Tant les representacions de Là en el marc del Grec 2018 Festival de Barcelona com el retorn del muntatge al Teatre Lliure de Gràcia durant la passada temporada van haver de penjar el cartell d'"exhaurides les localitats", de tan ràpidament com va córrer el boca-orella sobre una companyia formada per la francesa Camille Decourtye i el català Blaï Mateu Trias, però també per uns animals que són part essencial en la poètica dels seus muntatges. A Là era un corb i, aquest cop, seran un cavall i alguns coloms, a més d'uns quants col·laboradors, bona part acròbates, que comparteixen l'escenari amb la parella titular. Falaise (penya-segat o precipici en francès) és, efectivament, la segona part d'un díptic que naixia amb la idea d'explorar les oposicions, els contrastos, entre un blanc i un negre que tenyien les plomes de l'au però que també s'escampaven a poc a poc per tot el muntatge. Aquests mateixos colors, el blanc i el negre, tornen a tenyir l'escenari i els vestits dels intèrprets, uns artistes que protagonitzen una mena de ritual o cerimònia en moviment que troba la seva força en la unitat d'un grup impulsat per una mateixa energia. Treballen i dansen plegats i a l'uníson sense renunciar, però, a les seves personalitats particulars i prenent cadascun els seus propis riscos. Tot passa en un espai a diferents nivells que permet que els artistes evolucionin, pugin, baixin, caiguin o llisquin mentre el cavall i els ocells es mouen lliurement per l'escena.
Premi en la categoria d'espectacle Premis de la Crítica 2019
Premi en la categoria d'espai escènic Premis de la Crítica 2019
Premi en la categoria d'espai sonor Premis de la Crítica 2019
Finalista a direcció Premis de la Crítica 2019
Finalista a vestuari Premis de la Crítica 2019
Deberíamos poder ver las dos partes de este díptico en una sola sesión. Porque son su cara y su reverso. Si en Là se ponía el acento en las relaciones de pareja, con sus infinitos matices; en Falaise se extiende a una singular comunidad todo aquel cúmulo de emociones que tiene la ruptura como eje de significación. La de las paredes, blancas y negras en cada espectáculo; la de los personajes, Camille Decourtye i Blai Mateu Trias en el centro del paisaje, con un cuervo en la primera; caballo y palomas como amistades más próximas en esta pieza. Conviven en su singular espacio y tiempo con intérpretes descomunales: conocíamos en la compañía el trabajo de Noëmie Bouissou i Julien Sicard a las acrobacias; se les añade al juego de apariciones verticales y caídas imposibles el increíble Martí Soler Gimbernat; también Guillermo Weickert, bailarín de personalidad arrolladora, que comparte especialidad con Claire Lamothe; y uno de los actores más camaleónicos del panorama actual: Oriol Pla. Citar cada uno de ellos es un ejercicio de justicia. Circo, danza y artes plásticas: este es el cóctel. Y alguna verdad dispensada con parsimonia aquí y allá, sin intención de resultar doctrinal: no vamos muy bien, van repitiendo. Ese escenario podría ser las calles de cualquier ciudad: con su borracho; una novia abandonada y deambulando sin destino; un grupo de amigos de fiesta y una banda de músicos callejeros. Podrían ser estos personajes o cualquier otro. Condenados todos para siempre: convivir, mirarse, tocar, ayudarse, ignorar, mezclarse, separarse, saltar, correr y precipitarse. Una rueda infinita de posibilidades que todo lo abarca. Y en la cual parece que solo tienen una tímida esperanza, aunque resulte más que suficiente. Desde este punto de vista, Falaise es menos transparente que la primera parte. Es más bronca, menos luminosa. Más cercana a la realidad: nada es un cuento de hadas. Pero sí una magia incontestable con la que Baró d’evel dibuja nuestra relación con lo más esencial de la vida. Se agrietan los vestidos de la apariencia como muda el gusano en su crisálida: esa bellísima escena lo resume todo.
Publicat a la Revista Susy-Q de Danza número 74