Bodas de sangre

informació obra



Direcció:
Oriol Broggi
Intèrprets:
Ivan Benet, Nora Navas, Pau Roca, Clara Segura, Montse Vellvehí
Composició musical:
Joan Garriga, Frans Krása
Interpretació musical:
Joan Garriga, Marià Roch, Marc Serra
Escenografia:
Oriol Broggi
Vestuari:
Berta Riera
Il·luminació:
Pep Barcons
So:
Damien Bazin
Vídeo:
Francesc Isern
Ajudantia de direcció:
Anna Castells
Autoria:
Adolf Hoffmeister
Coreografia:
Gil Roman
Sinopsi:

La tragèdia és l'element fonamental d'aquesta història plena de simbolismes en la qual els costums i la tradició desfermen la tragèdia en la vida d'uns personatges guiats pels seus impulsos vitals. Passions, gelosia, sentiments ombrívols i, com a final, una mort que només la força de l'amor és capaç de vèncer. Oriol Broggi, director del muntatge, ha vist l'obra com un llarg poema protagonitzat pel nuvi i la núvia, per Leonardo i la seva dona. Al voltant d'ells es desenvolupa un seguit d'escenes marcades per les entrades i sortides d'uns personatges forts i secs, habitants d'un paisatge fet del blanc de la calç de les parets i del vermell de la sang. Un planter d'actors i actrius excepcionals, entre els quals Clara Segura i Nora Navas, donen vida a un muntatge on la música té, també, un protagonisme especial. I és que la interpreta, en directe, Joan Garriga, un acordionista i cantant que ha donat vida a dos projectes musicals que han quedat incrustats en la memòria musical de tota una generació de catalans i catalanes: Dusminguet i La Troba Kung-Fú.

Signa la posada en escena Oriol Broggi, un director premiat repetidament per muntatges com ara L’orfe del clan dels Zhao, Incendis i Antígona, però que ha signat també posades en escena tan recordades com Al nostre gust, una creació del 2015; Una giornata particolare, d'Ettore Scola o Cels, de Wajdi Mouawad.

Espectacle finalista al Premi de la Crítica 2017

Finalista a la direcció (Oriol Brogi) al Premi de la Crítica 2017

Finalista a l'actriu (Nora Navas) al Premi de la Crítica 2017

Premi de la crítica 2017 a la composició musical (Joan Garriga)

Finalista a la il·luminació (Pep Barcons) al Premi de la Crítica 2017


Crítica: Bodas de sangre

30/06/2017

Un Lorca honesto

per Enid Negrete

Coincidiendo con el 80 aniversario del fusilamiento del poeta andaluz Federico García Lorca (1898-1936), la Biblioteca Nacional de Cataluña y la compañía Perla29, montan una de sus obras maestras: Bodas de Sangre (1933). Una tragedia poética y profunda, que retrata una España doliente y atada a ideas casi medievales, mientras vive pasiones inconfesables. 

La propuesta de Oriol Brogi es un ejercicio de honestidad, sin fiorituras ni recovecos. Clara, precisa y sin aspavientos, logra dar una lectura fidedigna al texto, más tendiente al tono melodramático que al trágico, pero con la verdad que requiere la obra. Pareciera que son los objetos los que encarnan a los personajes y que cada vez que un actor los usa se impregna de ese carácter. Una propuesta novedosa e interesante, que permite ver la versatilidad actoral de los integrantes de esta compañía y que plantea un juego escénico interesante. 

Cuenta con un elenco homogéneo, muy sólido y compenetrado, que complementa con el trabajo de tres músicos en escena, de muy buena calidad. Quizá se podría pedir más pasión en la relación de los prófugos, pero se agradece mucho que nunca se caiga ni en los gritos, ni en sentimentalismos excesivos, lugar común de las representaciones de las tragedias lorquianas. 

A pesar del buen trabajo del conjunto no se puede dejar de subrayar la actuación de Clara Segura como la novia y de Nora Navas en el papel de la madre, ambas con una profunda contención emotiva y una trayectoria impecable a lo largo de la obra. También hay que destacar la participación de Juguetón, el caballo, en escena, usado como una metáfora visual muy acertadamente.

El espacio de la Biblioteca Nacional de Cataluña es un recinto ideal para el teatro. Versátil, hermoso y acogedor, ya lo hemos disfrutado antes en ambientes muy diferentes, pero la verdad es que el manejo del espacio, su estética y la iluminación de Pep Barcons son muy disfrutables.

Es realmente un gusto ver que la gente llene todos los lugares del teatro para ver un texto así, que se disfrute tanto de la poesía de Lorca y de este retrato de una sociedad que queremos creer que ha desaparecido.