El zoo de vidre. Martina Cabanas.

informació obra



Direcció:
Martina Cabanas Collell
Autoria:
Tennessee Williams
Companyia:
La Perla 29
Sinopsi:

El zoo de vidre és un espectacle idoni per engegar investigacions escèniques, obres que mostrin les costures del seu muntatge. Això és el que busquem amb la directora Martina Cabanas: es tracta d’aconseguir aixecar la història amb una estètica d’assaig, deixant que la força interpretativa de quatre actors i actrius ens colpegi amb la duresa i la humanitat del drama que estarem vivint junts. 

El zoo de vidre és el retrat d’una família dels Estats Units de 1930, que travessa l'abisme que s’obre entre les esperances de futur i les crues possibilitats reals. En el petit pis dels Wingfield, Amanda malva per assegurar el que per ella seria un futur millor per als seus dos fills adults, Tom i Laura, mentre arrossega la frustració d’haver estat abandonada pel seu marit.

Tom, que actua també com a narrador de la història, és un jove poeta que treballa en un magatzem per sostenir la família, però desitja viure aventures i escapar de la sobreprotecció de la seva sufocant mare. Laura és la germana petita, una noia tímida i tancada en si mateixa i les seves figuretes de vidre, a qui la seva coixesa suposa una gran xacra per relacionar-se amb el món exterior i donar sortida a les seves il·lusions romàntiques. El gran cop de realitat començarà quan Amanda decideixi empènyer-se a buscar un pretendent per a Laura i evitar, així, que els seus dos fills pateixin el que ella ha hagut de viure.


Crítica: El zoo de vidre. Martina Cabanas.

29/04/2024

Perdre les claus del codi

per Jordi Bordes

Celebrem que la Biblioteca de Catalunya brindi oportunitats a noves direccions. A què els convidin a equivocar-se. Dit això, atenguem perquè la peça s'ensopega i trenca el dolor desesperant (fins al punt que el públic se li escapa el riure, com si fos un quadre de personatges patètics, pensats en clau de comèdia). Zoo de vidre és una icona de les que cal tenir una idea molt hàbil per sortir-ne ben parat. És cert que Oriol Broggi beu de la tradició de Fabià Puigserver d'atrevir-se a recuperar espectacles que han quedat en el record com a produccions icòniques periòdicament, conscient que seria difícil superar la catarsi.

La directora Martina Cabanas Collell que, pràcticament, debuta a Barcelona (tot i que ja ha treballat a Madrid i Buenos Aires) volia jugar amb tres elements: la metateatralitat inicial (el públic veu com si fos un dels primers passis de l'obra, en un assaig); l'expressionisme de la mare i els dos germans que malviuen i només el desig d'un futur millor els permet escapar d'aquell ambient humit i humil; i finalment, l'arribada de Jim (el que hauria de ser el pretendent) busca un quadre de realisme, que aclapara. Tennessee Williams insistia que en el seu teatre hi havia molt de simbolisme, de frustracions amagades i s'empipava quan la pantalla gran només sabia transmetre la buidor d'uns personatges perdedors, d'una realitat generalitzada en una Amèrica desarmada pel crack del 1929. Per això, després d'haver gaudit de l'èxit es va recloure en el seu teatre maleït, incòmode que trencava amb l'star system de La rosa tatuada, La nit de la iguana, o Un tramvia anomenat desig. A El zoo de vidre hi ha, com a obra primerenca, aquesta intensitat latent, encara. La veritat és que, tot i la voluntat de marcar aquestes tres capes que, serien difícilment conciliables, acaba dominant un realisme aclaparador. L'aire d'assaig es difumina amb un cop d'aire. El simbolisme manté els mateixos ressorts que els del realisme. I, per acabar-ho d'adobar, la voluntat de fer massa dramàtics els personatges els acaba donant un punt d'excentricitat, de raresa, que el públic del diumenge a la tarda (el dia que Tom sempre fuig amb els fantasmes del cinema) els va confondre amb farsa. Aquesta és la prova del cotó que demostra que l'alquímia no està ben resolta, lamentablement.

La pega d'El zoo de vidre és que la peça llegeix una relació de família caducada: la dona, autoenganyant-se esperant el marit; la determinació que la seva filla es casi per a salvar el present. Josep Maria Pou va ser llest i en va voler destacar el paper d'en Tom, com a autobiografia de Williams, que volia trencar amb els convencionalismes. Cal dir que el treball dels quatre actors (David Anguera, Laura Conejero, Clara Moraleda i Roger Torns) és generós i amb escenes d'afinada nostàlgia. Que hi hagi el piano en directe sonant com una melodia personal, que difereix del disc de vinil ratllat, li dona una calidesa preciosa.

La Perla29 assumeix com un deure pujar a escena textos dramàtics reclosos en les estanteries durant anys. Aquesta és la raó per fer un Cyrano, La presa, o un Dansa d'agost, o La reina de la bellesa de Leenane,.... , per citar-ne només algunes d'un llistat inacabable. També aquesta temporada ha volgut obrir l'espai a noves propostes, sent de sala acollidora. Els ha funcionat molt bé amb espectacles consolidats com Travy i s'ha patit més en les invitacions a equivocar-se com aquest o el d'Artemi, el cambrer abstemi.