L'any passat va fer un segle del naixement d'Arthur Miller, un dramaturg l'obra del qual es caracteritza per una forta càrrega social i política, amb un esperit crític que, a Les Bruixes de Salem, al·ludeix a un episodi d'histèria col·lectiva registrat a Salem (Massachusetts) el 1692.
Una petita comunitat rural amb unes normes religioses i de conducta especialment estrictes es veu sacsejada per un rumor: una de les noies del poble és víctima d'un malefici. La sospita que hi ha bruixes a la comunitat i els enfrontaments entre colons per la possessió de terres acabaran provocant la cruel condemna a mort de prop de vint-i-cinc persones, la major part de les quals eren dones.
L'atmosfera opressiva i irracional que es viu al Salem de l'obra va ser creada, però, com a reflex de l'ambient que es vivia als EUA dels anys cinquanta, durant un maccarthisme del qual Miller mateix va ser víctima. De fet, l'any 1957 va ser acusat de desacatament al Congrés per no haver volgut revelar noms de suposats comunistes americans, una sentència que finalment va ser anul·lada.
Una notable i vibrant versió del clàssic contemporani d´Arthur Miller, Les bruixes de Salem,.inspirat en un fet real que va passar el 1692, al.legoria contra el fanatisme, en aquest cas religiós, i els perversos mecanismes de repressió que es valen de la por per capgirar una societat. Arthur Miller la va escriure com a metàfora sobre la “caça de bruixes”, millor dit “caça de suposats comunistes”. Una obsessiva persecució que va engegar el senador MacCarthy entre 1950 i 1956 i que el mateix Miller va patir personalment al ser acusat i desprès d´un any absolt.
Una posta en escena ortodoxa, austera i fidel al text del director i dramaturg madrileny Andrés Lima. Ha estat pensada per a sala convencional a la italiana, ja que els propers estrenes seran al Centro Dramático Nacional i al Teatre Romea, co-productors amb el Grec 2016 del muntatge. Una ben pensada escenografia de fusta neta, un espai atemporal i únic, com el vestuari, un encert de l´escenògrafa i també vestuarísta, Beatriz San Juan. Un repartiment sòlid que dona consistència a tota l´acció dramàtica liderat per un majestuós Lluis Homar, en la seva doble interpretació com a narrador-introductor al principi i com a extraordinari vicegobernador i inquisidor de justícia implacable. Al seu costat Nora Navas i Borja Espinosa, magnífics els dos, interpreten l´abnegat matrimoni víctimes directes i innocents de la histèrica bogeria persecutòria. Nausicaa Bonnín en un nou pas endavant en la seva carrera com a actriu interpreta l´astuta jove que per lliurar-se de les acusacions fingeix estar posseïda pel diable induint les seves companyes i involucrant a tort i a dret sense escrúpols. Anna Moliner, de nou eficaç i convincent, dona vida a l´ amiga que intenta desmentir les falses acusacions, però que acaba reafirmant-les en veure´s en perill. Dos veterans i grans actors, como són Carme Sansa i Carles Canut, ens ofereixen pinzellades del seu talent en dos personatges secundaris però força importants dins la trama. Destacar també la brillant interpretació que fa Carles Martínez del reverend John Hale, l´única autoritat religiosa que es revel.la contra l´allau irracional d´ acusacions i condemnes. Albert Prat, Miriam Alemany, Miquel Gelabert, Yolanda Sey, Marta Closas, Joana Villapuig i Núria González i Llausí, complementen un repartiment compacte i sense fissures. Destaquem finalment l´acurada traducció de l´escriptor Eduardo Mendoza.
L´espectacle va pujant d´intensitat a mida que avança fins arribar al seu punt culminant durant el judici. Dos hores i mitja de bon teatre que es segueixen intensament sense cap temptació de mirar el rellotge, malgrat que els seients del Grec no són precisament del tot comodes..
Amb aquest muntatge el teatre ha tornat a ser el protagonisme en l´inauguració del Grec. Fa cinc anys que havia cedit aquest privilegi al circ i a la dansa.
Les bruixes de Salem (The Crucible, títol original), és una obra que tristament torna a tenir ressonàncies actuals de les que cal prendre nota i no solsamènt mirant els Estats Units on personatges com Donald Trump, exemplifiquen un populisme racista. A la mateixa Europa s´estan produint moviments inquietants que demonitzen els immigrants com a causa de tots els mals.
El que va passar el 1692, no va ser solsamènt a Salem, si bé va ser en aquesta població on es van produir els fets més rellevants, també va afectar tres comptats més de Massachusets (Essex, Suffolk, Middlesex). Més de 150 persones varen ser detingudes i empresonades. Dinou varen morrir a la forca (14 dones i cinc homes), una persona va ser lapidada y altres varen morir a la pressó. Aquests fets han estat portats al cinema i a la televisió en diverses ocasions. Les dues versions més reconegudes han estat Les sorcières de Salem (1957), protagonitzada per Simone Signoret i Yves Montand, just quatre anys desprès del seu estrena i mentre Arthur Miller era encausat dins la “caça de bruixes” als Estats Units, i la més recent, El crisol (1996), amb Daniel Day Lewis i Wynona Ryder.
Arthur Miller, nascut Arthur Asher Miller al barri de Harlem a Nova York el 17 d´octubre del 1915 i mort el 10 de febrer del 2005 a Rockbury-Connecticut, està considerat com un dels més importants dramaturgs contemporanis. Als 28 anys va estrenar la seva primera obra a Broadway, Un home amb molta sort (1943), una comèdia, a la que va seguir el drama Tots eren els meus fills (1947). Amb La mort d´un viatjant (1949), va obtenir un extraordinari éxit, que es va anar repetint amb les posteriors, The Crucible-Les bruixes de Salem (1953) i Panorama des del pont (1955). Del 1956 al 1961, va estar cassat amb Marilyn Monroe, fet que li va donar una gran popularitat. De la complicada relació amb l´estrella va surgir l´obra Desprès de la caiguda (1964), abans havia escrit el guió de la mítica pel.lícula Vides rebels, dirigida per John Huston i protagonitzada per Marilyn Monroe amb Clark Gable i Montgomery Clift. El seu darrer gran éxit teatral, El preu (1968), es pot veure dins de la programació del Grec al Teatre Goya. Entre els nombrosos premis rebuts per la seva obra, cal destacar el Premi Pulitzer, diversos Premis Tony (L´Oscar teatral als Estats Units) i el Premi Príncep d´Asturies de les Lletres, atorgat el 2002.
Històriques versions teatrals
Són innumerables les versions teatrals que s´han fet de les obres de Miller. En citarem algunes especialment curioses. De La mort d´un viatjant, l´actor i director argentí afincat a Espanya, Narciso Ibañez Menta, en va fer una, dirigida i protagonitzada per ell, a la neixent TVE (1957). De Desprès de la caiguda, l´Adolfo Marsillach, just un any desprès de l´estrena als Estats Units (dirigit per Elia Kazan i amb Jason Robards i Barabara Loden de protagonistes), la va estrenar a Espanya, dirigint-la i protagonitzant-la amb la notable actriu Marisa de Leza. El mateix any Luchino Visconti en dirigia una versió a París, amb Annie Girardot i Michel Auclair de protagonistes.
Miller al Cinema
Pel que fa al cinema destaquem les versions, que podem rescatar en DVD: All my sons-Tots eren els meus fills (portada al cinema el 1947, l´any de l´estrena teatral, amb Burt Lancaster i Edward G. Robinson de protagonistes), Panorama des del pont-Vu du pont, dirigida per Sidney Lumet el 1961 amb Raf Vallone de protagonista i Death of a salesman-La mort d´un viatjant, protagonitzada per Dustin Hoffman i John Malkovich el 1985.
Miller a Barcelona
Recentment hem pogut gaudir als escenaris barcelonins de destacables versions: una de memorable el 1999, de Tots eren els meus fills al Teatre Romea (producció Focus, traducció Quim Monzó, direcció Ferran Madico i amb Carles Canut i Julieta Serrano encapçalant un sòlid repartiment ); Panorama des del pont al TNC el 2006, dirigida per Rafael Durán i protagonitzada per Toni Sevilla, Pepa Lòpez, Carlota Olcina i Andreu Benito i al Teatre Romea, el gener d´aquest any dirigida per Georges Lavaudant amb Eduard Fernàndez de protagonista amb Jordi Martínez, Marina Salas i Mercè Pons, i La mort d´un viatjant, al Teatre Lliure el 2009, dirigida per Mario Gas i protagonitzada per Jordi Boixaderas, Frank Capdet i Rosa Renom.
Text : Ferran Baile i Llavería, ferranbaile@gmail.com