Entre el Tigris i l’Eufrates, en aquell punt on va aparèixer la civilització occidental i que és, a la vegada, la porta d’orient, va néixer una de les històries més antigues del món, l’epopeia sumèria que recrea les vivències, cap al 2700 abans de Crist, de Guilgamesh, rei de la ciutat d’Uruk. Entre les tauletes de fang que van aparèixer a les restes de l’antiga Nínive i altres zones de l'Orient Pròxim hi havia fragments d’una obra, El poema de Guilgamesh, que conté algunes de les històries més populars del món occidental, entre les quals el cèlebre episodi del diluvi universal. És la història d'un home que va voler desafiar la mort i va somiar amb la immortalitat. Però aquesta història d’amistat i de descens als inferns que ha passat per tantes mans, que té tantes versions i que ha estat explicada per tantes boques i en tantes llengües diferents no té una única versió veritable, sinó moltes. D’aquí que, avui, es pugui narrar la història amb una certa llibertat, com fa Oriol Broggi, director artístic de La Perla 29, en un muntatge de gran format que promet transportar l’escenari del Teatre Grec als primers moments de la nostra civilització.
Un terra de sorra, una il·luminació lateral, la posta de sol, dansa i moviment, unes guitarres que ens recorden que, de fet, som a la riba del mar Mediterrani... Són elements que La Perla 29 ha fet servir sovint en els seus muntatges i que, en aquesta ocasió, també formaran part de la funció, durant la qual es potenciarà l’aspecte tel·lúric que ja té de per si l’escenari de Montjuïc. Diran el text, una recitació sòbria i tranquil·la ideal per ser escoltada sota un cel estelat, un repartiment excepcional d’actors i actrius disposats a oferir-nos una altra versió de la història, tan tranquil·la com plena de misteri.
Un ritme que, per sort, comença a accelerar-se quan apareix el sempre solvent Lluís Soler. Soler agafa una cadira i, com si es tractés d’una faula infantil, comença a explicar al nostre heroi que - atenció espòiler -, que “la vida s’escola entre els dits i l’únic que pots fer és viure-la”. De fet, El poema de Guilgamesh acaba sent ben bé això: una faula infantil massa narrada i, a estones, massa literal, com quan Soler parla d’un colom i aquest apareix projectat a la paret del fons. Potser no calia.
Cal dir, però, que és interessant i fins i tot necessari posar en escena un text totalment oblidat com el de Guilgamesh i comprovar, per exemple, l’impacte que va tenir en l’Odissea d’Homer o, fins i tot, en l'Antic Testament. El contingut (molt masclista, per cert) i la manera d’explicar-nos-ho, ens pot interessar més o menys, però mai està de més recordar que hi ha vida més enllà de l’eurocentrisme.
Llegiu la resta de la crítica a El Nacional.