A teatro con Eduardo

informació obra



Vestuari:
Alejandro Andújar
Composició musical:
Dani Espasa
Ajudantia de direcció:
Juan Carlos Martel Bayod
Caracterització:
Eva Fernández
Il·luminació:
Xavier Clot
So:
Roc Mateu
Vídeo:
Franc Aleu
Interpretació musical:
Laura Aubert, Robert González, Pablo Martorelli , Carles Pedragosa, Roman Gottwald
Intèrprets:
Laura Aubert, Jordi Bosch, Robert González, Oriol Guinart, Teresa Lozano, Ramon Madaula, Francesca Piñón, Albert Ribalta , Marc Rodríguez , Mercè Sampietro
Autoria:
Eduardo de Filippo
Adaptació:
Lluís Pasqual
Direcció:
Lluís Pasqual, Stella Arauzo
Companyia:
Compañía Antonio Gades
Sinopsi:

 “L’esforç desesperat que fa l’home intentant donar un sentit a la vida és teatre”. Eduardo de Filippo

Una nit de teatre amb Eduardo de Filippo, un autor que estima tot allò que toca, temes, personatges, espectadors... sempre promet. Una vetllada feta de dos títols: el primer acte d’una peça de joventut, Home i senyor, on veiem un assaig d’una companyia de teatre en un hotel. I després La gran il·lusió, el primer acte de la qual passa en un hotel on els clients esdevenen el públic d’un espectacle de màgia. Eduardo de Filippo mai no haurà estat tan a prop de Pirandello. La vida és com una funció de teatre, sí, però també com una capsa xinesa, o una nina russa que dins en conté una altra, i una altra i una altra, com un joc d’il·lusió que no s’acabés mai... Qui és l’il·lusionista que manega les nostres vides? I a ell, quin altre il·lusionista el domina? I si ens agradés viure en un món d’il·lusió? Qui ho ha dit que no és millor que viure dins una pretesa realitat? La hilaritat i l’emoció es barregen en mans d’aquest geni del teatre napolità que jugava a fer teatre per explicar-se la vida sempre amb un somriure sorneguer als llavis, molt semblant al nostre.
Lluís Pasqual

Premi de la Crítica 2016 categoria direcció (Lluís Pasqual)

Premi de la Crítica 2016 categoria espai escènic (Alejandro Andújar i Lluís Pasqual)

Ramon Madaula, finalista en la categoria d'actor. Premis de la Crítica 2016

Xavi Clot, finalista en la categoria d'il·luminació. Premis de la Crítica 2016

Alejandro Andújar, finalista en la categoria de vestuari. Premis de la Crítica 2016

Crítica: A teatro con Eduardo

20/04/2016

IL GRANDE EDUARDO AL LLIURE

per Ferran Baile

Excell.ent vetllada teatral amb un gran text i uns grans actors servint-nos un magistral recital interpretatiu. L´espectacle es composa de dues obres independents lligades per una interpretació musical. La primera és una peça curta escrita per De Filippo als 22 anys, Uomo e Galantuomo,  que protagonitza una companyia de teatre de fira de tres al quart que ha d´enginyar-se-les per suplir la manca d´actors a l´hora d´escenificar el muntatge. L´actor principal, a més director i productor, omnipresent i destraler, retalla, canvia, dona ordres a tort i a dret i es passa el text per on vol. Un divertidíssim i esperpèntic Jordi Bosch omple l´escèna recordant, salvant el físic, al gran Aldo Fabrizzi de Vita de Cani, pel.lícula imprescindible per a qualsevol amant del teatre.

Desprès d´aquest deliciós aperitiu, entrem a l´obra bàsica de l´espectacle, La gran il.lusió (La grande magia, estrenada el 1948, just desprès de la guerra i una de les grans obres de De Filippo). De nou una gran interpretació de Jordi Bosch, ara histriònic però menys, en el paper d´un trampós il.lusionista que manipula i juga amb els sentiments i les pors i supersticions dels altres. Antagonista del personatge del mag és un compte que no vol acceptar l´idea que la seva dona l´enganya. Una magistral interpretació plena de matiços d´en Ramón Madaula que passa de ser un personatge antipàtic als inicis fins acabar sent un envellit, tendre i entranyable home presoner del món idíl-lic que no vol perdre, tot i coneixedor en el fons que es menteix a si mateix, fins abraçar la follia, deixant-se manipular per un vividor. Una comèdia tragicòmica, una meravella de text que té un rere fons profund i que d´una manera o altre ens toca, ja que tots tenim un xic del personatge de Calogero di Spelta i també del .

Amb Jordi Bosch i Ramón Madaula, els dos grans protagonistes i trobem un repartiment molt equilibrat, que combina actors veterans amb joves,  amb la gran Mercè Sampietro com a Zaira la dona del mag, Oriol Guinart brodant el paper del majordom i abans el de l´hoste de parla mallorquina, Laura Aubert, Teresa Lozano, Francesca Piñón, Xavier Ribalta i Marc Rodríguez.

Menció especial per a Robert González, que interpreta al cantant de forma brillant, tan en l´expresió corporal com en la brillant tessitura del cant napolità. Tan ell com Laura Aubert són components d´Els Pirates, l´esplèndida companyia de músics-actors que regeix el Círcol Maldà, un lloc de referència dins del panorama teatral barceloní. Laura Aubert, tocant la mandolina i demostrant una vegada més la seva vesant polifacètica, acompanya Robert González, amb els altres músics, Pablo Martorelli, Carles Pedragosa i Roman Gottwald.

Lluis Pascual aconsegueix endinsar-nos al món de De Filippo amb mà de mestre i amb un muntatge que recorda en part la seva magistral, inoblidable versió catalana del Goldoni d´Els Ferestecs.

Hermann Bonnin va dirigir una versió de La gran il.lusió el 1988 al Teatre Romea, amb traducció de Narcís Comadira.

Eduardo de Filippo (1900-1984), és un dels grans dramaturgs del segle XX i un autor imprescindible per conèixer la realitat italiana i especialment la napolitana, la ciutat on va néixer, viure i va desenvolupar la major part de la seva carrera. Fill d´actor–director i sastressa teatral va viure des de petit el món del teatre i amb dos dels seus germans, Peppino i Titina, també actors, varen escriure pàgines brillants del teatre  napolità i italià amb la Compagnia Umoristica De Filippo (1931-1945).

Combinant l´interpretació, amb la direcció i la dramatúrgia, Eduardo De Filippo ens ha ofert un llarg llegat d´obres magnifiques que han estat traduïdes a diversos idiomas. Les més conegudes son Filomena Maturano (1946), traduïda a 20 idiomes i portada al cinema com a Matrimonio a la italiana per Vittorio De Sica (1964) i interpretada per Sophia Loren i Marcello Mastroianni.  Una altre de les seves obres més conegudes és Sabato, domenica, lunedi  (1959), que va representar-se durant dos anys a Broadway i que va ser estrenada a Londres dirigida per Franco Zeffirelli i interpretada per Laurence Olivier. Darrerament a Barcelona hem tingut ocasió de veure dos excel.lents  muntatges d´obres de De Filippo: L´Art de la Comédia, dirigit per Xavier Albertí amb Lluis Homar com a protagonista al TNC (2015) i de Natale in casa Cupiello (1931), estrenada per La Perla 29 a la Biblioteca de Catalunya (2013).

Pels que vulguin saber més d´Eduardo de Filippo, a més de les seves obres escrites i traduïdes al català i al castellà, podeu trobar via Amazon, algunes de les pel.lícules que va dirigir i interpretar i especialment una deliciosa sèrie de 10 DVDs, sota el títol d´Il Teatro di Eduardo que ofereix deu de les seves millors obres, dirigides i interpretades per ell mateix a la televisió italiana. Aquesta edició va ser distribuïda pel Corriere della Sera el 2014.

Pels interessats en les arrels i particularitats de la cançó napolitana, fonamental en el panorama operístic i de la cançó mediterrànea i del sud d´Europa, busqueu a youtube l´extraordinària pel.lícula documental-musical, Passione, dirigida per John Turturro el 2010. Recentment hi ha hagut un passi a la BiblioMusiCineteca, comentat pel periodista napolità Paolo Basurto i se n´esta preparant un altre, www.bibliomusicineteca.com

ferranbaile@gmail.com