Una partida de pòquer serveix d’excusa a un dels grans noms de la dramatúrgia britànica per posar en escena un joc de cartes i testosterona, una comèdia d’homes que parla, entre altres coses, de pares i fills.
Després d’haver interpretat en John de Senyoreta Júlia al Grec 2012, Julio Manrique torna a submergir-se en el món teatral del britànic Patrick Marber. Ho fa dirigint una peça que l’autor va escriure quan encara era un desconegut i que, en clau masculina, utilitza una partida de pòquer per parlar de temes que van més enllà del joc. I és que, com diu un dels personatges de l’obra al restaurant on passa tot (a Londres en l’original, a Barcelona en aquesta posada en escena), “no es juga a les cartes, es juga a l’home”. Sis personatges amb vida pròpia, d’aquells que només aconsegueix crear la millor escriptura teatral, transiten pel menjador i la cuina del restaurant: un cuiner, dos cambrers, el propietari del negoci, un fill amb problemes amb el joc i el seu mentor en el pòquer. Tots ells participaran en l’acte final en una partida al soterrani del local. I, entre whisky i cigarrets, cada jugada farà emergir algun dels molts temes que tracta l’obra i que van de l’amistat i la lleialtat a la veritat i la mentida passant per l’èxit i el fracàs. Quin dels jugadors ha guanyat partida en realitat?
Aquest torrent d'humanitat, de pròleg allargassat fins arribar a seure a la taula de joc, necessita pols narratiu i control de la versemblança, dues qualitats en què Manrique des de la direcció sempre excel·leix. Ni rastre de manierisme, ni un bri d'impostura, la realitat i la veritat s'obri pas gracies a encerts com, per exemple, transportar-hi l'acció original a la Barcelona dels nostres dies, amb tot de referències espacials i un català real gens forçat.
Sextet d'actors temperadíssim, cadascú refrenat o histriònic en servei dels respectius personatges. Un privilegi de planter amb un Marc Rodríguez bufonesc des del patetisme, un contundent Andreu Benito, emotiu Joan Carreras, eloqüents Andrew Tarbet i Oriol Vila i un Ramon Madaula contingut i efectiu que centra la tensió de les trames sense despentinar-se. Una obra, en definitiva, divertida i accessible, plena d'encert i solatge.