Aquests dies de confinament no hi ha teatre. Amb l'objectiu de reconfortar i acompanyar aquests dies de soledat i estranyes, moltes companyies que han penjat vídeos dels seus muntatges. Recomana, sensible a la iniciativa desinteressada dels artistes, els ordena a través del web.
Podreu accedir a les gravacions clicant la pestanya del video de les fitxes.
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Una excusa sovint utilitzada en moltes organitzacions és que quan alguna cosa no funciona, s’atribueixi a un error informàtic. L’univers de la tecnologia digital és tant complex i evoluciona tant ràpidament que resulta senzill fer-lo responsable de qualsevol eventualitat o desastre.
Però siguem sincers: malgrat la presència de les màquines a tota la nostra vida, mai no són elles les responsables dels errors. Qualsevol fallada d’un ordinador, d’un sistema o d’una xarxa només és atribuïble a les persones que els han dissenyat, programat o utilitzat. Aquesta inexistència d’errors informàtics ens deixa a tots plegats orfes d’una excusa útil, acceptada i respectada, una excusa que empara mil equivocacions.
5 personatges inmersos en el soterrani d´un departament d´informàtica d´una empresa són una mostra clara d’aquesta evidència. Malgrat la situació adversa que els amenaça –una dràstica reducció de personal-, són ells, i els seus comportaments i reaccions, allò que finalment els arrossega i determina. Es defensen a la desesperada, desconfiant els uns dels altres, i no calculen les conseqüències de les seves accions. En aquesta batalla de tots contra tots cometen el pitjor dels errors: no mantenir el cap fred i lluitar junts per intentar salvar-se.
L’obra teatral La peixera de Toni Cabré dirigida per Òscar Molina és una revisió del text L’efecte 2000, guanyador del premi Ciutat d’Alcoi de Teatre, que es va publicar a la col·lecció El galliner d’Edicions 62 l’any 2000 i que fins avui no s’havia estrenat professionalment.
Lo mejor (y lo peor) de
La peixera,
de Toni Cabré, es lo mucho que la platea puede identificarse con la trama y los personajes. La ha estrenado el Versus Teatre (estará en cartel
hasta el 29 de mayo) tras años arrinconada en las estanterías. El autor escribió y publicó el
texto, bajo el título L’efecte 2000 (premio Ciutat d’Alcoi), hace ya más de tres
lustros, cuando España iba bien y pocos advertían del tsunami que se avecinaba.
Cabré sí lo vio venir y, en su ficción, envió a cuatro informáticos a la lucha más descarnada por la supervivencia laboral. Apenas ha tenido que actualizar algún
término técnico y cambiar el título para rescatarla hoy, más vigente que nunca.
La batalla se
libra en el asfixiante sótano de una empresa, donde el equipo de informáticos
trabaja. Su jefe directo –Òscar Molina, que también dirige el montaje– les
anuncia los planes de «los de arriba» de
prescindir de sus servicios. Y ellos, que se creían los amos del cotarro, los
cerebros irremplazables para el funcionamiento
del negocio, se lanzan a despellejarse vivos
tras constatar que el jefe de la manada no los
defenderá.
La desconfianza y supuestas
traiciones disparan la espiral de violencia
que el elenco (Joan Bentallé, Miquel Sitjar, Jaume Casals y Pep Papell)
afronta con mayúscula intensidad en algunos de los pasajes. A lo
largo de una jornada, dividida en cuatro
actos, Molina consigue trazar con buen pulso el crescendo del clima de tensión
que desemboca en la tragedia, servida con
extrema fisicidad en un gran trabajo del reparto.
El más veterano
(Bentallé), rabioso por la patada tras dejarse
la piel en la empresa, desahoga su desespero en una tremenda
tunda de golpes al supuesto traidor (Papell), que se ha vendido al poder. La escena es de impacto, como también lo es cuando
arrasa con todos los objetos a su alcance, incluido algún equipo informático.
Y mientras los de abajo se despedazan, Molina asume con templanza el papel del superior sin escrúpulos también
en lucha para salvar el pellejo. Es el más inepto (incapaz de decidir qué
ordenador comprar a su hijo), pero ahí está, manejando el destino de cuatro
desgraciados. Bestias heridas a las que Cabré
culpabiliza de sus acciones. De su falta de estrategia, incapaces de unirse ante
el enemigo. Un demoledor retrato del sálvese quien pueda que domina en el
mercado, más bien jungla, laboral.