Claudia

informació obra



Producció:
La Conquesta del Pol Sud , Centre d'Arts Escèniques de Terrassa
Autor:
Claudia Victoria Poblete Hlaczik, Carles F. Giua, Eugenio Szwarcer
Intèrprets:
Claudia Victoria Poblete Hlaczik, Carles F. Giua, Eugenio Szwarcer, Juan Domínguez
Direcció:
Carles Fernández Giua, Juan Domínguez
Escenografia:
Eugenio Szwarcer
Vídeo:
Eugenio Szwarcer
Il·luminació:
Luis Martí
So:
Damien Bazin
Ajudant de direcció:
Aina Pociello
Estrena:
Grec 2016
Sinopsi:

Segur que encara recordeu Nadia (Grec 2014), la història d'una jove afganesa explicada per ella mateixa en format de documental escènic. La signava La Conquesta del Pol Sud, una companyia que ara torna a combinar el llenguatge teatral i la investigació periodística. Així sorgeix aquesta nova peça basada en la història de la Claudia Victoria Poblete Hlaczik, una enginyera de sistemes, aficionada a la ciència ficció, que viu a Buenos Aires i que, amb vint-i-dos anys, va descobrir que era filla de desapareguts i que havia viscut una vida inventada amb uns pares que, de fet, no eren els seus.

El seu cas va marcar un punt d'inflexió a l'Argentina, ja que va suposar el principi del final de la impunitat dels comandaments militars. L'experiència vital de la Claudia arriba a escena en forma d'un relat fragmentari, conduït per ella mateixa, que interactua amb imatges documentals i material procedent de la investigació de la companyia al nord de l'Argentina.

Eugenio Szwarcer, finalista en la categoria eines digitals. Premis de la Crítica 2016

Espectacle finalista en la categoria de noves tendències. Premis de la Crítica 2016

Crítica: Claudia

29/07/2016

Novament, una lluita sobre la dignitat de la dona víctima a càrrec de la Conquesta del Pol Sud

per Jordi Bordes

La Conquesta del Pol Sud signa la seva segona obra de la trilogia sobre la història i la identitat. Claudia és, com Nadia, una lluita sobre la dignitat de la dona víctima. La història d'aquesta filla de desapareguts de la dictadura argentina és el material central de l'obra. Altra vegada, Carles F. Giua i Eugenio Szwarcer acompanyen el testimoni a escena. Revelant-se que no són actors ni personatges, si no ells mateixos que han anat a buscar Claudia perquè expliqui el seu cas. En aquesta ocasió, els dos convidats de pedra pregunten menys, deixen que s'expliqui la mateixa testimoni. Això sí, va molt més acompanyada per un vídeo documental que, si no arriba ser màgic com el de Nadia, ensenya llocs i infinits dins de l'Argentina que proven d'abastar la immensitat del dolor amb unes immenses cataractes d'Iguazú. O de revelar el paradís de Ganímides a partir dels observatoris enmig del desert.

La Conquesta del Pol Sud van començar la seva singladura amb el títol d'aquest espectacle. Volien fer un teatre molt social. La Conquesta... (Sala Beckett 2010) va ser una primera aproximació a partir d'un fet històric, aprofitant el text de Manfred Karge. Ara el seu teatre document és directe, en primera persona, d'uns testimonis amb un gran secret (fruit d'una injustícia) a revelar i que, molt encertadament es distancien del melodrama i prefereixen tancar cada capítol d'una manera vital. A Claudia, l'esperança i la veritat és Guada (i els seus germans més petits). Tenir present la memòria ha d'impedir que la historia repeteixi els errors, que les famílies puguin consolar mínimament la seva ànima ferida de per vida.