A teatro con Eduardo

informació obra



Vestuari:
Alejandro Andújar
Composició musical:
Dani Espasa
Ajudantia de direcció:
Juan Carlos Martel Bayod
Caracterització:
Eva Fernández
Il·luminació:
Xavier Clot
So:
Roc Mateu
Vídeo:
Franc Aleu
Interpretació musical:
Laura Aubert, Robert González, Pablo Martorelli , Carles Pedragosa, Roman Gottwald
Intèrprets:
Laura Aubert, Jordi Bosch, Robert González, Oriol Guinart, Teresa Lozano, Ramon Madaula, Francesca Piñón, Albert Ribalta , Marc Rodríguez , Mercè Sampietro
Autoria:
Eduardo de Filippo
Adaptació:
Lluís Pasqual
Direcció:
Lluís Pasqual, Stella Arauzo
Companyia:
Compañía Antonio Gades
Sinopsi:

 “L’esforç desesperat que fa l’home intentant donar un sentit a la vida és teatre”. Eduardo de Filippo

Una nit de teatre amb Eduardo de Filippo, un autor que estima tot allò que toca, temes, personatges, espectadors... sempre promet. Una vetllada feta de dos títols: el primer acte d’una peça de joventut, Home i senyor, on veiem un assaig d’una companyia de teatre en un hotel. I després La gran il·lusió, el primer acte de la qual passa en un hotel on els clients esdevenen el públic d’un espectacle de màgia. Eduardo de Filippo mai no haurà estat tan a prop de Pirandello. La vida és com una funció de teatre, sí, però també com una capsa xinesa, o una nina russa que dins en conté una altra, i una altra i una altra, com un joc d’il·lusió que no s’acabés mai... Qui és l’il·lusionista que manega les nostres vides? I a ell, quin altre il·lusionista el domina? I si ens agradés viure en un món d’il·lusió? Qui ho ha dit que no és millor que viure dins una pretesa realitat? La hilaritat i l’emoció es barregen en mans d’aquest geni del teatre napolità que jugava a fer teatre per explicar-se la vida sempre amb un somriure sorneguer als llavis, molt semblant al nostre.
Lluís Pasqual

Premi de la Crítica 2016 categoria direcció (Lluís Pasqual)

Premi de la Crítica 2016 categoria espai escènic (Alejandro Andújar i Lluís Pasqual)

Ramon Madaula, finalista en la categoria d'actor. Premis de la Crítica 2016

Xavi Clot, finalista en la categoria d'il·luminació. Premis de la Crítica 2016

Alejandro Andújar, finalista en la categoria de vestuari. Premis de la Crítica 2016

Crítica: A teatro con Eduardo

06/04/2016

Pasqual sderveix un radiant De Filippo

per César López Rosell

Deia Eduardo de Filippo que «les comèdies, com més napolitanes són, més universals resulten» i també que «el teatre significa viure de veritat allò que altres, en la vida, representen malament». Dues reflexions que són d’allò més oportunes per parlar del magistral muntatge A teatro con Eduardo que Lluís Pasqual ha edificat a partir d’un díptic format pel primer acte d’ Home i senyor , obra de joventut de l’autor, i La gran il·lusió , peça escrita el 1948 de marcat accent pirandel·lià. 

 La hilarant immersió en el món del teatre dels còmics de fira, en la primera entrega, i el contrast entre la realitat verdadera i la fictícia del segon text arrasen al Teatre Lliure de Montjuïc. Traslladar a l’escenari amb èxit l’atmosfera del radiant univers d’aquesta doble ficció només és possible amb una posada en escena àgil i plena de fantasia, i amb la qualitat d’un elenc format per 10 actors que es desdoblen en una vintena de papers. Un quartet de músics encapçalats pel cantant Robert González, a la vegada actor, anima els moments de canvi d’escena amb peces de música popular. Jordi Bosch i Ramon Madaula, sense desmerèixer la resta del repartiment, exerceixen de grans napolitans . És tanta la seva adaptació a l’esperit dels seus tragicòmics personatges, que semblen directament arribats d’aquella Nàpols de postguerra que tan bé dibuixen aquestes comèdies. 

 En la primera entrega, Genaro de Sia (un descomunal Bosch, de desbordada comicitat) posa fins a l’extrem la caricatura deliberadament grotesca durant els assajos de la seva companyia al vestíbul d’un hotel. Les rialles es precipiten sense fre a l’escenificar els preparatius, amb un apuntador (Marc Rodríguez) que deixa anar les seves frases quan l’actor ja les ha pronunciat. Una estupenda Francesca Piñón, obligada a gargamellejar de manera constant però de gest sempre precís, la no menys esplèndida Laura Aubert (també component del grup de músics) i una divertida Teresa Lozano, clienta de l’hotel, centren l’acció. 

La segona peça mostra el poder de la ficció com a joc de transformació de la vida. Otto Marvuglia (una altra vegada un gran Bosch) és el típic entabanador, assistit per Zaira (una suggestiva Mercè Sampietro), que amb els seus trucs acabarà fent creure al que vol deixar-se enganyar que la il·lusió és més assumible que la realitat. Aquest és Calogero Di Spelta (impressionant Madaula, en un constant exercici de transformació), que veu com la seva infidel dona (una freda i elegant Aubert) desapareix dins d’un sarcòfag. 

La trama mostrarà l’obsessió d’un gelós i cada vegada més malalt Di Spelta, que no s’atreveix a obrir una petita caixa que va posar a les seves mans el prestidigitador assegurant-li que amb aquesta acció reapareixeria la seva dona. El protagonista acabarà sent engolit, en un procés de fugida de la ment cap a un port més segur, pel deliri il·lusori. Una gran funció, amb rics detalls i amb matisos a càrrec d’un elenc en què també brillen Oriol Guinart i Albert Ribalta i l’escenografia d’Alejandro Andújar.