Un, ningú i cent mil

informació obra



Direcció:
Ferran Utzet
Traducció:
Marina Laboreo
Intèrprets:
Laura Aubert, Marc Rodríguez
Escenografia:
Paula Miranda
Il·luminació:
Pep Barcons
So:
Guillem Rodríguez
Vestuari:
Giulia Grumi
Assesoria de moviment:
Xavi Duch
Autoria:
Laia Alsina Ferrer
Companyia:
El Martell
Sinopsi:

Com pot una persona desconèixer-se fins a l’extrem? És possible que els altres ens coneguin millor que nosaltres mateixos? Quants Vitangelo Moscarda existeixen, llavors? Un, cap o cent mil? A partir d’una anècdota aparentment trivial i humorística –  Vitangelo Moscarda, el protagonista, s’adona gràcies a la seva dona que té el nas tort – Pirandello aprofita per a fer una reflexió sobre la identitat i els seus límits. Un procés de recerca, a vegades metafísica i altres vegades ridícula i paròdica, de la veritable essència del jo.

Crítica: Un, ningú i cent mil

30/04/2019

Utzet i Pirandello ens fan dubtar de la nostra pròpia identitat, ficats en un espectacle potser massa divertit i tot

per Ramon Oliver

“La síntesi completa de tot el que he fet i la font de tot el que faré . Serà com el meu testament literari, després de la publicació hauria de callar per sempre”. Això va deixar dit Luigi Pirandello referint-se a “Uno, nessuno e centomilia”, un text que si bé no es va convertir en el seu testament literari ( entre la seva publicació el 1926 i la mort de l’autor una dècada més tard , Pirandello va tenir temps encara d’escriure diversos relats curts i unes quantes obres de teatre més), sí va acabar convertint-se en la seva darrera novel·la. I que efectivament en té quelcom de síntesi, de resum de moltes de les obsessions existencials que de forma recorrent van circular al llarg de la seva prodigiosa trajectòria creativa. Només cal pensar en aquella molt anterior “El difunt Matias Pascal” escrita més de dues dècades abans. I protagonitzada per un personatge que, per tal d’escapar de l’infern en el qual s’ha convertit la seva vida quotidiana,  decideix esborrar la seva identitat fent-se passar per mort,  adoptar un altre nom i una nova personalitat , i inventar-li tot un passat  a aquest nou “jo”. Després arribarien aquells cèlebres “Sis personatges a la recerca d’autor”, criatures perdudes que busquen un creador capaç de donar-li sentit a la seva història i argument al seu drama. I aquell boig que porta molts anys creient-se ser el rei “Enric IV”... i que quan recupera el seny decideix que només pot continuar vivint si renuncia del tot al seny, i es refugia per sempre més sota la seva pell del monarca. I arribaria la potser amnèsica i desconeguda “femme fatale” de “Come tu mi vuoi”, a la qual se li presenta de cop la possibilitat de recuperar un passat del qual no recorda res... obrint-se alhora la possibilitat que sigui el desig dels altres, el que ha fet  que vegin en ella la persona que mai no ha estat i de la qual no conserva cap record. Arribats a aquest punt, és més real seguir vivint fen us de la identitat amb la qual t’has acabat identificant, o assumir d’una vegada  aquesta altra identitat que els altres – persones que t’estimen molt i et volen convèncer que ets qui no saps si ets -  donen per bona ?.

Aquí teniu només uns quants exemples, entre els molts companys de viatge pirandellians que comparteixen crisis d’identitat similars a la que ataca de cop al Vitangelo Moscarda d’ “Un, ningú i cent mil” , quan un mal dia la seva dona li fa una observació aparentment ben superficial sobre el grau d’inclinació del seu nas. Però com Moscarda aprèn de cop , i com tots i totes nosaltres sabem en el fons encara que de vegades ens entossudim en negar les evidències, el nostre “jo” és quelcom tan fràgil, que es pot esmicolar com si res amb la més insignificant de les observacions. La insignificança pren llavors una dramàtica significació . I aquest daltabaix agafa fàcilment dimensions tragicòmiques, perquè només el posseïdor d’aquest “jo” que creia anar per la vida amb el cap prou alt i el nas al seu lloc – aquest “jo” que s’ha desplomat per sempre més - és conscient del que suposa assumir la condició de subjecte; la mateixa paraula – aquesta paraula que ens indica la nostra dependència de la mirada de l’altre i el miratge que es produeix quan creiem reconèixer-nos en un mirall que no fa altra cosa que retornar-nos una imatge invertida de nosaltres mateixos -  ho diu tot, a la que ens fixem una mica en ella. Ésclar que vist des de fora, l’observador només veu la petita tragèdia d’un home ridícul, per dir-ho fent servir el títol d’una oblidada i memorable pel·lícula de Bertolucci. Vistos des de fora, els escarafalls dramàtics provocats per una insignificança provoquen la comicitat; la rialla es transforma llavors en l’instrument que ens dona seguretat ,com si la cosa no anés amb nosaltres.

I aquest és potser el més gran perill al qual s’enfronta el muntatge amb el qual Ferran Utzet ens presenta la seva versió escènica de la novel·la de Pirandello: el perill que suposa fer  que la rialla – creada amb la complicitat de dos intèrprets tan carismàtics com ara ho són Marc Rodríguez i Laura Aubert- deixi l’espectador situat a la seva zona de confort. Fins i tot encara que el director l’impliqui com a part activa en el joc de miralls que Utzet converteix una mica en el gran “leitmotiv” farcit de notables sorpreses escèniques de la seva proposta.  Però també el joc de miralls , tot i estar molt ben resolt i demostrar un cop més els bons recursos creatius amb els quals compta un dels nostres millors directors  , corre una mica el perill de resultar massa juganer: entre els miralls invisibles que intenten reflectir-nos a nosaltres mateixos com a públic ( lamento resultar una mica críptic, però quan veieu l’espectacle ja ho entendreu) ,  entre projeccions d’imatges cinematogràfiques  llegendàries  que també remarquen aquest caràcter especular del nostre “jo”, i entre vestuaris transvestits, el divertiment sempre funciona de forma tan brillant com ho fan els seus dos intèrprets. Però diria que l’intent de Pirandello a l’hora de demostrar-nos que la tragicomèdia de la identitat diluïda en la mirada de l’altre d’en Vitangelo Moscarda és la nostra pròpia tragicomèdia, queda massa emmascarada . I crec que això no és el que més li escau a un autor que va fer precisament de la necessitat d’evidenciar la màscara que portem posada un dels eixos central de tota la seva obra. “ Al teatre no s’hi ha de portar la vida mateixa. La vida no és real, perquè la veritat no existeix”. Aquestes paraules també les va dir  el mestre, tal i com remarca el mateix text de presentació de l’espectacle de La Perla 29. I és cert que Utzet plasma molt bé aquesta necessitat de recrear imaginativament la vida a l’escenari defugint qualsevol intent impossible  de portar-hi mimèticament  la vida mateixa . Però alhora, no pot evitar que el grans temes reflectits per Pirandello, enlloc de convertir-se en veritables protagonistes de la tragicomèdia, acabin de vegades convertits una mica en el seu secundari rerafons.  Parlo d’aquesta angoixa davant la dissolució de la pròpia identitat que es converteix en el motor de cada pas dels que dona Moscarda. I del seu reconeixement de la forma com la mirada de l’altre s’allunya de la imatge que volem tenir i transmetre  de nosaltres mateixos. I del seu tirant a desesperat intent de reconstruir la pròpia personalitat per acabar adonar-se’n que també la nova projecció s’escapa del seu  control. I de la  possibilitat  que l’aparença de bogeria, s’acabi convertint  en l’ únic refugi enfront tan desgavell íntim. Que la diversió, no ens faci perdre de vista tot això.