Les bruixes de Salem

informació obra



Intèrprets:
Lluís Homar, Nora Navas, Borja Espinosa, Nausicaa Bonnín, Carles Canut, Albert Prat, Carles Martínez, Míriam Alemany, Carme Sansa, Miquel Gelabert, Anna Moliner, Marta Closas, Joana Vilapuig, Núria González i Llausí , Yolanda Sey, Leticia García
So:
Jaume Manresa
Escenografia:
Beatriz San Juan
Vestuari:
Beatriz San Juan
Caracterització:
Toni Santos
Il·luminació:
Valentín Álvarez
Ajudantia de direcció:
Ester Nadal
Producció:
Grec 2016 Festival de Barcelona, Teatre Romea, Centro Dramático Nacional
Companyia:
Duo Leti i Fer
Estrena:
Grec 2016, Grec 2016
Sinopsi:

L'any passat va fer un segle del naixement d'Arthur Miller, un dramaturg l'obra del qual es caracteritza per una forta càrrega social i política, amb un esperit crític que, a Les Bruixes de Salem, al·ludeix a un episodi d'histèria col·lectiva registrat a Salem (Massachusetts) el 1692.

Una petita comunitat rural amb unes normes religioses i de conducta especialment estrictes es veu sacsejada per un rumor: una de les noies del poble és víctima d'un malefici. La sospita que hi ha bruixes a la comunitat i els enfrontaments entre colons per la possessió de terres acabaran provocant la cruel condemna a mort de prop de vint-i-cinc persones, la major part de les quals eren dones.

L'atmosfera opressiva i irracional que es viu al Salem de l'obra va ser creada, però, com a reflex de l'ambient que es vivia als EUA dels anys cinquanta, durant un maccarthisme del qual Miller mateix va ser víctima. De fet, l'any 1957 va ser acusat de desacatament al Congrés per no haver volgut revelar noms de suposats comunistes americans, una sentència que finalment va ser anul·lada.

Crítica: Les bruixes de Salem

02/07/2016

Inauguració de primera categoria!

per Jordi Bordes

Les bruixes de Salem atrapa tots els espectadors de la primera a la darrera filera de l'amfiteatre Grec amb una trama que evidencia la força de la por i l'abús de poder. Andrés Lima ha bastit una peça en què es connecta amb el públic donant referències al motiu pel qual Arthur Miller va voler escriure d'aquest fet històric. Que avui segueixi incomodant aquestes bruixes de Salem demostra que la seva lectura continua sent vàlida i necessària. El muntatge parteix d'un equip d'actors que hi aporten consistència i complexitat als seus personatges. Hi destaca la presència de Lluís Homar. Una altra vegada triomfa amb un material enrevessat però que el seu aplom el fa transparent com el vidre, fresc com l'aigua del riu. Torna a construir una catedral de paraules i emocions com ja havia fet a Terra baixa, L'art de la comèdia o El professor Bernhardi. L'obra no s'acaba en aquesta presència, ja que tots els personatges es despleguen eficaçment i servint la veritat esmunyedissa dels seus personatges i construint el fons de la postal, amb una energia ben afinada.

Miller escriu Les Bruixes de Salem com a mirall del procés de la caça dels comunistes en l'Amèrica de Mc Carthy. Avui, la caceria continua en alça, tot i que hagi sofisticat els seus mecanismes d'aillar els que atempten contra els interessos del Poder. Els personatges èpics i tràgics de Miller estan carregats de contradiccions: poden passar de defensar del blanc al negre en poca estona. En realitat es demostra "com els covards moren constantment, mentre que els valents ho fan només un cop" (com diu la tonada d’Apunto Shakespeare dels Amics de les Arts). En aquestes esquerdes de personatges llueixen les interpretacions de Nausicaa Bonnín, Anna Moliner, Nora Navas, Carme Sansa, Míriam Alamany, Borja Espinosa, Albert Prat, Miquel Gelabert, Carles Canut, Carles Martínez. Pel que fa a les noies que dansen i que esdevenen motiu d'execució excel3leixen pel seu treball d'acompanyament, de matís sonor i acolorit constant.