La importància de ser Frank. La Brutal

informació obra



Dramatúrgia:
David Selvas, Cristina Genebat
Traducció:
Cristina Genebat
Intèrprets:
Laura Conejero, Mia Esteve, Paula Jornet, Paula Malia, Norbert Martínez, Ferran Vilajosana/ Miki Esparbé, Jaume Madaula/ David Verdaguer
Escenografia:
Jose Novoa
Vestuari:
Maria Armengol
So:
Lucas Ariel Vallejos
Composició musical:
Paula Jornet
Direcció Musical:
Pere Jou
Ajudantia de direcció:
Sandra Monclús
Caracterització:
Paula Ayuso
Assesoria de moviment:
Pere Faura
Producció:
TNC, La Brutal
Sinopsi:

La gloriosa trajectòria d’Oscar Wilde va quedar arruïnada sobtadament amb la condemna a dos anys de presó que l’acusava d’indecència per la seva vida privada, només tres mesos després d’haver estrenat aquesta comèdia.

L’escriptor, que no es refaria d’un cop tan dur, ja havia denunciat sovint la hipocresia d’una societat cada cop més conservadora i controladora sobre la intimitat dels seus ciutadans. Una hipocresia que, de manera premonitòria, esdevindria la protagonista d’aquesta deliciosa obra mestra sobre els embolics amorosos de dos joves britànics i les seves secretes dobles vides, la qual anticipa algunes de les principals avantguardes del segle XX.

Finalista a espectacle dels Premis de la Crítica 2018

David Verdaguer finalista a actor dels Premis de la Crítica 2018

Laura Conejero finalista a actriu dels Premis de la Crítica 2018

Paula Jornet, Premi a música original/adaptada dels Premis de la Crítica 2018

Laura Armengol, finalista a vestuari als Premis de la Crítica 2018

Paula Jornet, finalista a revelació a Premis de la Crítica 2018

Crítica: La importància de ser Frank. La Brutal

23/07/2018

Oscar Wilde i La la Land

per Ferran Baile

Una original, enginyosa, respectuosa i encertada adaptació del clàssic d´Oscar Wilde, amb una no menys enginyosa aclucada d´ull al modern musical La, la, land, que inspira diversos números musicals molt ben inserits dins de l´obra (especialment deliciós el de la Melmelada).  L´actor i aquí director David Selvas i l´actriu i aquí dramaturga i traductora Cristina Genebat han aconseguit mantenir l´essència de l´obra, d´una de les obres més aconseguides de Wilde, situant-la en un entorn intemporalment actual.  A més li han sabut donar uns toc de musical que potencia la frescor i el ritme de la posta en escena i compten amb un repartiment impecable que combina maduresa i joventut. Els joves amics bon vivents, inventors de germans calaveres (Algernon Moncrieff i John Worthing, falsos Franks), són en David Verdaguer i en Jaume Madaula (que substitueix Micky Esparbé, que va ser qui la va estrenar al TNC). Les joves enamoradisses i somiadores (Cecily Cardew i Gwendolen Fairfax), que són qui acaben revolucionant i transformant la estructurada realitat, són la cantant-músic-actriu Paula Jornet, autora també de les musiques, brillantíssim debut teatral, i l´actriu-cantant Paula Malia. En el paper de Lady Bracknell, l´ortodoxa i radical defensora dels valors morals de la societat victoriana, Laura Conejero, extraordinària, ens ofereix tota una lliçó actoral, amb un perfecte domini del to, el gest i els silencis. Mia Esteve és la distreta institutriu (Leticia Prism) que genera tot l´embolic dinàstic i qui lloa amb encís l´amor madur. Norbert Martínez es desdobla entre el sorneguer majordom (Lane)  i el sàtir reverend (Canon), a més de fer percussions i tocar el piano. Tots ells es mouen amb ple i coral encert dins d´una encertada escenografia estil plató televisiu, transformant el saló londinenc i la mansió fora de Londres, en un ampli apartament amb finestral que dona al jardí,  de José Novoa. Estrenada a la Sala Petita del TNC, el 3 de maig amb una permanència d´un mes, fins el 10 de juny, exhaurint totes les localitats, torna ara a un teatre amb més aforament convertint-se amb una de les estrenes teatrals més recomanables d´aquest estiu.

L´obra i Oscar Wilde

The importance of being Earnest (a Catalunya traduit per Frank per jugar amb el doble sentit amb la franquesa, en anglès earnest vol dir seriós), va ser estrenada el 14 de febrer de 1895, just tres mesos abans que Oscar Wilde (Dublin-1854-París-1900), fos empresonat al llarg de dos anys per la seva tendència homosexual.  Aquesta obra perfecte en la seva estructura d´alta comèdia romàntica amb final feliç, ha estat comparada al Somni d´una nit d´estiu de Shakespeare. Dins del joc d´embolics, aparentment intranscendent dels seus, aparentment frívols protagonistes, hi ha una sàtira plena de profunditat de la societat conservadora i els seus hipòcrites valors. Els diàlegs i les repliques són brillants i estan plenes d´un càustic cinisme. Us aconsellem la compra del llibre a la sortida del teatre. També el trobareu amb facilitat i amb edicions diverses a qualsevol llibreria.

Versions cinematogràfiques

El 1952 es va fer la primera versió dirigida per Anthony Asquith (Pygmalion, Hotel Internacional, El Rolls Royce amarillo..) i el 2002, es va fer una nova versió amb un repartiment de luxe en el que hi eren Ruppert Everett, Colin Firth i Judi Dench. Per YouTube, es pot veure la versió de Estudio 1-TVE, amb Lola Herrera, Francisco Valladares, Margot Cottens y Rafael Alonso, entre d´altres, dirigida per Juan Guerrero Zamora. Aquella històrica i remarcable televisió en blanc i negre i aquells inoblidables Estudio 1.  

Sobre la vida d´Oscar Wilde, cal destacar tres pel.lícules. Dues realitzades l´any 1960, Oscar Wilde, portagonitzada per Robert Morley i Los procesos de Oscar Wilde, amb Peter Finch de protagonista i amb James Mason, de co-protagonista. En data més recent, Wilde, estrenada  1997 i protagonitzada per Stephen Fry.  

La Brutal Produccions

Va ser creada i està dirigida per David Selvas (21-12-1971), el 2011 i ha produït diset muntatges entre ells Don Juan, amb Julio Manrique, i Santa Nit, la primera obra teatral de Cristina Gebenat, que conjuntament amb Julio Manrique, forma  part de l´equip de gestió. www.labrutal.com

Les dues Paules

A la Paula Malia (1990),  segur que la identifiqueu dins del grup musical humorístic The Mamzelles (www.facebook.com/The-Mamzelles), i el 2016, va protagonitzar un episodi dins la sèrie Cites a TV3.

La Paula Jornet (Sant Cugat del Vallès, 1996), va créixer en la sèrie televisiva La Riera des dels 13 anys. Dins del món musical és coneguda com a Pavvla i va gravar el seu primer disc, Creatures, desprès d´una estància a Anglaterra, el 2016, iniciant una gira per diversos països que va finalitzar el 10 d´abril a la Sala Apolo de Barcelona.  http://luup.cat

Altres versions de l´obra estrenades a Barcelona

El 2011, al Teatre Gaudí, dirigida per Iván Campillo, amb Laura Sancho, Miquel Agell, Ferran Castells, Clara Galí, Manel Solàs i Montse García Saguès. Dos notables muntatges en els darrers anys. El 2015-16, dirigida per Emilià Carilla al Teatre Akadèmia,  amb Cristina Cervià, Àngela Jové, Marc García Coté, Toni Más, Enka Alonso, Silvia Forns i Victor Pí.

Text : ferranbaile@gmail.com

Una original, enginyosa, respectuosa i encertada adaptació del clàssic d´Oscar Wilde, amb una no menys enginyosa aclucada d´ull al modern musical La, la, land, que inspira diversos números musicals molt ben inserits dins de l´obra (especialment deliciós el de la Melmelada).  L´actor i aquí director David Selvas i l´actriu i aquí dramaturga i traductora Cristina Genebat han aconseguit mantenir l´essència de l´obra, d´una de les obres més aconseguides de Wilde, situant-la en un entorn intemporalment actual.  A més li han sabut donar uns toc de musical que potencia la frescor i el ritme de la posta en escena i compten amb un repartiment impecable que combina maduresa i joventut. Els joves amics bon vivents, inventors de germans calaveres (Algernon Moncrieff i John Worthing, falsos Franks), són en David Verdaguer i en Jaume Madaula (que substitueix Micky Esparbé, que va ser qui la va estrenar al TNC). Les joves enamoradisses i somiadores (Cecily Cardew i Gwendolen Fairfax), que són qui acaben revolucionant i transformant la estructurada realitat, són la cantant-músic-actriu Paula Jornet, autora també de les musiques, brillantíssim debut teatral, i l´actriu-cantant Paula Malia. En el paper de Lady Bracknell, l´ortodoxa i radical defensora dels valors morals de la societat victoriana, Laura Conejero, extraordinària, ens ofereix tota una lliçó actoral, amb un perfecte domini del to, el gest i els silencis. Mia Esteve és la distreta institutriu (Leticia Prism) que genera tot l´embolic dinàstic i qui lloa amb encís l´amor madur. Norbert Martínez es desdobla entre el sorneguer majordom (Lane)  i el sàtir reverend (Canon), a més de fer percussions i tocar el piano. Tots ells es mouen amb ple i coral encert dins d´una encertada escenografia estil plató televisiu, transformant el saló londinenc i la mansió fora de Londres, en un ampli apartament amb finestral que dona al jardí,  de José Novoa. Estrenada a la Sala Petita del TNC, el 3 de maig amb una permanència d´un mes, fins el 10 de juny, exhaurint totes les localitats, torna ara a un teatre amb més aforament convertint-se amb una de les estrenes teatrals més recomanables d´aquest estiu.

L´obra i Oscar Wilde

The importance of being Earnest (a Catalunya traduit per Frank per jugar amb el doble sentit amb la franquesa, en anglès earnest vol dir seriós), va ser estrenada el 14 de febrer de 1895, just tres mesos abans que Oscar Wilde (Dublin-1854-París-1900), fos empresonat al llarg de dos anys per la seva tendència homosexual.  Aquesta obra perfecte en la seva estructura d´alta comèdia romàntica amb final feliç, ha estat comparada al Somni d´una nit d´estiu de Shakespeare. Dins del joc d´embolics, aparentment intranscendent dels seus, aparentment frívols protagonistes, hi ha una sàtira plena de profunditat de la societat conservadora i els seus hipòcrites valors. Els diàlegs i les repliques són brillants i estan plenes d´un càustic cinisme. Us aconsellem la compra del llibre a la sortida del teatre. També el trobareu amb facilitat i amb edicions diverses a qualsevol llibreria.

Versions cinematogràfiques

El 1952 es va fer la primera versió dirigida per Anthony Asquith (Pygmalion, Hotel Internacional, El Rolls Royce amarillo..) i el 2002, es va fer una nova versió amb un repartiment de luxe en el que hi eren Ruppert Everett, Colin Firth i Judi Dench. Per YouTube, es pot veure la versió de Estudio 1-TVE, amb Lola Herrera, Francisco Valladares, Margot Cottens y Rafael Alonso, entre d´altres, dirigida per Juan Guerrero Zamora. Aquella històrica i remarcable televisió en blanc i negre i aquells inoblidables Estudio 1.  

Sobre la vida d´Oscar Wilde, cal destacar tres pel.lícules. Dues realitzades l´any 1960, Oscar Wilde, portagonitzada per Robert Morley i Los procesos de Oscar Wilde, amb Peter Finch de protagonista i amb James Mason, de co-protagonista. En data més recent, Wilde, estrenada  1997 i protagonitzada per Stephen Fry.  

La Brutal Produccions

Va ser creada i està dirigida per David Selvas (21-12-1971), el 2011 i ha produït diset muntatges entre ells Don Juan, amb Julio Manrique, i Santa Nit, la primera obra teatral de Cristina Gebenat, que conjuntament amb Julio Manrique, forma  part de l´equip de gestió. www.labrutal.com

Les dues Paules

A la Paula Malia (1990),  segur que la identifiqueu dins del grup musical humorístic The Mamzelles (www.facebook.com/The-Mamzelles), i el 2016, va protagonitzar un episodi dins la sèrie Cites a TV3.

La Paula Jornet (Sant Cugat del Vallès, 1996), va créixer en la sèrie televisiva La Riera des dels 13 anys. Dins del món musical és coneguda com a Pavvla i va gravar el seu primer disc, Creatures, desprès d´una estància a Anglaterra, el 2016, iniciant una gira per diversos països que va finalitzar el 10 d´abril a la Sala Apolo de Barcelona.  http://luup.cat

Altres versions de l´obra estrenades a Barcelona

El 2011, al Teatre Gaudí, dirigida per Iván Campillo, amb Laura Sancho, Miquel Agell, Ferran Castells, Clara Galí, Manel Solàs i Montse García Saguès. Dos notables muntatges en els darrers anys. El 2015-16, dirigida per Emilià Carilla al Teatre Akadèmia,  amb Cristina Cervià, Àngela Jové, Marc García Coté, Toni Más, Enka Alonso, Silvia Forns i Victor Pí.

Text : ferranbaile@gmail.com