, torna a la ciutat amb Traces.

L’espectacle es complementa amb les activitats Una Hora Abans de Traces, d’ÚLTIMA VEZ/ WIM VANDERKEYBUS, el 26 de març a les 19 h i Conversa amb WIM VANDERKEYBUS després de la funció Traces, el 26 de març després de la funció.

Espectacle programat pel Mercat de les Flors.

Crítica: Traces. Wim Vandekeybus

27/03/2021

Excés narratiu bonista

per Jordi Bordes

Wim Vandekeybus ha caigut en una narrativitat massa evident. I és una llàstima perquè el seu treball encara té aquelles urpes afilades d’animal ferit que prova de sobreviure. Aquella ràbia amb la que revoltar-se. Com a Sidi Larbi Cherkaoui (Puz/zle) el seu bonisme es fa massa evident i acaba sent quasi insultant, per tractar el públic d’infantil. A Traces, hi ha la bèstia ferotge que es revolta, hi ha el poble que fuig agafant una mena de carretera abandonada d’un nolloc a un altre nolloc, hi ha les persones ferides per un vehicle o per una baralla amb altres bèsties. Però el relat de la perversitat de l’home és tant evident que s’acaba justificant la venjança de l’os. I això trenca la màgia de la dona que ha alletat un ós (que es podria relligar amb el Història de Joan, nascut d'un ós d'Albert Vidal o d'Irene Solà a Canto jo i la muntanya balla).

Si alguna força té el bosc salvatge és la seva qualitat de feréstec. La humanitat hi és més vulnerable que mai, sense xarxa on conectar-se, sense quasi electricitat, amb només l’asfalt com a rastre destructor (per la bona intenció d’apropar dos punts geogràfics i impulsar-hi una convivencia). En aquestes latituds hi ha moltes situacions que no són raonables i que es legitimen per la llegenda, per un món fantasiós, un punt fosc, que ho fa tot abstracte i un punt absurd. I que la contemplació de l’altre, empatitzar amb la Natura és la clau per a la supervivència. Però el supremacisme que planteja Vandekeybus no dóna quasi opcions a la derrota. En tot cas, es pot perdre una batalla però se sap que la lluita entre la Humanitat i la Natura implica la destrucció de l’hàbitat i l’anihilació de l’espécie humana (absurdament, els vençedors).

En aquesta línia, és molt més interessant plantejar les contradiccions dels humans, revelar-se conta les ambicions, les obsessions, les pors que no pas culpabilitzar-lo i deixar el terreny de la reflexió erm. Akram Khan inquieta molt més a Xenos; La Veronal commmou amb Sonoma o qualsevol altre títol: El Conde de Torrefiel fa esclatar els límits a La plaza. Però jugar a una narrativiat massa evident desllueix un treball i una trajectòria de dansa d’intuïció, animal. Per cert Animal religion sap jugar amb la bestialitat i, a vegades amb la tendresa però amagant el relat en l’espai abstracte (Ahir, I les idees volen…) i fent que sigui l’espectador el que es confronti amb els seus propis fanasmes. Els dels Càrpats. I també els de la Meridiana amb un porc senglar campant lliurement per estranyesa del veïnat amuntegat en els pisos.

L'enllaç a Youtube no està disponible.