'Dona’ és una veu femenina, o poden en ser tres, o poden ser les veus de totes les dones i homes del món que desitgin comprometre’s amb un món on la humanitat recuperi la llum per la qual va ser creada. Parla de la soledat i les relacions. Una dona que ha d’assumir una vida que mai no va voler. La soledat de tots nosaltres davant de fets que ens repugnen i ens qüestionen com som. La prostitució és un dels grans temes a debatre. La prostitució és el mal. El major mal de la nostra societat. Un mal tan arrelat que cal posar-lo dalt de l’escenari per enfrontar-s’hi. Ja no val mirar cap a l’altra banda quan parlem d’uns fets que fan avergonyir la societat sencera. I volem fer-ho abans no sigui massa tard, tot i que ja és massa tard.
Evidentment, allò que utilitzi la paraula estigmatització mai es pot considerar una lectura adequada. Perquè l'aportació de les ulleres liles sobre el gènere (imprescindible i alliberador en molts sentits, per a tothom) ens ha portat a qüestionar cada concepte, afegint-li una mirada molt més àmplia, quasi panoràmica que prefereix parlar de persones abans que d'homes i de dones, o de masculinitats i feminitats. Queralt Riera és una insubornable dramaturga i directora que sempre ho repregunta tot. Des del principi. Una feina àrdua però honesta per mirar d'obrar a favor de les persones menys desfavorides i assenyalar els privilegis dels altres (habitualment una minoria molt més concreta).
El drama situa el secret de tres generacions: àvia, mare i filla. Hi ha dues maneres de relacionar-se amb la vida de cada una d'elles si és davant o darrere les llums de neó. És un mur que pot marcar el món interior i l'exterior i alhora la llibertat o les obligacions. En la relació de les tres hi ha una habitual aspror, de rebel·lió en contra de la mare. No és només una rebequeria adolescent; s'hi arrossega una esquerda més grossa que es formula amb metàfores i que es desvetllarà el tall cap al final (pel que no es pot desvetllar). En tot cas, Riera torna a inspirar-se en els mites clàssics (L'amor no és per a mi (va dir Medea)) per evidenciar que el patró de domini es repeteix. La pregunta pertinent és si, avui, les mateixes dones s'han de seguir menystenint. La noció de ser abusada (sigui en el món de parella, o en un camp de la prostitució) hauria de provocar un rebuig i una altra sortida. Aquestes dies, al Versus Glòries, Pols de diamant, planteja l'ofici de xapero sense voler jutjar, aprofundint, això sí, amb la mala consciència d'un dels personatges de l'acció.
Dona forma part de la trilogia dels abusos, escrita per Riera (s'hi inclou Pruna i Jo Porn, tu porno), que es programarà aquesta temporada a l'Escenari Brossa del Centre de les Arts Lliures. Si Marc Chornet (que ara ha anunciat que plega a la direcció artística d'aquest espai) va proposar al seu primer any un petit encàrrec a partir del lema Greta and Friday a Albert Mestres (Amor pur) i Queralt Riera (Amor mor), ara torna a destacar el treball d'una autora valenta, de grans minories.
El text breu i poètic compta amb una notable coreografia, que dona aire al quadre i, tot de cop, projecta les veritats amagades o el dolor que fereix "com les pues d'un eriçó". Les tres actrius Annabel Castan, Anna Güiell i Alba Sáez saben trobar la contenció de la paraula i el ritme de moviment. La coreografia i el vestuari són dos elements indispensables per connectar i empatitzar amb una obra volgudament freda, esmolada com un ganivet per tallar sushi.
Aquesta obra suposa un altre comiat inesperat. Les Antonietes, després d'una llarga carrera (sovint amb la direcció d'Oriol Tarrason tot i que es van presentar a Barcelona amb una fresca adaptació de la Mequinensa de Jesús Moncada, al 2007) decideixen tancar aquesta etapa per obrir-ne una altra. Com a petit homenatge, deixem un recull de les obres presentades (amb l'hipervincle respectiu, si hi hem trobat l'article sigui a Recomana o en algun altre mitjà digital anterior al nostre web).
2007: L'Aigua.
2009: El mal de la joventut
2011: Molt soroll per res
2013: Stockmann
2014: Vània
2014: Shake-spirit
2015. Somni americà
2016: Un tramvia anomenat desig
2016: Mambo
2018: Othello
2019: Un dia qualsevol
2023: Kiss me love